Lära en 4-åring flytta undan

S

Sliver

Jo det var nämligen så att jag var på ridklubben i veckan och där finns en nyinköpt 4-åring som är inriden, kan bara grunderna. En import från Polen och han är skit fin och har ett kanonsteg! Iaf så är det bla en av instruktörerna som grejar lite med denna pålle. Han har ridit honom och tror nog att han är snabbinriden och sen iväg skickad hit till sverige.

Nu till min fundering. Han tog iaf ner denna häst till ridhuset och hade honom i ett ganska långt grimskaft. Hästen har lätt för att flytta undan för tryck på högersida men svårare på vänster. Nu försökte denna instruktör lära honom det, och när jag såg detta så reagerade jag, men jag sa inget eftersom jag inte vet hur man gör då man lär in sådant på en häst. Han hade iaf ett dressyrspö som han slog ganska hårt( jag är inte så mkt för spön) med på bogen för att få hästen att flytta på sig. Efteråt så hade pållen faktiskt några spömärken. Överreagerar jag eller?

Sv: Lära en 4-åring flytta undan

Låter som det är fel sätt jaa...

Somliga skulle aldrig skaffa sig annat än en cykel. Det krävs inte så mycket kunskap eller empati för att förflytta.

Ok, men har ni några tips då på hur han kan göra så att jag kan tillrättavisa honom om jag ser detta fler ggr.
Jag tyckte att då han stod och spöade hästen på detta vis så såg jag framför mig en häst som kommer att bli skit nervig då den ser spön, ev män också.

Denna häst verkar ha ett bra psyke är väldigt social och framåt. Man får intrycket av honom att han skulle gärna vilja krypa upp i knät om han kunde. En riktig pärla.

Förresten, denna instruktör har ingen egen häst och denna är ridklubbens. Så cykel vet jag inte om han äger men bil har han iaf.

Senast ändrad av en moderator:

JAg brukar ta handen och trycka där jag vill flytta.. inte ska man piska iaf! Usch.. stackars hästen!

Sliver skrev:
Ok, men har ni några tips då på hur han kan göra så att jag kan tillrättavisa honom om jag ser detta fler ggr.

Ett tips är ju att du kan tala om för honom att all inlärning som sker med hjälp av våld för med sig en mängd andra problem exempelvis de du själv tar upp.

Jag tyckte att då han stod och spöade hästen på detta vis så såg jag framför mig en häst som kommer att bli skit nervig då den ser spön, ev män också.

Precis plus en hel del mer saker som är negativt för hästen och kommande personer som ska hantera hästen.

Denna häst verkar ha ett bra psyke är väldigt social och framåt. Man får intrycket av honom att han skulle gärna vilja krypa upp i knät om han kunde. En riktig pärla.

Bara det du beskriver ovan gör ju att det absolut inte behövs något våld för att lära hästen en så enkel sak som att flytta undan för tryck. Somliga tror dock att det går snabbare att göra som denne instruktör gjorde men de glömmer då att hästen lär för livet och glömmer aldrig en orättvis behandling.

I min värld lär jag hästen gå undan för tryck när hästen är liten. Jag gör det genom att trycka lätt med handen (där skänkeln så småningom kommer att ligga) tills hästen flyttar på sig och när den gör det får den beröm. Flyttar den inte på sig blir trycket hårdare till den flyttar på sig och då genast beröm. Busenkelt och kräver inget våld och det går säkert lika bra att genomföra med en fyraåring, kanske behöver denna hästen både beröm i form av rösten och en liten gnutta havre som extra förstärkning.

Det lät lite väl våldsamt tycker jag. :eek:
Om hästen går på människor och riskerar att skada den kan man använda lite hårda slag (i exakt rätt ögonblick alltså) för att få den att sluta kliva på folk. Men dethär tycker jag var fel!

Jo det gör han oxå, alltså han kliver gärna på folk, fast det är ju inte av elakhet han gör det.

Jag brukar göra så att jag buffar lite på hästen och harklar mig lite så den lägger märke till mig, får jag ingen reaktion buffar jag lite hårdare och oftare. Så fort hästen tenderar att bara lägga övervikten åt andra hållet så berömmer jag den. Då brukar det gå väldigt fort sen. Hästar vill ju göra vad matte/husse säger,men när de inte förstår så blir de ju lätt oroliga och speciellt en ung häst är det jätteviktigt med att inte lära fel.

Jag tycker det fungerar bra att knacka med t.ex. knoppen på ett spö, om de inte flyttar för lätt tryck av handen. Det som inte fungerar så bra är att trycka hårdare för då har de en tendens att luta tillbaka och gissa vem som väger mest :D
Att slå den för att lära den att gå undan - nej absolut inte. Jag kan slå till om hästen försöker ta kommandot och göra något farligt d.v.s. bita eller sparka men om den ska lära sig något som jag ber den om så blir det ju helt fel om man slår den.

Sliver skrev:
Överreagerar jag eller?

Nej det gör du inte. Den omtalade s.k. instruktören är ju ganska känd för sin oförmåga att med ridning få fram resultat. Hellre hjälptyglar och sporrar än ridning om man uttrycker sig så... Jag har sett hans framfart med sporrar vilket resulterade i blödande sår på en av hästarna. ÄNDÅ REAGERADE KNAPPT NÅN! Jag kan inte förstå hur man kan låta honom ansvara för tillridning av hästar. Än mindre lära barn rida. Att stå på läktaren och höra honom gapa "Slå hårdare, dra hårdare!" det är inget man blir glad av. Jag tycker du borde ta upp det med de talbara i styrelsen. Du har nog stöd av fler men ingen som vågar säga nått.

Håller en tumme här i Luleå! /Sara

Åh hej, en kändis här på forumet.... ;)

Ja, jag tycker att han är lite väl hård och brutal ibland, men eftersom man inte är ngn stjärna själv så törs man inte säga så mkt då man inte vet så mkt, men man ska nog lita på sin magkänsla.
Btw, angående sporrar som du beskrev så är det ngt som jag inte hade en aning om. Däremot så vet jag då vår lilla J fanns på klubben, reds han med hackmore och jag såg den kvällens pass då han på slutet inte ville ngt alls när han kom upp till stallet så såg jag varför... Kedjan var så hårtfastspänd att han hade fått avskavd päls och hud, alltså skinnflådd... Han som nu red bekom det inte men jag tyckte att det var otrevligt.... Man måste ju lyssna på hästen och som J betedde sig då i ridhuset så måste ju ngt bara vara fel....
Sitter inte i styrelsen längre och jag vet inte riktigt hur jag ska föra detta på tal, vet du om ifall det är fler av instruktörerna som vet om detta?Alltså om de också har uppmärksammat det? Skulle kanske vara enklare då att kunna språka lite! Trodde inte att det skulle förekomma ngt sådant på vår lilla trevliga ridklubb.... :cry:

Tack för att du håller tummarna det behövs ju verkligen!
//Linda

Jag fascineras varje gång jag hör att någon försöker lära en häst sidvärtsrörelser.

Det låter i mina öron som om man lika gärna ska kunna lära den att skritta eller galoppera. Det kan den redan, alla hästar kan gå åt sidan.
Sen att få den att gå åt sidan när vi vill det är ju en annan sak, men man kommer alltid längst om man ber snällt.

Nästa gång du ser nämda tränare puckla på en häst, så finns det två frågor du kan ställa, om du törs.

1. "Jag antar att din kunskap inte är större, eftersom du tydligen inte vet något bättre sätt att "lära" hästen..", (vad det är du han håller på med)

2. "Tycker du att det är kul med hästar?"
"Det verkar inte riktigt så."

Ett utmärkt sätt är ju att träna den från marken. Trycka lätt, om inget händer - öka trycket lite i taget. Så fort hästen gör en tendens att flytta så tar man bort trycket omedelbart. Alltså eftergift. Och framför allt ha tålamod.
- Där adrenalinet tar vid tar inlärningen slut.

Hörde just att nämnda "stjärna" blivit ordförande... Trist läge. Prata med systrarna klassisk kanske. Trodde att D hade så pass skinn på näsan att hon skulle reagera men inte ens hon. Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att anmäla "stjärnan" för djurplågeri om jag såg fler märken efter spön, sporrar eller kedjor.

Det var V:s häst som blev upphackad med sporrar. Prata med henne så kanske ni kan göra gemensam aktion. Tror att D också går att få med på tåget.

Hörde dessutom att den nya ponnyn bär på ryttare som knappt borde rida stora hästar pga sin övervikt... Tyvärr tror jag att det är jättesvårt att få bukt med allt detta så länge det är den konstellation det är bland de aktiva och instruktörerna. Skicka gärna PM om du vill veta närmre.

/Sara

Liknande trådar

B
Ridning Har blivit lite nyfiken på hur era liv har sett ut inom hästvärlden. Både motgång och framgång! Får väl lov att börja själv att berätta...
2
Svar
21
· Visningar
6 154
Senast: annathegreatest
·
Träning Var på NH-kurs i söndags eftersom klubben anordnar kurser i säker hästhantering under våren. Jag har alltid varit nyfiken på NH och...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 655
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
40 724
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar