Lär sig mer...

Chriistiina

Trådstartare
Hej!
(vet inte om ja skriva rätt, men ngn får flytta annars)

För ett år sen följde jag med min kompis till hennes häst och fick prova rida, vilken kännsla! Så har ridigt lite hoss henne och hon har lärt mig lite grunder om hästen skötsel och ridning. Och nu för 3 veckorsen började jag i en vuxengrupp på en ridskola (är 17år).
Och det är superkul! Men som nog alla vet så räcker ju inte en gång i veckan när man väl börjat :angel: Fast jag vill nog inte rida mer, inte nu till en början iaf, och kan ju rida hoss min kompis. Men jag vill lära mig mkt mer om hästen skötsel och sjukdommar. Känns som ridningen är en sån liten bit, det är så mycket mer ju. Sen om typ kanske några år om man vill ha egen häst så måste man ju kunna massor.

Så nu ber jag om tipps på hur man lär sig mer om hästar?
Finns det ngn bra sida? Eller ngn bra bok eller film man kan köpa?

Att hjälpa till hoss andra är ju också bra, som skötare ngn dag eller så. Men vem vill ha hjälp av ngn som knappt kan ngt eller ha ngn hängade efter sig :crazy:
Så skriv nu allt ni kan komma på för jag ska kunna lära mig mer ;)

// Christina
 
Sv: Lär sig mer...

Kul att du har börjat rida! Och att du har blivit så biten att du vill lära dig mer :)

Det finns ju mängder med hästböcker som handlar om precis allt! Ridlära, sjukdomar, hästhantering, utrustning mm, mm. Leta på biblioteket, i närmaste bokhandel eller ridsportaffär. Sedan kan du ju även prenumerera på någon hästtidning, det finns ju flera stycken.

Har man inte teorilektioner på ridskolan som du går på? Eller man kanske ordnar studiebesök?

Du kan väl hjälpa din kompis lite mer, inte bara rida hennes häst, utan även hjälpa till med det praktiska?

Och så småningom, när du har ridit ett tag och känner dig lite mer van, så kanske du kan bli medryttare eller åtminstone hästskötare till någon. Vill du bara borsta hästar till att börja med, så kan du komma hit och borsta mina :)
 
Sv: Lär sig mer...

Var i Skåne bor du?
Ett sätt kan ju vara att försöka få kontakt med någon du kan få vara hos och hjälpa till och lära dig.
 
Sv: Lär sig mer...

Okej, tack =)
Ska se vad jag hittar för böcker och tidningar.

Jo, brukar hjälpa till lite praktiskt hoss min kompis också. Hjälper till med all skötsel och så när jag är där. Men vet ju bara hur allt runt den hästen funkar. Vill veta om mer ju =)

Vi har teori en vecka/gång per termin, eller två. Började i år precis efter den, så missa ju tyvärr det. Har ingen riktig koll vad man lär sig där.
Sen har vi stalltjänsten en-två gånger per termin också, har om två veckor. Så det är ju bra. ;)



Bor mellan Malmö och Lund.

Ska se om jag kan hitta ngn i sommar att hjälpa =)
 

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 529
Senast: Rosett
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 933
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp