Sv: Lär man inte ut ridvägar längre?
Intressant diskussion och intressant frågeställning! Och framför allt, en mycket viktig fråga att ta upp tycker jag!
Jag håller med, det har blivit slarvigare ridning! Jag är störtgammal, har sett och deltagit i hopptävlingar sedan början av 80-talet, och det är slarvigare nu! Men varför tro?
Mycket tror jag beror på att vi har fått mer pengar att köpa riktigt bra hästar för! Och dessa riktigt bra kusar de hoppar, de hoppar även om de får taskiga förutsättningar så försöker de krångla sig över! Tex när jag började tävla behövdes ingen avd B, för det var så självklart det kunde bli att man aldrig började rida en unghäst på tid för att få rosett innan den var mogen för det! Visst, en och annan idiot fanns det ju, men det gör det ju alltid, och i det sammanhanget var de mycket få!
Sedan tror jag mycket hänger på tränaren också numera! Egen erfarenhet är att markarbete, det är inget man vill hopptränaren ska göra! Man har betalt för att hoppa, då ska det inte sittas och filas med formen på hästen inte! Eller lägga ner halva hoppträningen på att rida bom på sockerbit, pyttesmå lösgörande serier och övningar, nej här ska hoppas! Hoppa = hinder och banor på ryttarens och/eller hästens maxkapacitet. Likaså så är det viktigt (?) att hoppa högre på träning än man tävlar, då blir tävlingen lättare!
Någon nämnde hoppa på fart, det har jag sett mycket av! Stannar hästen, då ska det lösas genom "bättre galopp", dvs rida fortare!
Själv fick jag rejäla problem med min nya häst, vi kom till slut inte över en bom på sockerbit!
Hästen hade med förra ägaren vunnit i stort sett alla starter upp tom 1,20.
Jag hade att välja på att sluta hoppa eller prova en ny tränare, jag valde det sista. Det tog inte många träningar innan hoppningen fungerade igen!
Visst, vi är långt från tävlingsstart ännu, men vi hoppar! Nuvarande tränaren är enormt noga med markarbetet, jag skulle lätt efter en HOPPträning kunna gå in och få ett godkänt LB/LA program i dressyr!
Bla så säger denna tränare att det där med att kräva att ekipaget ska ha ett visst antal galoppsprång om det inte funkar, det kan man glömma innan hästen är lösgjord och lydig! Driver man mer så kommer hästen galoppera fortare, inte ta längre galoppsprång. Där hade jag svaret på mååånga av våra stopp på hinder när tränare bara gav instruktionen "bättre galopp".
Så jag tror helt enkelt tränarna är slarvigare med markarbetet! Mycket möjligt att det är för att ryttarna inte vill rida markarbete.