Lära galopp?

Zuzzi

Trådstartare
Hur gjorde ni när ni skulle lära er häst galopp?

Ska snart börja med det hade jag tänkt med kallblodstravarna jag rider.

Sv: Lära galopp?

Jag har en varmblodig travare som nu nästan kan galoppskänkeln. Jag gjorde så att jag bara skänklade på mer tills han föll över i galopp, (det blev en del slängtrav först) och då la jag till "galoppskänkeln" och så berömde jag, typ sa braaaaa :p

Sen så allt eftersom så gjorde jag bara galoppskänkeln, nu förstår han nästan, visst blir det snabbare trav innan galopp rätt ofta, men han fattar galopp rätt enkelt. Men så tycker han nog också att det är roligare att galoppera än trava, kanske därför han inte blev någon bra travhäst.

Sen bryr jag mig inte ännu om vilken galopp han får, bara han galopperar så är det bra :)

Det här sättet kanske inte är så bra egentligen, jag vet inte :confused: men det fungerade i alla fall på min travare. :D

Jag börjar från marken i lina.. och befäster galopp komando med rösten först..sedan tar jag med det till ridningen..

jag har iofs inte lärt min häst det själv från början men vi har haft stora problem med galoppen, spec. högergaloppen.
så vi började att busa fram den på en äng så jag visste att det gick (detta var i vintras) sen när jag fick möjlighet började jag longera och lära honom galopp på röstkommando vilket gick väldigt fort (han hade antagligen redan blivit lärd det men vi hade som sagt tappat mycket båda två pga. vi inte tränade o.s.v.) och nu fattar han galopp jättelungt o sansat i höger på lina enbart på röstkommando. vi har precis börjat galoppera uppsuttet (förutom i skogen då han gärna byter i svängar o om det går fort) och det går framåt hela tiden. jag lägger honom i en lägre form, ger galoppskänkel samtidigt som jag säger galopp och då fattar han galoppen jättefint, det går lite fort men vi galopperar runt några varv, har precis börjat få in honom på volter och så är det massor med beröm som gäller.

Bärin skrev:
Jag har en varmblodig travare som nu nästan kan galoppskänkeln. Jag gjorde så att jag bara skänklade på mer tills han föll över i galopp, (det blev en del slängtrav först) och då la jag till "galoppskänkeln" och så berömde jag, typ sa braaaaa :p

Hur 17 klarade du det? Min tjejja Stannar och sparkar bakut om jag använder skänklarna. visst, hon är inte omskolad från travare till ridhäst riktigt än, och är som ett 5årigt arabsto typ. otroligt tittig och går på tårna hela tiden. får hon se en annan häst visr hon upp sig och jag får knappt kontroll över situationen..
håller på att lära henne kort, samlad galopp, men skulle aldrig få för mig att få upp henne i hög trav innan hon faller i galopp! hon måste lära sig samlad trav först, men hon är svår att hålla i traven.
Om hästen får slängtrava innan överfall igalopp så lär den sig inte galoppen riktigt senare.

På min "Fridolin" ,(Frida), har jag kommit på ett sätt att få henne i kort galopp. samla tygeln, hålla stadigt i den och sedan vila händerna mot manken och förflytta tyngdpunkten framåt när hon äntligen hålls i kort trav. samtidigt som tyngpunkten åker fram och händerna trycks mot manken, så gungar jag in henne i galoppen, som om hon redan galopperade, menar jag. :D

Jo, jag vet..egentligen är det inget bra sätt att lära dem att galoppera på, för risken är ju att de bara kan fatta från slängtrav sedan.
Som nån annan redan skrivit så är det ju bättre att lära dem galoppkommando från marken först.
Men min travare har nog ganska lätt för galopp, han fattar nu nästan självmant, bara man kommer upp i lite snabbare trav.
Han lyssnar väldigt bra för skänkeln, det gjorde han redan från början när jag fick honom, han var riden innan jag fick honom, fast jag vet inte hur mkt. Han hade gått lite monté. Så han börjar trava nästan direkt när man skänklar lite. Fast på banan kan han var lite seg ibland. Fast det tycker han ju är tråkigt :p.
Min häst är också tittig av sig, fast bara när man rider ut själv, med andra hästar är han lugn. Fast han börjar bli bättre att rida ut på själv nu.

Ditt sätt som du fattar galopp verkar vara bra :)

qodrofenia skrev:
Jag börjar från marken i lina.. och befäster galopp komando med rösten först..sedan tar jag med det till ridningen..

det var så jag hade tänkt att lära dom här små tokarna :rofl: men på Johan funkade inte det :o jo han lärde sig på kommando i lina men när han hade ryttare kunde han inte

Jag tycker inte man ska behöva fatta från snabb trav. Eller tempot har väl inte med saken att göra utan balansen. Vem vill ha en svårmanövrerad obalanserad galopp?

En bra filosofi vad man än ska göra är att verkligen KÄNNA känslan av det man tänker göra. Vare sej det gäller en skänkelvikning, halt, travövergång eller galoppfattning. Får jag t o m göra i traven på min kuse för att han inte ska falla iväg i övergången. Om man verkligen känner galoppen i kroppen men försöker bibehålla hästens lugn och balans kan man mycket väl få galopp av bara det. Förutsätter dock att hästen är tillräckligt skolad för att kunna ha bra balans i traven.

Jo, som jag skrev tidigare så är det ju bättre att lära dem ett kommando från marken först.
Men nu när jag göra galoppskänkeln så blir det oftast galopp direkt, bara några steg i snabbare trav. För i början så trodde han bara att han skulle springa snabbare.
Men jag är verkligen inget proffs på att "rida in" travare.

Men iaf så kan min häst nu ganska långsam galopp, han måste bara att utrymme att fatta galoppen.

Ingen som helst garanti att hästen fattar bättre galopp för att den lärt sej det från marken. Det blir en annan sak med ryttare på ryggen så "inlärningsmomentet" finns fortfarande kvar även från ryggen.

Bärin skrev:
Men iaf så kan min häst nu ganska långsam galopp, han måste bara att utrymme att fatta galoppen.

Inte för att vara elak, snarare komma med en tankeställare:
Hur bra balans har hästen och hur bra förutsättningar får den om den "behöver utrymme" för galoppen? FATTNINGEN gör galoppen. Sen kan man galoppera en kilometer om man så vill, det är fattningen som avgör hur bra/dålig galoppen kommer bli.
"Ganska långsam galopp" behver inte vara samma som bra galopp.

Nej, iofs. Det fungerar väl på vissa hästar, och på vissa inte.

På min häst så har det här sättet fungerat bra, även fast det säkert hade fungerat mycket bättre om jag gjort på något annat sätt.

Min häst har väldigt taskig balans, han snubblar ungefär i vart tionede steg, nää, men har snubblar väldigt mycket. :p
men det beror nog på att dels så är han inte van att gå på ojämn mark, dels orkar han inte bära upp mig rätt och dels så går han ocmkring och tittar på andra saker koncentrerar sig inte på vart han ska gå.
Så egentligen borde jag väl bara ut och skritta med honom.
Jo, jag har inte sagt han är bra på galopp, jag har bara haft honom i ungefär ett halvår, och han har blivit mkt lugnare nu, kan gå riktigt bra i traven, lugnt och sansat.
Sen har han inte världens bästa galopp, den är väldigt lång, och jag är inte världens bästa ryttare.

Jag gjorde också så med min travare, alltså att börja trava snabbare så att han faller in i galoppen, och samtidigt som jag manade på honom gjorde jag galoppskänkeln och sa "galopp".

Nu han fattar han galopp nästan på direkten. Så jag tror att det beror på hästen vilket sätt som fungerar bra, men på den här hästen fungerar det här sättet bra! Nu behöver jag bara göra galoppskänkeln så fattar han galopp! :banana:

En som jag känner brukar försöka få galopp med sin travare i paddocken, genom att trava väldigt snabbt och sedan skrika " galopp, galopp", tills hästen börjar galoppera.

Alla har ju sina sätt, en del är väl inte så bra kanske :p

För mej känns det inte som att målet man har i huvudet är det viktigaste utan att vägen dit stämmer överens med målet.

Mina mål?
En häst som är lätt för hjälperna, går i så bra balans att jag kan be om nästan vad som helst för små, fina signaler, göra svåra rörelser enkelt, och som ger bra ridkänsla, och att man till slut kan rida med nästan bara tankekraft.

Hur når man till målet? Genom att träna logiskt, sansat, med "lätta" dvs tydliga och inte förvirrande hjälper/signaler, att få hästen i balans = på rumpan men avslappnad, jämn i kroppen, lära sej lyssna på min känsla osv.

Hur jag INTE skulle nå till målet: Genom att "uppmuntra" stress, obalans, olydnad av hjälperna (genom att vara ologisk eller inte få resultat av mina hjälper) genom att "uppmuntra" hästen att vara lång och framtung, osv.

Visst fungerar - driv in i galopp- metoden på många hästar, men till vilket slutresultat? Genvägar är oftast senvägar. Kanske man skulle nå snabbare resultat när man siktar högre (samlad galopp, piruetter?) genom att ta en längre väg och jobba igenom kommunikation, balans och styrka INNAN man ens ger sej in på den svåra biten.
För skulle jag köra på driv in i galopp kanske jag skulle få en halvkass galopp som efter ett tag kan kortas upp men med halvdålig kvalitét, ngt stressad häst, obalans osv så att det skulle vara i princip omöjligt att lära in samlad galopp eller piruetter t ex.
Vill man verkligen begränsa sej??
Eller vill man göra allt jobb ordentligt från grunden och ha utsikt över de svårare momenten?

Jag vill ALLTID ha vägen fri, dvs att man betar av allt från grunden, steg för steg, och känner att "bara den här biten sitter kan vi börja träna piafftramp sen!" istället för: ja! nu kan vi gå en LC nästan godkänd, men nu kommer vi nog inte längre.."

Det låter så bra som du skriver, men hur tycker du att man ska gå tillväga för att lära dem t.ex. galopp?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama