Långvarig svullnad.

K

knasigare

Hur länge kan egentligen svullnader på benen sitta kvar? Är en häst som blivit sparkad nämligen för flera månadersen, nästan ett halvårsen nu och svullnaden på ena sidan av kotan är fortfarande kvar. Försvinner om man lindar med BoT på nätterna men kommer tillbaka så fort lindan är av.

Hästen är inte kollad av vet. eftersom ägarna resonerar så att om hästen inte haltar eller om det inte är någon värme så behövs det inte. Men jag undrar vad det är som gör att svullnaden är kvar så länge? Kan det vara någon skada även ifall hästen inte haltar?

Är lite nyfiken.

Sv: Långvarig svullnad.

herregud det där kunde lika gärna vara min häst =) (foderhäst)

precis samma sak här fast han är undersökt av vet. han har ätit antiinflammatoriskt 2 omgångar nu men svullnad fortfarande kvar.. imån kommer vet hit och gör ett ultraljud så imån vet jag förhoppningsvis mer. hoppas verkligen bara på en envis svullnad.

En svullnad kan finnas kvar för alltid...men man ska vara uppmärksam på om den blir hård. Min stora har en liten svullnad kvar sen 3-4 år tillbaka. Den kommer aldrig försvinna.

vad har hänt om den är hård då? är det om det blivit pålagringar på skelettet eller?

sen tycker jag alltid man ska kolla hästen för en hälta kanske inte alltid syns i en "lekmans" ögon.. jag hållertummarna på att min häst "bara" är svullen men jag som är född med otur och jämt drabbas så är det väl en senskada eller ngt. =/

vad har hänt om den är hård då? är det om det blivit pålagringar på skelettet eller?

sen tycker jag alltid man ska kolla hästen för en hälta kanske inte alltid syns i en "lekmans" ögon.. jag hållertummarna på att min häst "bara" är svullen men jag som är född med otur och jämt drabbas så är det väl en senskada eller ngt. =/

Nä men den kan trycka och dra i diverse ligament bl a. En hård svullnad är ett tecken på att något inte är bra.

Ja en ny svullnad tycker med man ska kolla upp!

Man brukar väl säga att efter ca 1-2 år så har svullnaden blivit ett så kallat ödem. Då har bindväv vuxit igenom svullnaden och gjort den "kropps eget" så kroppen slutar försöka få bort den. Då blir den kvar resten av livet. Då brukar den bli hårdare och kännas lite smör aktig. Men massera mycket runt om den så kan man öka chanserna att få bort den.

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 737
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 722
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 671
Senast: Stereo
·
Hästvård Min häst kom in för 1v sedan med en liten svullnad på skenbenet och lite värme. Inte halt men kunde ev se liten markering i trav på...
Svar
2
· Visningar
1 125
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025