Lär man inte ut ridvägar längre?

G

Gisburne

Jag har bevistat flera ponnyhoppningar det senaste året, från klubbnivå till regional. Jag kan inte fatta att så många ryttare rider slarviga vägar och extremt snäva svängar mellan hindren. (Ofta med rivning eller vägran som följd.) Bland det första jag lärde mig på ridskolan på -80 och -90-talen var att alltid rida bra vägar i grundomgången och ta ut svängarna så att man hinner förbereda så mycket som möjligt innan nästa hinder. Lär man inte ut sånt länge? Vissa av de ridvägar jag har sett har varit helt katastrofala och hör knappt hemma i en omhoppning ens en gång, så jag är lite förvirrad angående vad ridskolor och privattränare lär ut nuförtiden. :crazy:

Är det någon annan som har sett liknande saker eller är jag överkänslig? :D

Sv: Lär man inte ut ridvägar längre?

Nej, du är nog inte överkänslig tyvärr.
Vi diskuterade detta senast i lördags, att ridningen har blivit dåligare med åren, och nu pratar vi bara om de senaste 5-8 åren.
När jag tog ut min unghäst i början så red de flesta unghästryttarna väldigt ordentligt men nu ser det ganska illa ut i många fall. (nu pratade vi mest om avd B eftersom det var det vi red)
Kan det vara för att en del ekipage rider i avd B för att dom har problem i avd A?
Kan det vara så att ryttarna har hästar dom inte riktigt är mogna för att rida?
Kan det vara så att alla inte har en tränare utan är självlärda?

I mitt eget fall så har jag ingen tränare men bör nog skaffa en.
Jag vet av erfarenhet att man rider både bättre och noggranare om man vet att tränaren skäller på en om man slarvar :D

När det gäller avd B, så hjälper det ju inte direkt att de har höjt det rekommenderade tempot till 325 m/s (tidigare var det 300 m/s). Varför det är gjort vet jag inte, men förra helgen när jag red en 1.00-klass, så red jag på i bra tempo (mkt högre än vad jag brukar och jag har aldrig haft tidsfel förut, fast jag ridit mkt längre vägar) och red innanför på två ställen och ändå så fick jag ett tidsfel! I detta fallet så hade banbyggaren inte tänkt på att det var så stor skillnad i tempo, så h*n hade mätt banan på samma sätt som h*n brukade. I nästa klass var banan mer generöst mätt, men det var ff fler med tidsfel än vad det brukar.
Jag tycker nog att det är ganska tokigt att man ska behöva rida "som en skållad råtta" i avd B för att klara tiden, det hjälper ju inte till om man vill göra en snygg och välplanerad ritt.

Annars tycker jag att de är värre i avd A i de lägsta klasserna (0,90 och 1,00), jag kommer förmodligen aldrig att lyckas bli placerad i de klasserna, för där rider ju somliga med livet som insats...

Jag var och tävlade i juli och min häst gasade på som en idiot helt plötsligt (hade varit loj på framhoppningen), men trots att hon sprang som om hon hade eld i baken så kom vi inte bättre än 6:a trots att vi lyckades med en dubbelnolla. Så jag håller med dig, det har blivit högre press på tempot på senare tid. Men i grundomgången tycker jag ändå inte att det är en ursäkt för att rida dåliga vägar. Jag vet inte hur många ekipage (främst ponny) jag har sett på sistone som hoppat på sniskan över hinder för att ryttaren styr som en - sorry - kratta! :crazy: Mitt mål är att alltid rakrikta några steg innan ett hinder och framförallt i grunden. När jag kom till omhoppning på tävlingen i juli så fanns det tillfällen då jag kunde ha hoppat snett för att spara någon millisekund, men eftersom min häst har ytterst lite rutin så valde jag att fortsätta rakrikta innan. Men jag har större förståelse för ryttare som rider "vildare" i en omhoppning, jämfört med grunden.

Det är lite underligt, tycker jag, att man verkar fokusera så lite på vägarna numera. Kan man verkligen klättra i klasserna om man struntar i vägarnas rätta ridande redan från barnsben?

Det är nog väldigt olika från tränare till tränare.

Min första ridlärare var en duktig dressyrryttare och där godkändes inget slarv.

Min första riktiga hopptränare har ridit i eliten och där godkändes definitvt inget slarv med ordentliga vägar (hon ställde sig helt enkelt ivägen för oss så att vi var tvungna att rida rätt) :D

Sen under årens lopp så har man haft lite strötränare när tid funnits och jag har även hunnit se en del träningar för mer eller mindre kända ryttare och tyvärr så är det inte alltid så noga hur ryttarna tar sig till hindret som att dom kommer över det :cool:

Man ska nog kolla upp om tränarna är noggranna och verkligen är bra på att lära ut innan man bestämmer sig.
Det finns många som bara tar betalt och höjer hinderna under glada tillrop utan att man egentligen lär sig ett skvatt.

Och sen har dom mage att skylla på hästen när den stannar.
Nej tack!

Jag är ganska övertygad om att det har blivit slappare med ridutbildningen överlag och att det nog tyvärr finns många som "utbildar" ryttare utan att egentligen ha tillräckliga kunskaper för det.

Senast ändrad:

Jotack! :devil: Jag har sett en del ytterst tveksamma hopplektioner genom åren, jag också! Framförallt verkar många fokuserade på att hela tiden rida på hästens maxförmåga, med så höga hinder som möjligt. Jag har sett ponnyträningar med C- och D-ponnyer där inget hinder legat under 1 m och de högsta har legat runt 1.30 m genom hela lektionen. Varför?!

Jag blev störtglad när jag träffade en tränare (och red några lektioner för honom) som även med högt utbildade ekipage lägger hindren på låg höjd och fokuserar på balans, tempo, antal språng, vägar och gymnastik. Han är också väldigt noggrann med att alla hästar ska vara tränade för höjden som hoppas och de ska vara "igång" för den höjden så att de inte överansträngs. *lycka!* Det är inte många tränare nuförtiden som frågar hur man tränar hästen hemma och hur många dagar i veckan den tränas i ett visst tempo och så vidare, för att enklare kunna planera hur just den hästen ska tränas under hopplektionen. Mer sånt!!! :love:

Jag har full förståelse för att framförallt yngre förmågor måste flängrida mellan hindren när de ligger på en för hög höjd. Det behöver inte vara mycket för högt, men det räcker att det är på hästens maxförmåga innan det börjar bli farligt för att det ska se illa ut. Tempot måste höjas och man måste hoppa på fart och inte på styrka. Därav blir vägarna och stilen lidande, och ibland rent ut sagt handikappade. :crazy: Det är tyvärr många ponnyekipage som blir pushade att klättra i klasserna fort för att hinna tävla så mycket som möjligt innan de växer ur hästen och så vidare. Är det för att tävlingar i lägre klasser inte är tillräckligt attraktiva, inte har tillräckligt fina priser, eller vad beror det på att man vill ifrån dem så fort som möjligt? (Fortare än man är redo för.)

Intressant diskussion och intressant frågeställning! Och framför allt, en mycket viktig fråga att ta upp tycker jag!
Jag håller med, det har blivit slarvigare ridning! Jag är störtgammal, har sett och deltagit i hopptävlingar sedan början av 80-talet, och det är slarvigare nu! Men varför tro?

Mycket tror jag beror på att vi har fått mer pengar att köpa riktigt bra hästar för! Och dessa riktigt bra kusar de hoppar, de hoppar även om de får taskiga förutsättningar så försöker de krångla sig över! Tex när jag började tävla behövdes ingen avd B, för det var så självklart det kunde bli att man aldrig började rida en unghäst på tid för att få rosett innan den var mogen för det! Visst, en och annan idiot fanns det ju, men det gör det ju alltid, och i det sammanhanget var de mycket få!

Sedan tror jag mycket hänger på tränaren också numera! Egen erfarenhet är att markarbete, det är inget man vill hopptränaren ska göra! Man har betalt för att hoppa, då ska det inte sittas och filas med formen på hästen inte! Eller lägga ner halva hoppträningen på att rida bom på sockerbit, pyttesmå lösgörande serier och övningar, nej här ska hoppas! Hoppa = hinder och banor på ryttarens och/eller hästens maxkapacitet. Likaså så är det viktigt (?) att hoppa högre på träning än man tävlar, då blir tävlingen lättare!

Någon nämnde hoppa på fart, det har jag sett mycket av! Stannar hästen, då ska det lösas genom "bättre galopp", dvs rida fortare!

Själv fick jag rejäla problem med min nya häst, vi kom till slut inte över en bom på sockerbit! :crazy:
Hästen hade med förra ägaren vunnit i stort sett alla starter upp tom 1,20.
Jag hade att välja på att sluta hoppa eller prova en ny tränare, jag valde det sista. Det tog inte många träningar innan hoppningen fungerade igen! :bow:
Visst, vi är långt från tävlingsstart ännu, men vi hoppar! Nuvarande tränaren är enormt noga med markarbetet, jag skulle lätt efter en HOPPträning kunna gå in och få ett godkänt LB/LA program i dressyr!
Bla så säger denna tränare att det där med att kräva att ekipaget ska ha ett visst antal galoppsprång om det inte funkar, det kan man glömma innan hästen är lösgjord och lydig! Driver man mer så kommer hästen galoppera fortare, inte ta längre galoppsprång. Där hade jag svaret på mååånga av våra stopp på hinder när tränare bara gav instruktionen "bättre galopp".

Så jag tror helt enkelt tränarna är slarvigare med markarbetet! Mycket möjligt att det är för att ryttarna inte vill rida markarbete.

För att komma åt detta så har Ridsportförbundet infört att man enbart får ha bedömning A, A/A el clear round vid hoppning i vad som tidigare hette LD. Låter ju som en klok tanke, att man inte ska fokusera på fart och snabba omhoppningar för tidigt.

Tyvärr så har detta fått helt motsatt effekt, då arrangörerna ofta väljer bort den klassen till förmån för högre klasser med omhoppning. Tex där vi bor, i Västerbotten, så finns det i höst en enda tävling där den klassen förekommer, och det är dessutom en klass med en särskild bedömning (västerbottens ponnycup) där du som ryttare bara är startberättigad om du inte startat LB i dressyr el hoppning. Så för många så innebär det att om man vill tävla så innebär det att man måste välja en högre klass än vad man egentligen önskat. Att hoppa LC dvs 90 cm för D-ponny är ganska högt när man är oerfaren, men trots detta vill prova på tävlingsbanan.

Fler som reagerat på de nya reglerna för bedömning?

Jag är stolt att säga att min tränare är väldigt duktig!:bow: Har en het ponny som inte har varit så svår att hoppa. Tränar i en ponygrupp och de andra ponnyerna är mer "vanligt" pigga. Har väldigt ofta lydnadsövningar. T.ex. hoppa hinder i galopp, sakta av till trav och trava över bommar. Det här är väldigt svårt med min ponny, men min tränare var bestämd och jag fick göra det tills han lugnt travade över bommarna. Även det här med svängar är hon mkt noga med. Även när vi bara travar över bommar på serpentiner. En gång skulle vi hoppa ett hinder genom att svänga vid H och komma ut vid A. Det var då i högerv. Min ponny drar ibland åt höger när han hoppar och här när man redan svängde åt höger före så gjode han det även efter hindret och genade. Det fick vi göra om 4 gånger innan det blev rätt och tränaren var nöjd. Även när jag började träna för henne så va inte min ponny så bra att lyssna och ville bara springa. Få fick jag verkligen arbeta för att göra det som de andra gjorde. Men det funkade faktist och jag är glad över att min tränare pressade mig så mkt, för nu har min ponny blivit mkt bättre. Hon e fältävlansryttare, har tränarlicens för terräng och dressyr och därför mkt noggran. Hon låter mig inte hoppa högre än vad som är säkert för mig o ponnyn, och det är bra. Hoppar nu LD och LC på tävling, kommer nog stanna där ett tag. Är 14 år och perfekt i längd just nu. Kommer kanske växa ur ponnyn, men det är ju bättre att hoppa en LC bra, än att hoppa LA dåligt med risk för att göra sig själv och ponnyn osäker.:D

Jag har sett en propp i år där det fanns en klass (0.85 m) med den bedömning som förut kallades clear-round. (Får man ens säga så längre?) Vi åkte på den tävlingen och startade i den klassen samt en tävlingsklass på 0.95 m, och som första tävling för min häst så kändes det jättetryggt, eller hur man ska säga, att börja i en CR-klass. Jag var inställd på att kanske stryka tävlingsklassen om jag fick problem i CR:en, men mycket tack vare att det var just en CR gjorde mig avslappnad och fokuserad på att hoppa nolla istället för att rida fort, så det gick hur bra som helst. Jag ställer gärna upp i CR igen, som uppvärmning inför en högre tävlingsklass samma dag, om det bara infinner sig en möjlighet. Det är faktiskt väldigt skönt ibland att slippa pressen från konkurrensen och bara rida för sin egen och hästens skull. (Tycker jag!)

Jag har inte tävlat hoppning i år, så jag har inte märkt av de reglerna.
Men jag tycker inte om dem! Jag tillhör just nu dem som inte vill rida mer än 0,90 och 1,00, och jag vill INTE rida clearrounder! Jag har tävlat tom 1,20 men nu pga tråkiga erfarenheter med min förra häst bara självförtroende att rida max meterhoppningar, men jag vill ju tävla! Inte rida clearrounder!
Gärna stilbedömningar, jag har ofta placerat mig högt i sådana, tom vunnit. Men enbart clearrounder, näää!

De reglerna känns som att kapa fingrarna för att hindra nagelbitning!

Fast majoriteten av tävlingarna jag har sett proppar för i år har ju haft tävlingsklasser i de höjderna du nämner, inte clear-rounder. :)

Då har klubbarna det fast de egentligen inte får? Eller?
Jag är inte alls påläst i hoppning denna säsong, har bara tävlat dressyr.

Om ni läser Odies inlägg så skriver h*n precis som det är dvs: 90cm eller lägre ska ha bedömningen A A/A eller clear round.
För att förtydliga betyder
A; Alla med samma antal fel är likaplacerade (alla med 0 fel vinner, finns det ingen nolla så vinner alla på 4 fel)
Denna bedömning används alltid på avd B oavsett höjd.
A/A Alla som är felfria i fas1 går vidare till fas2 (det vi brukar kalla omhoppning) Lika antal fel i fas2 blir likaplacerade.
Clear round Alla som rider felfritt i första försöket får en rosett. Är man inte felfri får man prova att rida banan en gång till om man vill.

Det jag vill ha sagt är att man ska skilja på bedömningarna och inte tro att alla 90cm ska vara clear ronder för det är dom inte. Här i NV-Skåne är dom det nästan aldrig.
Om arrangören däremot har en 90cm i bedömning A0/A0 vilket ju förr var vanligast så gör dom fel och förbundet har gjort fel som godkännt en propp med felaktiga klasser i.

Det finns ponnyer avlade till att hoppa hus ur alla vinklar och i alla hastigheter, billiga också.
Lägg till pressen att man MÅSTE ju bara vinna SM innan man e sexton, för sen e ju karriären över, iaf internationellt. Och vad är då iden med att rida om man inte får rida EM? Även fast man igentligen är på LB nivå...
Sen på med två "peppande" (pressande) föräldrar och minst en tränare.
Plus en belyst ridbana hemma med full hinderpark och en fin kärra som matchar bilen för att köra till ridhuset med på vintern.

Vilken unge med allt det trycket på sig skiter inte i sina ridvägar??? Segrar är det enda som räknas, kosta vad det kosta vill.

Samma "allt är okej, bara jag vinner"-tänk finns hos eliten också. Men där är ridvägarna fina, istället sker betudligt värre saker än fula ridvägar bakom stängda dörrar.

är själv ponnyryttare och jag tycker att de värsta slarven pågår i B-ponnyklasserna. Mycket pigga ponnyer med ryttare som vill vinna och så.

Sen är det ju så att om någon rider snäva svängar så tar de andra efter för att ha en chans till placering.

Många omhopp. banor är även byggda på så sätt att det finns två alternativ, en lååång väg eller en kortkort väg. Ofta väljer man och chansar på den kortkorta vägen.

Sedan finns de banor där det är mer långa galoppsträckor där man bara kan gasa på.

Tror mycket alltså beror på banan och vilken kategori.

Sedan rider många ryttare kortkorta vägar i balans och då tycker jag inte det är något problem :grin:

Jag håller med, man rider som man har stulit hästen, missar ett hinder av bara farten, sliter och drar och det enda som är viktigt är om man får med sig en rosett hem eller inte... för många verkar det vara så och det är så tråkigt att se! Sedan finns det såklart även duktiga och välridna vägar men de lägger man inte märke till på samma sätt.

Jag tror att anledningen är till stor del att man skiljer på privatryttare och ridskoleryttare. På ridskolan lär man sig (om det är en bra ridskola med duktig ridlärare) att rida de korrekta vägarna, man rider både dressyr och hoppning varierat, strävar efter en noggrann och hållbar ridning. MEN privatryttarna, barnen med egna ponnyer, de rider inte på ridskola. De rider för en tränare (som ryktet sägs är bättre) och betalar dyra pengar för detta, och då ska de minsann få valuta för pengarna. Hoppa, hoppa och hoppa. Eftersom man tränar dyrt måste man även vara framgångsrik på tävlingsbanorna. Rida fort, eftersom det ofta är tidshoppning, iaf i omhoppningen. För att bli placerad.

Jag tror helt enkelt att många som har egen häst och är intresserade av hoppning BARA hoppar, och därmed inte vet bättre än att hitta snabbaste vägen till nästa hinder. Förr red alla på ridskola, även de med egen häst, och då var det mer stilridning som gällde.

Såklart finns det undantag, men jag tror att det är lite åt det här hållet... :crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka