Lära hästen att dra?

the_connemara

Trådstartare
Min häst o jag är ridekipage egentligen men pålle gillar att dra så han får hjälpa till lite hemma.

En sak jag undrar är om man har något kommando för att liksom göra hästen uppmärksam på att den sitter fast när man bara har linor? Nu smackar jag, pålle går och blir lite överrumplad av att han sitter fast i något.

Nästa grej är hur man lär hästen (hänger ju lite ihop med ovan) att dra igång något långsamt. Idag skulle vi flytta en bil, vilket ju är lätt om man gör det sakta. Gick jag framför och visade så förstod han, men det kändes inte riktigt som det normala förfarandet :-P

Sv: Lära hästen att dra?

Så länge som hästen förstår vad man vill så finns det inga fel skulle jag säga.

Är det första gången hästen ska dra ett nytt redskap eller liknande så är det absolut inte fel att någon går framme vid hästen, ibland räcker det med att vara "moraliskt stöd" framme hos hästen och ibland får man leda hästen - där gäller det att kunna läsa av hästen, är den spänd så ta det säkra före det osäkra.

När det gäller att lära hästen att dra tungt så får du helt enkelt börja med sånt som är lätt att dra och sedan successivt öka på hur tungdraget det är. Det är viktigt att inte öka för snabbt, utan jobba lugnt och metodiskt. Tänk även på att det inte bara är vikten som avgör hur tungdraget nått är, om det ska släpas på marken eller går på hjul, hur mycket hjulen skär ner i underlaget etc. påverkar många gånger lika mycket som själva vikten på det som dras.

Ska du dra riktigt tungt så använd då loksele och var noga med att få en bra draglinje, med en loksele få du en ganska kort och brant draglinje till skillnad från bröstsele. Använd även tåbrodd både fram och bak om hästen ska ta i ordentligt på halkiga underlag, då är det mindre risk för att dom slinter.

Börja med fjäderlätta lass och öka långsamt.
Och som Tacticus säger, så viktigt att inte lägga på för tungdragna grejer i början för då lär sig hästen att kasta sig i selen - eller att sluta dra helt och hållet, beroende på hur den är i psyket.
Öva start och stopp, gärna direkt efter ett motionspass så han är lugn.
Träna när man har bäst förutsättning att lyckas.

Halvhalt en milisekund innan det tar i - pålle lär sig att nu händer det snart något och litar på dig att du förvarnar innan.
Viktigt att hålla en mjuk kontakt genom tömmen, inte släppa helt och bara smacka på, utan ta kontakt/krama tömmen lätt strax innan du smackar, och sedan ett mjukt stöd.

Senast ändrad:

Just det där första gången, att de ska förstå att de ska gå emot trycket i bröstan, där tycker jag att det enklaste är att gå bakom och sakta öka trycket genom att hålla emot i linorna lite, om hästen blir tveksam smackar man bara och berömmer när de försöker ta i igen. De brukar fatta ganska snabbt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
Körning Kan börja med att skriva att jag antagligen inte kommer kunna göra något inom körning inom närmsta tiden, men vill gärna göra det någon...
Svar
3
· Visningar
1 981
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama