Lära hästen att hoppa!

E

elinxelin

Hejsan!
Jag har fått ett uppdrag och lära en 11 årig häst att börja hoppa. Kan ni ge mig förslag på hur och vad jag ska tänka på? :)

Sv: Lära hästen att hoppa!

Skulle ärligt talat inte åta mig uppdraget om jag inte redan visste det.
Men för all del, det finns många bra böcker på biblioteket om bra övningar för de olika utbildningsståndpunkterna.

Varför ska den lära sig att hoppa så sent? har den aldrig hoppat innan i sitt liv? Är den helt ockolad vad gäller hoppning så skulle jag nog börja med att löshoppa...

Ala hästar kan hoppa, sen så ska den lära sig tekniken och taxering och likande, men offtast är det rutin och det kan den bara få om man tar det löugnt och gör övningar/löshoppning och sedan tävlingar och likande...det kan ta lång tid och man bör ta hjälp av någon kunig.

Trava över bommar och ställ upp någon cavaletti i början.
Det är viktigt att inte gå för fort fram så att hästen hela tiden tycker att det är roligt.

På samma sätt som du hade gjort om det var en 3-åring som skulle börja hoppas.

Löshoppning & Bomövningar (vilket man förhoppningsvis gjort innan)

Rid i skogen och ta hjälp av minsta gren....använd naturliga hinder nerfallan grenar och träd.

Ridlektion för tränare, kanske startas/finns det en unghäst grupp i din ridklubb. Det är roligt att vara flera som startar med oerfarna hästar, att din är 11 spelar ingen roll.

Det beror helt och hållet på vad Hästen har gjort innan.. det kan ju redan ha hoppat lite eller arbetat med bommar :) men en sak som du dka tänka på Stressa in på...

Jag har precis börjat träna min 10 åring i hoppning, hon är i princip aldrig hoppad under ryttare tidigare pga bla sadelbrist + att jag har varit rädd för att hoppa. Hon är dock löshoppad tidigare och så har vi hoppat lite i skogen.
Första tipset är att skaffa en bra tränare, och att i början aldrig hoppa på egen hand utan att alltid ha sin tränare med, det finns för mkt som kan gå fel, och det är inte bra att börja med.
Bra saker att börja med är travbommar, cavalettis och galoppbommar.

Extra viktigt att tänka på med en häst som inte har hoppat så mkt tidigare, är att skelettet inte är van vid påfrestningen som blir vid hoppningen och att det behövs byggas upp långsamt!! Tänk på att det går mkt snabbare att bygga muskler än att vänja skelett vid belastning.

Senast ändrad av en moderator:

elinxelin skrev:
Hejsan!
Jag har fått ett uppdrag och lära en 11 årig häst att börja hoppa. Kan ni ge mig förslag på hur och vad jag ska tänka på? :)

Jag håller på och skall försöka lära min ungponny att hoppa, har börjat med lite lagom hög löshoppning så att han får hoppa utan ryttare på ryggen.
Sedan efter som vi rider mycket i skog och mark, försöker jag ta tillfällen i akt att hoppa över någon stock eller gren eller liknande som ligger på bra ställe att hoppa på, endast låga hinder såklart ;)
Har även byggt upp några mini hinder på en fin väg som vi brukar trava över ibland.
Viktigaste är nog att du tar det lugnt och inte hoppar varje dag, för högt eller ställer för stora krav på en gång , så att inte hästen tröttnar.
Lycka till!!:banana:

Linas_matte skrev:
Det beror helt och hållet på vad Hästen har gjort innan.. det kan ju redan ha hoppat lite eller arbetat med bommar :) men en sak som du dka tänka på Stressa in på...

Ser att du är ny på Buke...ville bara tipsa, svara inlägget (vänter kant) som du svarat nu har du svarat på mitt inlägg (knapparna till höger i senaste inlägg):D

hej! om du undrar så vill jag bara säga att det är jag som köpt bodewijn.... kan du ge mig tips på hur jag ska rida honom??? och om du vill lära en häst att hoppa så börja mmed att hoppa över naturfärgade hinder!! sen kan du hoppa cavaletti!:smirk:

Om du inte vet hur du ska göra så är du inte mogen för att hoppa in en häst än ;)

Ta det lugnt i början, tänk på hästen som en unghäst.
Börja med löshoppning, bommar, cavaletti m.m, ju starkare hästen blir, desto svårare övningar kan du ha.
Men tänk på att hästen hela tiden ska tycka att det är kul, den får inte pressas så hårt att den tappar suget för hoppningen!
Vad är det för häst? :)

TS sa ju aldrig att hon inte vet hur man ska göra, h*n ville ju bara ha förslag.. :smirk:

Liknande trådar

Träning Jag hoppas att ni kan hjälpa mig med lite tips och idéer över hur jag kan träna min häst att stanna. Jag har en ung Nordsvensk...
Svar
15
· Visningar
682
Senast: skogaliten
·
Hundträning Hej jag har fått ta även en schäfer på 2 år som är oplacerad pga av föra ägaren hade misshandlat henne, Hon är osäker men tillgiven...
Svar
1
· Visningar
327
Senast: Springer
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Krångla inte till hanteringen – och hoppa inte på alla nya trender! Träna i stället hästen på det du vill att den ska kunna – och lär...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Mitt 28-åriga sto har lite svårt att hålla hullet så vi testade PAVO 18+ som ska vara speciellt anpassat för lite äldre hästar. Hon...
Svar
6
· Visningar
540

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30