Lära hästen att vara ensam?

T

TotallyLost

*användarnamns lån*

Går det att lära en häst att klara av och vara ensam?
Mitt sto blir helt galen så fort ngn av hästarna ställer sig på gången eler går ut från stallet.
Hon kan helt enkelt inte vara själv. Förut gick det bra men nu är hon som förbytt. Hon kan inte ens vara ensam i hagen?
Kan någon hjälpa mig, det känns som ett handikapp nästan :(

1000- tack/en hjälplös matte :o

Sv: Lära hästen att vara ensam?

Vi har samma problem med ett sto i stallet. När vi tar ut vår häst står hon inne och sparkar i väggen, går runt i boxen, tuggar i luften, blir orolig/rädd, gnäggar, lägger sig t.om. ner :crazy: Vad gör man? Vi ska till klinik med vår häst om fyra veckor och då måste hon vara ensam en hel dag..

Det går att vänja en häst att vara ensamen men av erfarenheter så upplever jag att det är lättare att lära en häst att vara ensammen i stallet än ute i hagen...

Det ni kan prova att börja med är att ta den andra hästen in och ut ur stallet... att ni går med hästen in och ut tills hon lugnat ner sig lite... tillsut borde hon förstå att hästen kommer om en liten stund bara :idea:

mern jag vill ju att hon ska kunna vara ensam en timme eller mer alltså jag vill att hon ska klara det. Funkar din metod på det också.
:bow:

Jag tror att du får börja att lämna henne ensam väldigt korta perioder i början för att sen utöka tiden. Första gångerna kanske ni bara kan gå ut med den andra hästen, vända på stallplanen och komma tillbaka igen. Efter ett tag (en vecka kanske) börjar ni lämna henne lite längre stunder, men inte för långa så att hon stressar upp sej. Håller hon sej lugn kan ni succesivt utöka hennes ensam tid.

Ungefär som med hundvalpar som ska lära sej att vara ensam.

Lycka till!

Jag hade en häst som också var på det sättet och det gick att vänja honom. Jag upptäckte att det var svårare för honom att acceptera att bli själv lämnad i stallet, än om jag tog ut honom tillsammans med de andra hästarna för att sedan ta in honom igen, då gick det lättare för honom att acceptera att vara själv, än att han fick känslan att bli lämnad ensam kvar. Efter att ha tränat detta ett tag så blev det så småningom inga problem att lämna honom kvar i stallet heller. Samma sätt har jag tränat på mina hästar att de ska kunna bli ensamma kvar i hagen, och det fungerar också jättebra.
I början så är jag såklart även med, fast jag håller mig i närheten så att man ser att dom håller sig lugna och hästen får en känsla att inte vara helt själv.
Lycka till.

okej så det funkade alltså?
Hon springer sig ju svettig och väver och boxvandrar, skriker och blir allmänt jobbig så fort hon blir ensam.
Det funkar lite bättre om man kommer in med henne som du sa och att hon inte blir LÄMNAD.
Men det blir väl till att träna då.
Tack för ALLA tips :bow: :)

Klart att hästar kan lära sig att vara ensam.
Den enda metoden är the hard way, att helt enkelt lämna den ensam, först korta studer och sen succesivt öka.

Vissa är oroligare än andra men det ska inte vara några problem.

Lite off topic men.... (detta hände inte i Sverige)
En karl som jag känner hade en häst som inte var trafiksäker, den hade knappt sett bilar och andra bullrande fordon och var därför livrädd för dem.
Han tog ut hästen till en väg på morgonen, band den med ett rep vid ett träd vid vägkanten och lämnade den där. Nu snackar vi inte motorväg utan landsbygd.
På eftermiddagen när han hämtade hästen hade den vant sig vid läget och betade lugnt. Problemet var löst.

Den här karln är en bonde/fåraherde och har aldrig läst en bok eller ens en tidningsartikel om hästhantering/skötsel/ridning utan gör bara som han lärt sig av sin pappa som lärt sig av sin pappa osv.
Det intresanta är att trots (i våra moderna ögon) brutala och primitiva metoder har sånt fintsamspel med sina hästar i arbetet. De har aldrig problem med att hästen inte står stilla, kan vara ensam, är labil i trafiken eller andra problem som vi andra tampas med. Hästarna är lugna och trygga och har tillit till de här bönderna trots att alla "moderna" hästhållningsprinciper skriker motsatsen.

Hmm...det här var en intressant fråga.

Å ena sidan förespråkar du att man vänjer hästen vid saker successivt, å andra sidan att det kan gå lika bra med den hårda vägen.

Det finns helt säkert många bönder och gamla hästkarlar som utan utbildning har en fantastisk känsla för och samarbete med sina hästar, men det finns nog också många exempel på motsatsen...

Förr hade man häst för att man var tvungen och kanske inte alltid av intresse, och kanske har många fortsatt att hålla häst av gammal vana trots att de kanske inte borde. Tror nog att många bönder/s.k. "hästkarlar" kan ha väl så stora problem med dina exempel att hästen inte står stilla, kan vara ensam, är labil i trafiken eller "andra problem som vi andra tampas med".

Förut bodde jag på en gård där det först fanns 2 andra hästar. När jag fick hem mitt föl fick jag inte tillåtelse av bonden att släppa ihop fölet med de andra hästarna i hagen. Nej, det skulle stå självt ensam inne i en box i mörker på en loge i TVÅ VECKOR för att "anpassa sig" till den nya miljön. Fölet blev bara oroligare och oroligare och har sedan dess haft stora problem med att lämnas själv i box eller hage, även om det nu, efter mödosam träning med successiv förlängning av ensamtiden, går bättre och bättre. När jag till slut fick tillåtelse att släppa ihop fölet visade det sig att ägarens häst, det gamla stoet blev som förbytt, blev aggressiv mot människor och lyckades vid ett tillfälle sparka veterinären. Ingen kunde heller tidigare leda eller hantera henne utom ägaren. Inte så imponerande "hästmannaskap" enligt mitt tycke. Filosofin handlade mycket om att hästen "skulle lära sig vem som bestämmer", att det gäller att "knäcka hästen", lära hästen stå uppbunden skulle ske genom att man band fast hästen i boxen, lämnade den några timmar så att den skulle "sparka sig trött" (utan någon tidigare vänjning vid uppbindning kortare stunder).

Så jag tror det finns många exempel med folk som kör med hårda metoder som kanske inte fungerar så bra i alla lägen...kanske fungerar det bra på vissa hästar som kanske är lite lugnare av naturen, men kanske inte lika bra på hästar som lättare får panik...

Tumlarunt skrev:
Klart att hästar kan lära sig att vara ensam.
Den enda metoden är the hard way, att helt enkelt lämna den ensam, först korta studer och sen succesivt öka.

Vissa är oroligare än andra men det ska inte vara några problem.

Lite off topic men.... (detta hände inte i Sverige)
En karl som jag känner hade en häst som inte var trafiksäker, den hade knappt sett bilar och andra bullrande fordon och var därför livrädd för dem.
Han tog ut hästen till en väg på morgonen, band den med ett rep vid ett träd vid vägkanten och lämnade den där. Nu snackar vi inte motorväg utan landsbygd.
På eftermiddagen när han hämtade hästen hade den vant sig vid läget och betade lugnt. Problemet var löst.

Den här karln är en bonde/fåraherde och har aldrig läst en bok eller ens en tidningsartikel om hästhantering/skötsel/ridning utan gör bara som han lärt sig av sin pappa som lärt sig av sin pappa osv.
Det intresanta är att trots (i våra moderna ögon) brutala och primitiva metoder har sånt fintsamspel med sina hästar i arbetet. De har aldrig problem med att hästen inte står stilla, kan vara ensam, är labil i trafiken eller andra problem som vi andra tampas med. Hästarna är lugna och trygga och har tillit till de här bönderna trots att alla "moderna" hästhållningsprinciper skriker motsatsen.

Kolla in den här sidan. Den gav i alla fall mig en del tips!

http://www.parelli.com/info_page.php?page=article&lit_num=10&title=Herd Bound&t=lit

TotallyLost skrev:
*användarnamns lån*

Går det att lära en häst att klara av och vara ensam?
Mitt sto blir helt galen så fort ngn av hästarna ställer sig på gången eler går ut från stallet.
Hon kan helt enkelt inte vara själv. Förut gick det bra men nu är hon som förbytt. Hon kan inte ens vara ensam i hagen?
Kan någon hjälpa mig, det känns som ett handikapp nästan :(

1000- tack/en hjälplös matte :o

cafu skrev:
Hmm...det här var en intressant fråga.

Å ena sidan förespråkar du att man vänjer hästen vid saker successivt, å andra sidan att det kan gå lika bra med den hårda vägen. ...

Ja jag påstår att det kan gå lika bra den hårda vägen, men jag förespråkar den minst dramatiska eftersom jag strävar efter att minimera olycksrisken. Vissa är oroligare än andra, har man en häst som blir panikslagen av att vara ensam är det mindre olycksrisk med att vänja den en minut i taget än stänga in den, gå därifrån och hoppas på det bästa.

Min berättelse var inte på nåt sätt en handledning i hur man får sin häst trafiksäker, jag ville bara dela med mig av den eftersom jag tycker det är intressant att man med den "typen" av hästhantering ändå kan uppnå så pass bra resultat (ofta).
I min bekants fall var tanken inte att hästen skulle tröttas ut/knäckas, utan att hästen skulle inse att bilarna inte kommer att skada honom och att han lika gärna kan stå och beta istället.

Det var en sorglig historia om ditt föl :( och det är inte så förvånande att resultatet inte blev lyckat. Bra att du kämpar på och försöker reparera skadan (i den mån det är möjligt)
cafu skrev:
När jag till slut fick tillåtelse att släppa ihop fölet visade det sig att ägarens häst, det gamla stoet blev som förbytt, blev aggressiv mot människor och lyckades vid ett tillfälle sparka veterinären. Ingen kunde heller tidigare leda eller hantera henne utom ägaren.
Jag är nog segare än vanligt vid den här tiden på dygnet för jag förstår inte sambandet mellan att hästarna släpptes ihop och att stoet blev aggresiv mot människor...?

Hej igen!

Jag var nog också lite trött när jag skrev mitt inlägg...

Det jag menade var att när hästarna till slut släpptes ihop anade jag att anledningen till att mitt föl skulle stå inne så länge ensam kanske inte bara var för att hon skulle vänja sig utan kanske lika mycket för att ägaren inte hade koll på sin häst och befarade att det skulle bli problem med hans egen häst när vi plötsligt skulle vara flera personer som skulle hantera alla hästarna...vilket det mycket riktigt blev. Jag tyckte det blev tydligt att de metoder som ägaren förespråkade kanske inte hade gett så lyckade resultat...

Tumlarunt skrev:
Ja jag påstår att det kan gå lika bra den hårda vägen, men jag förespråkar den minst dramatiska eftersom jag strävar efter att minimera olycksrisken. Vissa är oroligare än andra, har man en häst som blir panikslagen av att vara ensam är det mindre olycksrisk med att vänja den en minut i taget än stänga in den, gå därifrån och hoppas på det bästa.

Min berättelse var inte på nåt sätt en handledning i hur man får sin häst trafiksäker, jag ville bara dela med mig av den eftersom jag tycker det är intressant att man med den "typen" av hästhantering ändå kan uppnå så pass bra resultat (ofta).
I min bekants fall var tanken inte att hästen skulle tröttas ut/knäckas, utan att hästen skulle inse att bilarna inte kommer att skada honom och att han lika gärna kan stå och beta istället.

Det var en sorglig historia om ditt föl :( och det är inte så förvånande att resultatet inte blev lyckat. Bra att du kämpar på och försöker reparera skadan (i den mån det är möjligt)

Jag är nog segare än vanligt vid den här tiden på dygnet för jag förstår inte sambandet mellan att hästarna släpptes ihop och att stoet blev aggresiv mot människor...?

Men jag håller med dig om att de här gamla, "hårda" metoderna KAN ge resultat...

t ex har jag, efter att ha lärt känna min hästs personlighet mer och mer, insett att vissa av metoderna kan fungera på HENNE, därför att hon är totalt orädd med en egen stark vilja, det gäller alltså att vara väldigt tydlig och bestämd mot henne. Metoden att helt sonika binda fast henne och låta henne stå testade jag faktiskt, och inte fick hon panik, men kanske berodde det på att jag tränat uppbindning korta stunder flera ggr innan...

Stå still på stallgången har jag också tränat korta stunder bara, men senast när min pappa skulle verka hästen så steppade hon omkring rätt ordentligt, och till slut sade han till henne på skarpen (inget våld men väldigt bestämd ton och kroppspråk), och hon blev riktigt paff och stod sedan som ett ljus tills allt var klart. Medan jag själv bara låtit henne stå korta stunder av rädsla för att hon skulle kasta sig...

