Lära en 13 åring att fatta galopp?

L

LaikaLove

Hej! Jag undrar om man kan lära en 13 årig ponny att fatta galopp eller är det liksom försent? :confused:

Sv: Lära en 13 åring att fatta galopp?

Klart man kan. Bättre sent än aldrig.

13 år är ju dessutom ingen ålder, men man får ju tänka på att man får lära in från början och förbereda den väl. Tänk bort att hästen är 13 och koncentrara dig bara på vad den kan och utgå därifrån. Den lär ju behöva en bra grund först och få lära sig på rätt sätt inte bara tjo hej, nu ska vi galoppera.

Självklart kan man det!

Jag red en islandshäst på 14 år som knappt kunde galoppera. Men med tydliga signaler och massvis med beröm blev det en häst som kunde galoppera till slut. Tänk bara på att ta korta galopper när hästen väl fattat galopp och pausa sen och beröm.

Lycka till!

M-oaa

"Även gamla hundar kan lära sig sitta" :D

Du kan lära hästen att fatta gallop ! Jag har lärt en gammal travare att gallopera och då menar jag en GAMMAL ! :D:D

klart att du kan lära den att galoppera, ta hjälp av en cavaletti, funkade på min 14 travare (:

Det är givetvis inte försent. Min lilla travare var 15 år när jag köpte henne. Tog aldrig höger galopp under ryttare (knappt i hagen heller). Nu fattar hon galopp från skritt i båda varven.

Varför fattar den inte galopp? Galopperar den inte i hagen heller? Är det bara själva fattningen den inte kan eller galopperar den aldrig?

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Ny här på forumet :) Min 13-åriga kisse som fått artros ska börja med Solensia nu efter att ha fått lite förhöjt levervärde av...
2
Svar
24
· Visningar
5 443
Senast: MissFideli
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 071
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 979
Senast: Kiwifrukt
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar