Lapsk Vallhund?

Linda_77

Trådstartare
Jag letar ju som sagt efter en ny ras och har fastnat för Lapsk vallhund. Det mesta jag läst verkar stämma in på vad jag vill ha, om jag får rätt hund vill säga.
Jag är i första hand ute efter en aktiv familjehund till hobbyträning. I nuläget inte tävlingsintresserad men det kan ju ändra sig med tiden. Hursomhelst är vi ganska flexibla och kan till stor del anpassa oss efter hunden om det skulle behövas.

Nu till problemet...jag har bara träffat två lapska irl. Eftersom rasen är såpass ovanlig och heterogen verkar det omöjligt att kunna bilda sig en ordentlig uppfattning. "Min" valp är dessutom redan född, men uppfödaren bor i andra änden av landet så det blir för långt att hälsa på dem någon mer gång innan jag bestämmer mig.

Någon här som har en eller känner några Lapska? :love:

Sv: Lapsk Vallhund?

åka på utställning där det kommer lappisar? el gå in på svenska lapphundsklubben? www.slk.?? vet inte om det är .nu , .se el .org

Senast ändrad av en moderator:

Har redan kollat efter utställningar men är ingen inom räckhåll förrän i juni....

*puuuutttt*

Finns det inga Buke-Lapskor? :confused:

Jo, här finns! Vi har två härliga lapska vallhundar.En hane som blir två år i juli och en tik på drygt åtta månader.Fantastiskt härliga hundar! Hanen är svart med ljusa tecken och tiken brun med ljusa tecken.
Hanen kommer från Fjällfarmens kennel i Dalarna och tiken kommer från Skåne.
Hanen bor med yngsta dottern på hennes skola, hon får naturbruk inriktning hund.Funkar superbra!De är jättetajta med varann och tränar lydnad, agility och freestyle.Agility och freestyle har de börjat tävla så smått.
Det är otroligt lättlärda hundar.Aktiva och hänger med på allt.Som valpar och unghundar är många väldigt tuggbenägna.

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 900
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Jag och min sambo funderar på att skaffa hund någon gång inom en relativt snar framtid och vi funderar alltså därför på vilken ras...
2 3
Svar
57
· Visningar
4 116
Senast: eldhroka
·
Hundavel & Ras Ber om ursäkt för långt inlägg, men hoppas att åtminstone någon orkar läsa igenom det. ;) Jag har under en längre tid haft lite lösa...
Svar
10
· Visningar
6 842
Senast: Muninna
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 614
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #10