Lära GALOPP

A

Anniiiis

Hej!

Har ni bra tips på hur man lär en häst galoppera med ryttare.

Min häst är riden i skritt och trav, kan lite lite galopp, men det är jätte svårt att få igång henne.
och det går bara i det ena varvet o på den ena långsidan.

Hon är grundriden i western, men jag kan ingen westen alls.
men hon kan inte galoppen så bra i western iheller.

Tipsa gärna om bra metoder för jag känner att jag behöver hitta ett bar sätt.
Inte springa in i galopp, för det känns inte riktigt ok.

Alla tips mottages =)
 
Sv: Lära GALOPP

Jag vill med ha tips!

Det gamla vanliga för mig är att när hästen bjuder till det fatta galopp ute genom att ta fram ena sänkeln och lätta helt på samma sidas tygel samt hålla lite mer i yttertygeln.

På bana har jag lärt mig fatta precis innan kortsidan eller precis när man möter väggen efter en volt, hålla hästen lite utåtställd - stöd på yttertygeln och föra fram innerskänkel.

Men jag tycker dessutom det är svårt att komma från de "stora" hjälperna till de finare. Spec eftersom jag är så (onödigt) rädd att sitta ned i traven på unghästarna. Sitter man ned lite innan så är det mky lättare både för häst o ryttare o ge hjälper med sätet o få ngn vettig effekt.
 
Sv: Lära GALOPP

Tillägg:
Jag vill inte lära in galoppkommando under tömkörning - jag är för dålig, och absolut inte under longering - vilken unghäst kan galoppera i balans på volt?

Vid handhästning är det för svårt, iaf än så länge. Unghästen svarar bra att gå upp i trav o håller annars bra koll på ridhästen men galoppen funkar inte likadant, han (unghästen) fattar inte galopp automatiskt för att hon gör det.
 
Sv: Lära GALOPP

Jag tyckte de finare hjälperna bara kom av sig själv. Min häst fattade galopp bara av att jag lättade lite på tygeln och lät henne i början. Sedan började jag ge hjälper med vikt och skänkel, fick ställa lite utåt osv. i början för att få rätt. Numera fattar hon oftast på vikten/sätets hjälper.
Det går liksom naturligt om man har en häst med egen motor och som man rider väl på.
 
Sv: Lära GALOPP

Menar du att hon fattar galopp så lätt ur trav även om du rider lätt (eller ja bara sitter ner ngt steg på innan fattn)? Mitt största problem är nog min sits, jag är för mesig o "snäll" i sitsen av rädsla att trycka undan ryggen så det blir ist "elakt" när det kommer till fattningar - för stora hjälper. Skulle det kunna vara så?

Motor har de alla minsann :) Aldrig ngra problem att FÅ galopp (alltså de sticker inte i tid o tid då men ja, du fattar :) ), det är SÄTTET att få den sas.
 
Sv: Lära GALOPP

Min bara fattar, ja. Har bara stött på slängtrav när hon varit mycket trött eller vid totala missförstånd.

Men hon har naturligt vinklad bakdel och sätter under sig bra så det är liksom bara att byta gångart.
Jag fattade galopp utomhus enbart i början, i ridhus eller så var det mycket svårare. Så då skippade jag det tills hon hade galoppen befäst och stabil. Hade ofta med sällskapshäst och fattade galopp före denna.
 
Sv: Lära GALOPP

När jag lär unghästarna galopp, så lär jag in galopp redan i longeringen och använder mig av att säga "galopp". När den sedan förstår det så tar jag med det upp i sadeln och fattar galopp i ett hörn, men hjälp av kommandot jag nyss lärt den.
 
Sv: Lära GALOPP

När jag lär unghästarna galopp, så lär jag in galopp redan i longeringen och använder mig av att säga "galopp". När den sedan förstår det så tar jag med det upp i sadeln och fattar galopp i ett hörn, men hjälp av kommandot jag nyss lärt den.

Såhär gör jag med fast jag löslongerar då..

Att ställa utåt i hörnen vid fattning som nån nämnde ovan vet jag inte vad det ska va bra för....?
 
Sv: Lära GALOPP

man ställer lite utåt för att hästen ska ha svårare att skjuta ut yttre bogen, och därmed förstå att den ska fatta rätt galopp. Alltså lite omvänd logik, försvåra för att få rätt (funkar)
 
Sv: Lära GALOPP

Mitt tips är att fatta galopp och bryta av om och om igen (3-4 galoppfattningar och sen skritt på lång tygel och så börja om efter 10 min till en början). Helst ute "i skogen". Låt hästen springa in i galoppen om den vill till en början (orkar nog inte fatta "samlat" än) och var noggrann med att övergångarna till trav är mjuka och med undertramp. Detta musklar hästen och fattningarna befästs/lärs in.
 
Sv: Lära GALOPP

lär hästen att fatta galopp på ett muntligt kommando (lämpligtvis "galopp!") först, tex vid /lös/longering. sen använder du samma kommando uppsuttet, i kombination med galopphjälpen. :idea:
 
Sv: Lära GALOPP

Jag har lärt mig att fatta galopp genom att flytta in hästen yttre bakben under kroppen, d.v.s. lägga till ytterskänkeln lätt och aktivera yttre bak. Har fungerat jättebra på tidigare hästar, som "fattat galoppen:rofl: " ganska snabbt.

Men min nuvarande lilla dam blir bara förvirrad och vänder in hela bakdelen, så på henne är jag lite övertydlig och lättar på innertygeln och lättar lite på sitsen och smackar lite (likadant som jag gör vid longering). Jag sitter alltid ned några steg innan fattningen, och det brukar underlätta för hästen om man gör fattningen på böjt spår. Tyvärr har jag väldigt lätt för att luta mig för mycket framåt och min lilla dam tror fortfarande att galopp = full fräs, så jag har mycket jobb kvar innan fattningarna sitter, och strävar mot att kunna smyga över till att bara aktivera ytter bak.

Anledningen till att jag gillar sättet att bara aktivera ytter bak är att det räcker att bara flytta tyngden lite i sadeln utan att behöva använda synliga hjälper. Det är så lätt att hamna ur balans om man gör på ridskolevis med att flytta fram innenskänkeln och ställa hästen utåt som man ofta lär sig där...
 
Sv: Lära GALOPP

Bra beskrivet! En annan variant är att göra ex skänkelvikning åt höger (för vänster skänkel) för att sedan bara "sitta till" hästen rakt fram med de hjälper (för vänster galopp) du beskrivit. Precis som du skriver upplever även jag det som viktigt att ge hästen några travsteg för att "hitta" rätt ben att starta galoppen med. Funkar oxå bra för de hästar som viker in baken för mycket för ytterskänkeln och även för de som har svårt att fatta rätt galopp.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 394
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp