Lära gamla hästar sitta?

Sv: Lära gamla hästar sitta?

Tack för supertipset!:) :bow:

ska träna lite med honom idag;)

MVH Vickan

Jag har ett 24 årigt travarsto som jag tidigare bara "lufsade i skogen" med. För ca 1,5 år sedan började jag regelbundet att träna AR med henne, och från att ha haft stora fysiska problem med öm rygg och överrörlighet blir hon bara mer och mer balanserad, starkare, bättre kordination, mindre låst och öm i kroppen och sätter muskler. Har nu också provat på att rida lite (western)trail med henne för att få lite variation, vilket hon tycker är jättekul! :)

Jag har en häst på 20 år. skulle vara kul att lära honom spela fotboll:) Hur lär man hästen spela fotboll, va finns det för tricks?:bump: Har visat honom bollen, men han har bara nosat lite på den;)

MVH Vickan:bump:

jo du tar lite godis i fickan och så lär du honom att pötta på bollen med nosen och hoven det är lite svårt i början men de e bara träna:rofl:

Ja, vissa kan ha svårt för det. Största problemet upplever jag finns hos hästar som är felridna. Körhästar brukar ha lätt för sig att söka sig rätt...utom f.d. travare då, där är det lite mer pyssel...

Det är fd travare jag oftast fastnar för :crazy:
Men även "välridna" hästar är ofta felridna ur min synvinkel men väldigt bra ridna ur ägarens synvinkel. Sällan man hittar någon som verkligen kan *allt* och har en riktigt ärlig form. Så lite omskolning tror jag man skulle behöva göra oavsett eftersom jag är otroligt petig med avslappning och rakriktning. Då blir det ur min synvinkel som att hästen är felinlärd, men inte lika grovt :p (förstår om det låter som att jag anser mig vara en superryttare nu, men man kan väl helt enkelt säga att jag är petig för att jag är så rädd att det ska slita på hästen och gör helst inte sånt som man *vet* sliter på hästen).

Tack för supertipset!:) :bow:

ska träna lite med honom idag;)

MVH Vickan

Lycka till! :)
Tänk på att inte ha så stora krav från början och att ha tålamod. Jag vet inte hur länge man kunde få sitta ibland när hästen tyckte något annat var mycket mer intressant :p och mycket kommer av en slump, det är när hästen gör vad den tror är misstag och vågar prova saker som man kommer någonvart!:idea:

Kom förresten att tänka på när jag fick för mig att lära kusen öppna boxdörren (ute box som låg inne i hagen som vindskydd, ville lära honom att öppna själv om den hade blåst igen). Det gick skitbra förutom den detaljen att jag brukade ha honom uppbunden precis utanför och då smällde han till sig själv på bringan med boxdörren varje gång han skulle tigga godis :crazy: :rofl: sen fick jag även för mig att lära honom stänga boxdörren bara som en kul grej. Behöver ag säga att det slutade med att hästen stod och öppnade - stängde - öppnade - stängde varje gång han ville ha godis? :p

Senast ändrad:

Jag har ett 24 årigt travarsto som jag tidigare bara "lufsade i skogen" med. För ca 1,5 år sedan började jag regelbundet att träna AR med henne, och från att ha haft stora fysiska problem med öm rygg och överrörlighet blir hon bara mer och mer balanserad, starkare, bättre kordination, mindre låst och öm i kroppen och sätter muskler. Har nu också provat på att rida lite (western)trail med henne för att få lite variation, vilket hon tycker är jättekul! :)

Det låter ju kanon! :) kul att höra folk som lyckas.
Just i det fallet (med en äldre lite ofräsch häst) kan jag tänka mig att det har mycket med hästens psyke att göra? De flesta hästar blir ju väldigt oarbetsvilliga om man kräver något trots att de är stela och eventuellt lite ömma. Eller att man får ta det sjukt långsamt så hästen inte märker att den jobbar :p
Känner du att din häst är ovanligt arbetsvillig eller har hög smärttröskel, eller var det kanske den väldigt långsamma varianten?

"Min" häst är nu precis fyllda 19 år. Jag började rida henne för ungefär 1½ år sedan, och då var hon i princip grundriden bara. Dessutom är hon en Welsh Cob, vilket gör att hon har galoppen emot sig. Hon har alltså väldigt svårt att korta ihop sig, vilket jag har jobbat med otroligt mycket under tiden som gått. Hon har däremot alltid haft en himla bra hoppteknik, som varit till hennes fördel, men jag har ridit mycket dressyr och markarbete, för att få henne mjuk.
Idag är hon en helt annan häst. Hon kan korta sig väl, och är mycket mer smidig än tidigare. Dessutom har hon mycket bättre kondition, och är en glad och pigg "pensionär". Visst ska jag nämna att det inte alltid varit en dans på rosor - det har krävts mycket jobb och tålamod, men herregud vad jag lärt mig mycket. Att dessutom få känna att arbetet lönar sig och ger resultat, är helt underbar. Det får en att bara vilja fortsätta kämpa.

Jag körde in min 22-åriga märr.... hon hade aldrig blivit körd innan. :)

Att bli körda kan jag tänka mig att dom flesta hästar gillar när dom väl vant sig. Mitt första varmblod som inte hade någon "gnista" på travet och därför skänktes bort som ridhäst och som normalt sett var jättelat (segast i alla stall jag hade honom, inklusive ett äldre halvblod och en 25-årig f.d. ridskoleponny som var riktigt seg) tände till rejlt när man var ute och körde! :) tror han gillade det faktum att han kände sig väldigt fri jämfört med ridning, och kanske att det var något han kände sig bra på.
Vi funderade allvarligt på vad som kunde ha felat med "gnistan" för när vi körde ville han bara springa fortare och fortare och gärna springa ikapp :p smygökade hela tiden tills det var tillräckligt högt tempo.

Att tålamod ger resultat är iofs ingen nyhet, men kul iallafall att höra exempel på när det fungerar :)
Kände du att det var svårt att ta sig över "tröskeln" till att få en bättre form?

Det låter ju kanon! :) kul att höra folk som lyckas.
Just i det fallet (med en äldre lite ofräsch häst) kan jag tänka mig att det har mycket med hästens psyke att göra? De flesta hästar blir ju väldigt oarbetsvilliga om man kräver något trots att de är stela och eventuellt lite ömma. Eller att man får ta det sjukt långsamt så hästen inte märker att den jobbar :p
Känner du att din häst är ovanligt arbetsvillig eller har hög smärttröskel, eller var det kanske den väldigt långsamma varianten?

Dels gjorde hennes dåliga fysik att hon hade svårt att jobba rätt med kroppen. Dels är hon väldigt arbetsvillig, men samtidigt väldigt rädd för att göra fel och blir stressad och "blockerad" om hon inte förstår vad jag menar eller att hon inte orkar. Så jag måste "smyga" när jag ökar kraven så att hon hänger med både fysiskt och psykiskt. Men det är mycket bättre nu än vad det har varit.

När jag tidigare ridit för flera olika "engelska" tränare så har de inte tagit hänsyn till att hon är som hon är, utan försökt att tvinga in henne i en mall. Tjata och tvinga tills hon, med stort motstånd, gav med sig för att efter en tiondelssekund slå sig fri igen. Psykisk stängde hon av och fysiskt fick hon ont i kroppen. Det är bl.a. det som är så toppen med AR: man jobbar på det sätt som hästen klarar av och förstår. Efter att det blivit så fel så många gånger med olika tränare så hade jag nästan gett upp. Men som tur var så hittade vi AR och min underbara tränare och det var det som räddade OSS!

Jag har en nu fjortonrig varmblodsvalack. Han köpte jag som 10-åring och det är efter det som han började ridas och tränas inom ridning.
Tidigare hade han bara blivit motionerad iskogen med ryttare. Såå när han kom kunde han skritta å trava rakt fram.'
Nu kan han skänkelvikningar, galoppfattningar, gå i rätt form osv. Fast visst är det fortfarande mycket jobb och jag får ta till hjälper i formav graman och ibland även sporrar.
Men visst är det möjligt "att lära gamla hästar sitta!"

Jag rider en 19årig f.d travare som jag nu försöker utbilda lite i dressyr. Hon har gått som travhäst tidigare, efter det som avelssto och troligtvis bara promenadridits. Har ridit henne i ca. 1 år nu och hon har lärt sig en del, även fast det tar tid. Hon är otroligt pigg för sin ålder och försöker alltid göra sitt bästa, lite stel och klumpig men det är påväg åt rätt håll! :D

Jag upplever inte att de är "segare" att skola om. Nu kan jag iofs bara se till min häst och omskolning till western men jag tycker nästan tvärtom..lättare.
Tänkandet för både häst och ryttare är annorlunda i westernridningen,,,friare. Här ger man hästen en chans att fundera innan man kräver mer av den och det är något jag aldrig stött på i den engelska ridningen tidigare,,inte i min krets och av mina tränare i alla fall.
Mitt sto levde upp igen. Efter hennes fölning för 2 år sedan så har det varit det ena och det andra..benskador osv osv. Att göra någonting nytt blev som en nystart kan man säga i hennes liv...och tänkande.
Hon fungerar jättebra.
Det har inte varit några svårigheter som helst egentligen. I år är vårt första tävlingsår inom western och hitills har det resulterat med placeringar förutom i en klass.

En äldre häst som gjort samma sak år ut och år in och börjar bli lite "levnadstrött" (om man får säga så) kan mycket väl vakna till liv igen vid en omskolning.

Så du tycker att ska man skaffa en lite äldre häst så ska man satsa på att skola om? ;)
Att variera träning tycker jag själv är ganska viktigt. Jag är ju inte själv westenryttare men tar gärna ett westernpass ibland för att få lite variation (dock lite beroende på häst, min förra t ex behövde såpass mycket hjälp från ryttaren för att inte röra sig skadligt så det var helt enkelt inget alternativ, mer än variationen av att vara mer fri vid uteritter). Likaså löshoppar jag gärna eller löslongerar om det mest blivit skrittjobb eller samlat jobb på sistone så den får springa loss kroppen. Men varierat jobb är väl en grundregel inom all träning..

Tror också att det har en del med ryttarens inställning att göra. Börjar det bli på slentrian, att man inte bryr sig lika mycket om ridningen eller inte tycker att det är kul och utmanande längre tror jag garanterat hästen känner av det. Precis under en utbildning/omskolning kräver det ju att ryttaren är mer fokuserad för att lära hästen rätt, lyssna mer på hästen och vara mer pedagogisk. Kanske det är därför man upplever att hästar "tänder till" av omskolning?

Känns betryggande iaf att det finns så många exempel på där det gått bra.:) Det är mest den fysiska biten jag är orolig för. Att rätta till mindre fysiska fel är ju betydligt svårare att hinna med inom rimlig tid (innan hästen blir gammal på riktigt) om den gått med det länge och inte har lika bra läkekött längre :p

Haha..ja..det kanske är det som gäller...ju äldre desto klokare:D !

Det jag tänker främst på är kanske om man byter inriktning helt och hållet. Oftast skiljer sig tänkandet inom de olika grenarna på just hantering och inlärningsätt och att det får hästen att börja fundera igen.
OCH som du säger...även ägaren/ryttaren.

För min del så har jag ridit sedan jag var 4 år gammal. Hästar och ridning har funnits i hela mitt liv (är idag 32) och det är först nu sedan 2 år tillbaka som jag har lärt mig hästar och att rida.
Den omvandligen var en enorm känsla och äntligen har jag hittat rätt. Jag kan tänka mig att det också kan kännas så för en del hästar och är de äldre så blir det en ny livsgnista.

När det gäller fysiskt så är det svårt att säga...det är väl från individ till individ men byter man helt inriktning så hittar man kanske nya vägar och nya sätt att rida hästen. Den får jobba på ett sätt den kanske inte gjort tidigare med sin kropp. Det gäller ju att hitta rätt då förstås så det passar.
Men all träning, uppbyggnad och inlärning ska ju ske långsamt så jag tror inte det är så farligt. Ser man till hästen och känner av den så märker man nog snart om det är positivt eller negativt.

När det gäller min dam igen (har ju bara henne att referera ifrån) så passade westernridningen henne som handen i handsken.
Hon är en fd. travare och här får hon en chans att hitta sin egen form, balans osv i en friare form vilket jag tror passar många travare tex. I stället för den högre bärande dressyrformen.

När det gäller min dam igen (har ju bara henne att referera ifrån) så passade westernridningen henne som handen i handsken.
Hon är en fd. travare och här får hon en chans att hitta sin egen form, balans osv i en friare form vilket jag tror passar många travare tex. I stället för den högre bärande dressyrformen.

För mig (med de två travare jag haft tidigare) har det varit tvärtom tyvärr. För jag har själv varit westernintresserat och tagit ett par lektioner/försökt ta till mig råd av westernryttare för att JAG har tyckt det varit kul och en trevlig ridstil. Men hästarna har helt enkelt krävt annorlunda metoder för att komma någonvart, att man börjar just med samlingen. Men självklart inte det första man gör, utan att man inte kräver att hästen ska kunna trava i balans men försöker ge den rätt förutsättningar till det genom att sätta den i en balanserad form när den är stark nog. Hajar du skillnaden? Man har behövt hjälpa dom med tekniken för att de ska förstå skillnaden tydligt mellan framåt-trav och ridtrav.. Det känns som att den varianten säger emot westernprinciperna väldigt mycket eftersom western går ut på att ge hästarna mycket frihet och eget ansvar. Just dom hästarna jag har haft har istället tappat självförtroende och/eller blivit stressade om de fått för lite hjälp.

Däremot VET jag att liksom för dig finns det fler exempel på travare som verkligen trivs med western, och jag tror verkligen att de trivs bättre med att slippa ett halvkonstant dragande i munnen (överdrivet skrivet, menar väl mest att de oftast är för känsliga för att vilja ha stöd i ett metallbett) :p därför har jag ridit mycket med bettlöst, och försöker att låta hästen bli självbärig så gott det går, att man inte positionerar huvudet.

Jag är helt med dig.
Nu började ju jag tvärtom...dressyr först och gick sedan över till western så vi hade ju det avklarat redan med form osv.
Så vi har inte haft några problem med formen men det kan säkert stämma...för en del så passar det inte utan behöver ha det här stödet från ryttare.

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
Hästmänniskan Nu vänder jag mig till er som har tips och råd, hur får jag ihop att ta upp mitt hästliv på allvar igen och faktiskt sikta mot att tävla...
2
Svar
22
· Visningar
3 264
Senast: tara
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025