Sv: Lära galopp?
För mej känns det inte som att målet man har i huvudet är det viktigaste utan att vägen dit stämmer överens med målet.
Mina mål?
En häst som är lätt för hjälperna, går i så bra balans att jag kan be om nästan vad som helst för små, fina signaler, göra svåra rörelser enkelt, och som ger bra ridkänsla, och att man till slut kan rida med nästan bara tankekraft.
Hur når man till målet? Genom att träna logiskt, sansat, med "lätta" dvs tydliga och inte förvirrande hjälper/signaler, att få hästen i balans = på rumpan men avslappnad, jämn i kroppen, lära sej lyssna på min känsla osv.
Hur jag INTE skulle nå till målet: Genom att "uppmuntra" stress, obalans, olydnad av hjälperna (genom att vara ologisk eller inte få resultat av mina hjälper) genom att "uppmuntra" hästen att vara lång och framtung, osv.
Visst fungerar - driv in i galopp- metoden på många hästar, men till vilket slutresultat? Genvägar är oftast senvägar. Kanske man skulle nå snabbare resultat när man siktar högre (samlad galopp, piruetter?) genom att ta en längre väg och jobba igenom kommunikation, balans och styrka INNAN man ens ger sej in på den svåra biten.
För skulle jag köra på driv in i galopp kanske jag skulle få en halvkass galopp som efter ett tag kan kortas upp men med halvdålig kvalitét, ngt stressad häst, obalans osv så att det skulle vara i princip omöjligt att lära in samlad galopp eller piruetter t ex.
Vill man verkligen begränsa sej??
Eller vill man göra allt jobb ordentligt från grunden och ha utsikt över de svårare momenten?
Jag vill ALLTID ha vägen fri, dvs att man betar av allt från grunden, steg för steg, och känner att "bara den här biten sitter kan vi börja träna piafftramp sen!" istället för: ja! nu kan vi gå en LC nästan godkänd, men nu kommer vi nog inte längre.."