Så jag tror också att det kan fungera med lite mer "hårda" metoder, men precis som du skriver tror jag att det innebär större risker, och det vill jag inte ta, så jag tror också på att vänja hästen successivt vid olika saker. Hålla mycket på med den så att det blir vardag. Medan bonden i mitt exempel mer var inne på linjen att hästen gott kan gå i hagen några månader, och sen en dag, ja då tar man ut den och gör vad man ska. Och då blir det ofta att man kanske får bråka med hästen i onödan, och riskera skador på sig själv och hästen.

Tumlarunt skrev:

Jo självklart går det att lära hästen att vara själv i stallet..men tänk på att hästen är ett flockdjur och det är ett helt normalt beteeende om det skulle vara så att den inte vill vara själv inne...kanske kan du ta in en annan häst samtidigt om det bara handlar im en timme eller så..jag själv tycker att det är taskit att låta hästen vara inne i ett stall helt själv...visst min häst klarar det och han är bara 3 år! men samtidigt dom blir mer uppstressande och kan inte helt slappna av..så med tanke på deras naturliga förhållanden så kan man undvika oro enkelt genom att bara ta med sig in en flockmedlem... speciellt om din häst visar starkt att hon blir ängslig av att vara själv...så är det mycket enkelt att ta med en kompis in till henne...hon kanske är mycket beroende att känna trygghet av sin flock och ranglåg i hagen...men testa olika sätt..det bästa är ju såklart att hästen ska känna sig trygg...men om en häst inte vill vara ensam tycker inte jag att man ska tvinga den...

nej det bästa är ju att ha dom ihop men det är bara två hästar totalt i stallet och det är inte alltid man har tid att rida ihop. Nu har vi dessvärre varit tvugna och har fått tagit ledigt/gå tidigare ibland bara pga det :crazy: :(

Min märr var precis lika jobbig som din förut. Man kunde inte ha henne ensam i stallet, i hagen eller rida ut själv.
Men "omvändningen" började när hon betäcktes igen (hade gått tom i bra många år). Fyra veckor innan fölning fick hon fång :crazy: och var tvungen att vara inne ensam i tre dygn. Första dagen trodde jag att hon skulle riva stallet men sen lugnade hon ner sig.
Efter fölningen så blev hon en helt annan häst. Man kunde börja ha henne ensam i stallet även om hon var jobbig. Rida ut började fungera ypperligt och hon kunde, om man behövde det, stå själv i stallet (boxen).
Nu tror jag mycket av hennes "olater" berodde på att hon var/är ledarsto och att hon inte fölat på många år. Nu mer försöker jag betäcka två år/gå tom i ett år. Men det är ju inte alla som har den möjligheten på en ridhäst...

Tror kanske inte att detta inlägg hjälpt så mycket men men.
Hoppas att ni kommer till rätt med problemet i alla fall. :)

hej allihopa och tack för svaren! (är hästens matte som lånar användarnamn igen)
HAr försökt att träna min lilla häst nu men det verkar inte gå så bra. Hon har börjat väva som en galing och sticker från hagen upp till stallet och jag vet inte vad! Man tror ju att hon ska riva stallet :(
Ni som har lärt era hästar, höll de också på så här?
Tycker ni att jag är jätte dum om jag imorgon släpper ut alla hästar utom henne och låter henne stå inne helt ensam?
Tack på förhand :bow:

woho jag har äntligen lärt "märren" (hennes nya smeknamn) att stå ensam iaf inne och i boxen känner mig sååååå stolt :love:

Kul! Hur gjorde du?

TotallyLost skrev:
woho jag har äntligen lärt "märren" (hennes nya smeknamn) att stå ensam iaf inne och i boxen känner mig sååååå stolt :love:

Hej!

Jag tror att nyckeln till att hästen ska vara lugn när den är själv är självförtroendet! Om man stärker hästens självförtroende så kommer den att lita på sig själv mera och då inte behöva stödet från flocken.

Det finns säkert massor av sätt att stärka självförtroendet hos hästen men enkla grejer som att om hästen är rädd för nåt låta den ta mod till sig att gå fram och nosa....gå helst inte före utan låt hästen känna att den kan själv! Så har jag jobbat min häst och ser han nåt som han är rädd för ute på ridturen så drar han mot det och vill gärna undersöka det. Tycker jag är bättre än att skena ifrån det!

Sen om du stärker din position som ledare så kommer hästen att se dig som vilken annan flockmedlem som helst och blir då inte rädd så länge du är där.

Hoppas att det löser sig!!!

Lycka till!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 675
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar