Lära en gammal hund tricks?

Felicia244

Trådstartare
Min hund är född 2005.
Kan man lära henne Vacker tass?
Och isf om man kan det, har ni några tips?
För på sidor står det "passar bäst i valpåldern"
Så hade ni några tips så skulle det vara bra! :laugh:

Tack på förhand!

Sv: Lära en gammal hund tricks?

Ha en stor portion tålamod och försök hitta hundens ultimata belöning så kommer det att gå som en dans!
Ju svårare trick desto mer tålamod, men omöjligt är det definitivt inte!
Vacker tass är dessutom ett ganska simpelt trick så det borde gå snabbt om du har rätt belöning :)

Jag själv lärde mammas hund (7 år) att buga på knappt en dag :D

Det där om att man inte kan lära gamla hundar att sitta är en myt! :)
Jag lärde en schäfer/bc på 7år att spela död ;)

Det du bör ha i åtanke när hunden börjar bli äldre (beroende på ras) är att den kanske kan ha vissa krämpor så man anpassar tricken till det, kanske tex inte är en höjdare att lära en new foundland att kasta sig på rygg från ståendes när den börjar bli till åren.. Men -05 är väl ingen hög ålder på en frisk hund så länge det inte är en större modell..

Bara fantasin kan stoppa er! Använd bra belöning och mycket uppmuntran så går det mesta :)

Bra!
Hon är en kraftig drever som jagar så hon borde kunna det hoppas vi iaf!
Då får jag söka på internet efter några instruktioner!

Jag har en 11årig saluki som fortfarande lär sig nya tricks och som jag nu först fått för mig att ska bli klar för att tävla rallylydnad ;) Det går utmärkt, och nästan lika snabbt som med min unga hund nu när jag börjar lära mig hur jag ska få tanten att förstå hur jag vill att hon gör.

Jag tycker att klickerträning är en underbar sak. Om du går in på http://www.canis.se/ så ser du redan på startsidan att du kan anmäla dig till en gratis e-post-kurs i klickerträning. Den kan du ju testa och se vad du tycker?

I vilket fall som helst så är det aldrig för sent att lära en gammal hund saker :D Ta reda på vad din hund gillar som belöning, fundera på hur du bäst ska få hunden att förstå vad du vill att den gör och börja med något som kan bli lätt för den. Min tant tex slår till med tassen så fort hon vill ha uppmärksamhet, så att lära henne vacker tass var plättlätt. Unga dåren är med för att stå och stirra på mig när hon vill något, så då var "stå" det lättaste att lära henne.

SJÄLVKLART kan du lära din gamla hund nya saker!
Ev tar det bara lite längre tid!

* Hitta ett godis som motiverar riktigt mycket!
* Bryt ner tricket i många små mål som är lätt för hunden att uppnå.
* Säger som många andra - klicker är ett alldeles utmärkt redskap!
* Och sist men absolut inte minst - Ha maaaassor av tålamod och var jäääätteglad! :D

Min hund är född 2003 (dvs 9 år i år) och så sent som för ett par veckor sen så lärde jag honom att hämta sitt eget koppel, till detta hör dessutom att denna hund aldrig förr har gillat att bära saker! :)

Tant är född -01 och med rätt godis i handen så går hon (nästan) genom eld :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Min ena hund har ju kliat sig lite till och från i många år vilklket gjort att jag trott hon haft lite kvalsterallergi. Hon kliar sig...
Svar
11
· Visningar
1 210
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 095
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 945
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 241
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025