Länsstyrelsen dabbade sig rätt bra..

Gnist

Trådstartare
Och visade samtidigt som sin okunskap även sina fördomar tydligt..

Tafflig hantering av en myndighet, som nu dessutom gjort sig skyldig till ett brott i och med att de spårat upp, infångat och placerat statens vilt på skansen :eek: :crazy:

http://www.ab.lst.se/templates/News____10518.asp

http://www.jagareforbundet.se/news/lodjuret_var_en_tamk.asp

Problemet för lsty är att det var en avlivad tamkatt och inte lodjursmamman som var i säcken...

Skratta eller gråta över hur det hanterades när djungeltrumman gick??

http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_17210503.asp

http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_17214743.asp

Sv: Länsstyrelsen dabbade sig rätt bra..

Men gud!!? :eek:
Hur kan man ta för givet att det är ett dött lodjur i påsen, om det är så förruttnat att man inte kan se skillnad på en tamkatt och ett lodjur?!

Stackars lodjursmamman! :(

Man kan ju tycka att med tanke på att ett lodjur är sisådär 10 ggr större än en tamkatt att det borde framgått att vad än det var i säcken, så inte var det ett fullvuxet lodjur i alla fall...

Jag håller med, fast var det så att kroppen hade legat där en tid och ruttnat till viss del, samt antagligen blivit ätit på av en massa djur så kan det inte ha funnits så mycket kvar?

Nog fanns det tillräckligt kvar för att det lätt borde ha upptäckts att det som fanns var alldeles för litet (storleksmässigt) för att kunna vara i närheten av ett lodjur..

De är ju faktiskt rätt stora djur ;)

Normalvikten för en fullvuxen lohanne ligger på cirka 20-25 kg och en hona 16-20 kilo.
Kroppslängden är från ca 100 cm, upp till 130 cm och mankhöjden 60-75 cm.

Hur man kan förväxla det med en tamkatt är för mig en gåta..

:devil: Njä, kanske inte om det rört sig om en "vanlig svensson", men att länsstyrelsepersonal har så dålig koll är lite skrämmande, oavsett var i landet de befinner sig :crazy:

Ännu ett exempel på "jag ser vad jag vill se".

Ur Norrköpings Tidningar 4/10:

Jägare sköt fel älg

Ärendet är polisanmält av jaktlaget och händelsen ska ha skett i trakten av Mela, Åby.

En skadad älg hade setts i området och ett tillstånd att fälla den var utfärdat. En jägare fick syn på älgen och sköt den.

När man kom fram till det döda djuret fann man att man skjutit en fullt frisk älg.

En polisanmälan om jaktbrott är upprättad, men det är oklart om det leder vidare eftersom något uppsåt inte funnits.

Thomas Möller

Inte bara Stockholmare och myndigheter som klantar sig. :smirk:

LIA

Jag har lättare att förstå att det kan vara svårt att se skillnad på älg och älg än katt och lo :idea:.

Hur klyftig är man om man tror att ungarna skulle klarat sig så länge som kattdjuret legat i säcken då? Det stod ju tom i artikeln att dom itne kunde jaga och att kadavret var mycket förruttnat. Det lär ju ha legat flera veckor i så fall. Skulle ungarna ha klarat sig själva den tiden då eller?

Skadad älg och frisk älg!
eller
Halvrutten katt i plastpåse och lo!

Tja, inte vet jag.

Men ett vet jag!
Konsekvenserna blev betydligt värre för den friska älgen än loungarna. Fr a som dom tydligen hade problem oavsett vad som låg i påsen. Mamman ligger kanske död någon annanstans?

Har du förresten sett ett halvruttet djur? Det har jag. Det är inte svårt att "se fel" på ett sånt, fr a om det är som i detta fall. Djuret i en påse och troliga ungar strax bredvid.

LIA

Jo, man kan ju tycka att de var lite väl snabba i sina slutsatser och att det bästa hade varit att först undersöka fyndet och därefter vidtagit åtgärder om det hade behövts. Vilket det knappast gjorde i detta fall då ungarna mest troligt hade sin mamma i relativa närheten.

Att en lodjurshona lämnar ungarna under tiden hon jagar och att folk därav kan få för sig att de är övergivna är i viss mån förståeligt, men man kan ju tycka att de som jobbar på lsty borde ha lite bättre koll på läget och inte förhasta sig som de gjort i detta (och flera andra) fall..

Ett fruktansvärt misstag eftersom ungarna förlorat ett liv i frihet o nu måste sitta i bur resten av livet, jag hade nog hellre varit den där älgen, ärligt talat!! Hoppas att någon hittar mamman, det kanske finns en changs att släppa ut ungarna igen!?

Finns inget tvång att dom ska sitta i bur eller ens i djurpark. Men älgen, den är död den.

Släppa ungarna till modern kan vi nog glömma. Frågan är om hon ens finns i livet. Det verkar tveksamt mot bakgrund av vad som berättats.

LIA

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka