Lära glad hund respektera skröpplig katt?

Skogstrollet

Trådstartare
Man tycker att jag borde veta hur man gör, men icke... Loka fullkomligt äääälskar katter! Mina två har sagt ifrån från början och blir lämnade (hyfsat) ifred, men sambons gamla chinchillaperser på 14år har det inte lika enkelt.

Loka har dessutom kommit på hur hon kan välta över honom på rygg så han ligger som en strandad sköldpadda och hon fritt kan "pussa" honom över hela magen. Han blir förstås fruktansvärt förolämpad. Nu börjar dock kisse bli allt skröppligare och jag vill inte att Loka går på honom. Hon kan få se men inte röra. Trots att katten fräser och slår efter henne fortsätter hon. Vi stoppar henne och hon lyder oss (men respekterar inte katten) men hon är en riktig ögontjänare och passar på så fort vi vänder ryggen till. I ett desperat försök tog jag kattstackarn under armen och "vi" lade ner hunden tillsammans... :o Dvs jag har testat att backa upp kissen mot hunden.

Visst tror jag det går att lösa med lydnad, men vad gör hunden då vi inte är hemma...? Kan jag lära hunden respektera katten och hur går jag då tillväga?

Alla tankar, tips och förslag är välkomna. Att sära dem åt är en nödlösning, jag vill helst lösa det på annat sätt.

Kissen:

Sv: Lära glad hund respektera skröpplig katt?

Fin kisse! :) Persrar med "lång nos" är verkligen superfina!
Vi har ju rätt unga katter, tre stycken och sedan en glad valp som gärna vill leka med dem. Nu är dock min valp en väldigt uppmärksam hund och märker han att vi ogillar något han gör så slutar han. Våra katter har varit lite väl snälla från början, men säger till mer och mer. För vår del handlar det mest om att vovve glatt går framåt mot katterna med piskande svans och katterna blir inte lika glada alltid, särskiljt inte då de kan känna sig trängda. ;)
Antingen så tar jag tag i hunden och låter katten få fri väg och samtidigt lugnar hunden (som ju redan iofs är rätt lugn) så han ska förstå att man inte ska bli så glad i katterna eller så avleder jag bara hans intresse genom att kalla på honom.
Jag vet inte om det är rätt metod eller inte. Men jag tror det är bra att ingripa till kattens försvar och verkligen visa för hunden från början att det aldrig är ok att "gå på" katterna. Likadant när vi stöter på katter utomhus så stannar jag och klappar honom och säger att det är "katt".
Jag tror ditt sätt att "brotta ner" med katten är bra också.
Mest svammel och kanske inte så mycket hjälp, men jag lyssnar gärna till andras förslag också! :)

Just det, något jag även brukar göra är att hålla tillbaka hunden lite, samtidigt som jag klappar katten. Då får katten en chans att själv gå fram till hunden och nosa om den vill. Och hunden ser hur man ska bete sig mot katten.

Just det, något jag även brukar göra är att hålla tillbaka hunden lite, samtidigt som jag klappar katten. Då får katten en chans att själv gå fram till hunden och nosa om den vill. Och hunden ser hur man ska bete sig mot katten.

Det här skulle vara jättejobbigt för Loka, hon blir fruktansvärt avundsjuk och ska klämma sig mellan om man kelar med katten. *funderar vidare*

Jo, fast man får bara hålla tillbaks tills de respekterar det, då kan man släppa efter lite grann (precis som med hästar, eftergift). Om de återigen försöker ta sig in kattens zon så håller man återigen tillbaks till hunden lugnat sig. Så brukar jag göra i alla fall. Hunden lär sig ju tillslut att den får vara "lös" först när den lugnat sig.

Ok, jag förstår. Men hur hjälper det när katten är på golvet igen? Som jag skrev innan, hunden är 100% ögontjänare...

Kan du inte posta dom där bilderna på kattforumet så folk kan få se hur en perser VERKLIGEN ska se ut!

Det har jag gjort redan. :D Jag tar alla tillfällen jag får att visa upp honom.

Not. Chinchillaperser. Not quite same-same as perser.

Fast du ska inte ta upp katten, de ska komma överens på golvet där de normalt kommer att interagera. Att hunden är en ögontjänare gör det förstås svårare. Prova att hålla tillbaks honom i nackskinnet så han förstår att det är allvar.

Jo men det har jag ju redan gjort. Hunden VET att hon ska lämna katten ifred och det gör hon så länge vi finns i närheten. Så fort vi vänder ryggen till så är hon dock på honom. Att ta hunden i nacken när katten är nära kommer inte att ändra på det eftersom det kräver att vi är där och vaktar.

Senast ändrad:

När ni inte är hemma så tror jag inte att det finns någon annan lösning än att separera hund och katt. Hunden har kommit på att när ni inte är nära så är det fritt fram och det är svårt att lära om.

Sedan undrar jag lite vad det blir för konsekvenser för hunden när hon välter katten. Uppenbarligen är det inte nog eftersom hon väljer att göra det om och om igen. Det är egentligen samma problem som cillamuffins har med sin labbe och mat. Att sno maten är värt stryket så att säga. För din hund är vältandet av katten värt konsekvensen.

Att ta hunden i nackskinnet tror inte jag heller fungerar. Det är en för mild konsekvens och präntar heller inte in ett förbud i hunden. Loka är förvisso ingen hård hund, men tycker uppenbarligen det är väldigt kul att greja med katten. Det kan göra att det behövs en hårdare korrigering. Jag kan ta Sam som exempel. Han stal mat när han kom.Så fort jag vände ryggen till så plockade han vad som helst som stod på borden. Trots att även han är en mjuk hund så fick jag inte bort det med sedvanlig styrka på korrigeringen. Han gjorde lik förbannat om det nästa gång tills en dag jag klev in i köket i precis rätt ögonblick där han stod och glufsade i sig stulen mat. Han fick sig en ordentlig resa den gången. Det går dock fortfarande inte att lämna mat eller sopppåsen framme och gå hemifrån.

Jag tror därför att det bästa sättet att få Loka att låta bli katten är att plocka henne i precis rätt ogonblick och tala om för henne vilket helvete på jorden det kommer att bli om hon gör om det. Hon ska inte förvarnas, helst inte höra att ni kommer, utan rätt vad det är så ramlar himlen ned över henne. Det kan få henne att tro att ni har ögon i nacken. Men som sagt, går ni hemifrån så kommer hon säkerligen terrorisera katten igen.

Tillåt inte att hon klämmer sig mellan. Ni bestämmer vem ni vill gosa med och det är bara för henne att gilla läget.

Jag är faktiskt benägen att hålla med dig, speciellt nu när det handlar om en katt som faktiskt tycker att Loka är obehaglig. Å andra sidan tror jag att CMs problem med att stjäla mat är långt mycket värre än att Loka diggar katterna.

Din berättelse om Sam påminner mig om att Loka också var hopplös på att sno mat när hon kom till oss. Där lyckades jag få till korrigeringen i precis rätt ögonblick (med tungan i stekpannan) och hon har slutat. Idag kan hon vara ensam i ett rum trots mat på bordet. Så lite hopp kanske finns ändå.
Ska klura ut hur jag ska göra, vill ju inte skrämma livet ur katten heller samtidigt... Det vore ju najs om man fick till det just när katten själv fräser och spottar också.

Tillåt inte att hon klämmer sig mellan. Ni bestämmer vem ni vill gosa med och det är bara för henne att gilla läget.

Ja, där kan jag skylla lite på sambon faktiskt som tillåter det beteendet. Med mig är hon inte lika illa.

Tack för råd. :)

Jag är faktiskt benägen att hålla med dig, speciellt nu när det handlar om en katt som faktiskt tycker att Loka är obehaglig.

Nja, obehaglig vet jag inte. Men jobbig iaf. Katten är inte rädd på något vis, han blir dock irriterad (och tufsig/slabbig) vilket en stolt perser inte gillar. Han tar gärna tillfället i akt att puckla på hunden i sin tur på eget intiativ - när fördelarna väger över åt hans håll. :p Majoriteten av tiden samexisterar de dock bra, så det är inte tjafs hela dagarna.

Dock är det vi som är rädda om katten som börjar bli stel och dann. Han går på metacam just nu, troligen artros i ena bakbenet.

Hej har själv lite av samma problem, Frida vallar bort min katt från lådan när jag inte är hemma så han har jättebråttom in där så fort jag kommer hem men jag har börjat dela av bostaden när jag åker hemifrån så katten får bestämma var han vill vara men Frida hänvisas till en del av bostaden.

Barngrindar t ex katten kommer igenom men hunden stannar på andra sidan.

Jag har kanin + hund tillsammans lösa ihop - och ja! Han var grymt intresserad ibörjan och ville gärna få fart på kaninen.

Det viktiga är att kaninen alltid har ett ställe där han får vara ifred. I mitt fall har jag en kaninbur öppen.

Varje gång han gick på för hårt morrade jag till åt honom och körde ut honom ur rummet. Bra beteende belönades (dvs ligga och sova med kaninen:D)

På två veckor var jag trygg nog att lämna dem ensamma ihop. Nu äter dem morötter ihop och kaninen springer efter hunden....

Fast nu behöver jag göra om vissa delar av proceduren när kaninen springer lös i trädgården, då tycker hunden det är fritt fram att leka, men en tilllsägelse och han lägger sig ner, och kaninen går fram till hunden = belöning.

Vattenspray kan hjälpa att bryta oönskat beteende i rätt stund.

Hoppas du kommer fram till en fungerande metod för er:laugh:

DSC_0503.jpg
[/IMG]

Senast ändrad:

Liknande trådar

B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 146
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka