Långtidsprojekt; hus i Belgien.

Gabbi

Trådstartare
En av mina framtidsvisioner är att skaffa mig ett hus i Flandern och ha en turistverksamhet inriktad på cykling där. Jag ska högst troligt inte köpa något nu, men jag tittar runt för att se vad som finns och vad man kan få i olika områden. Det här huset ligger på ett för mig intressant ställe och har flera saker som jag letar efter, (gårdsplan, inredningsbar vind, garage, hyfsat stor tomt.)

http://www.immoweb.be/en/Buy.Estate.cfm?IdBien=5287624&xgallery=gallery&xpage=2

Ärliga åsikter. Hur mycket pengar kommer behöva slängas in på renovering? Är det mörka på bjälkarna påväxt? (uuurk)

Kan inte uttala mig om växt, det behöver man nog nästan titta på live för att se vad det är. Samma med själva stommen, ser ut som om det stått tomt ett tag, fukt?

Annars ser det trevligt ut, förutom att ALLT saknas. Inget riktigt kök, inget bra badrum, ingen uppvärmning. El finns väl i alla fall, men den ser inte fräsch ut.

Kanske fel att dömma en kåk efter svensk standard, vi är väl rätt bortskämda med det mesta. Det gör ju också att jag tänker att det behövs lika mycket pengar till som de begär för huset. Kanske mer beroende på hantverskostnader, men de kanske är billigare i Holland?

Hur som älskar sånna här projekt! Tycker det är underbart med människor som skjuter högt när det gäller livsmål!

Jag tror det är bättre att bestämma dig för vad du egentligen letar efter, och vad du siktar på för resultat. Vill du köpa ett ruckel som du renoverar hårt från grunden för att få exakt det resultat du är ute efter, eller vill du köpa något som funkar nästan som det är och som du kanske kan förbättra allteftersom, beroende på vad som behövs och passar? Vill du ha ett rustikt eller modernt resultat? Osv.

Det där huset ser ut (även om det såklart är jättesvårt att bedöma från bilderna!) att falla under "ruckel"-kategorin, där krävs förmodligen omfattande renovering av grunderna, inte bara ytan. Men om det är vad du vill göra så passar det förmodligen väldigt bra, och är "rustikt" din målbild så ser det också ut att ha OK potential för att passa till det.

Det är ju jättesvårt sådant, folk söker så olika saker. Jag hade kunnat tänka mig att det där huset vore ett rätt kul projekt - men då hade jag också velat vara därnere själv och jobbat med det. Ska det bara proffsrenoveras försvinner den roliga biten - för mig.

Utan någon som helst(!) insikt i priserna i området kan jag dock tycka att 125000 Euro är i grövsta laget för ett hus som - i mitt tycke - är obeboeligt. Köket och badrummet måste väl renoveras från grunden, jag hade absolut velat isolera taket även om det väl är lite varmare där nere, källaren (vad jag antar är källaren i alla fall, bild 11?) ser i alla fall ut att vara fritt från sättningar och (alarmerande mycket) fukt... Överlag ser allt tegelarbete ut att vara i mycket gott skick, frågan är väl då hur gammalt det är - är det förhållandevis nytt/nyrenoverat, så att problem inte syns än, eller är det välgjort? Ska väl tilläggas också att jag är en trähus-människa, så min känsla för stenmaterial är väldigt svag. :p
Min starkaste undran är nog vad som gömmer sig bakom/under träulls(?)skivorna... :nailbiting:

Jo, jag vet vad jag vill ha för resultat, det är bara vägen dit som är lite oklar. Jag vet att jag inte söker ett toppmodernt hus i en större stad, utan ett traditionellt hus/gård i östra Flandern, helst i Zwalm, Opbrakel, Nederbrakel, Maarkedal, Ename eller Horebeke. Ett sådant hus går inte att göra för modernt, även om jag nog föredrar en lite mer skandinavisk stil än vad många här traditionellt har. Det behöver ha plats för många mindre rum och lägenheter och ha ett stort arbetsgarage så väl som en del av huset som vi ska ha åt oss själva. Allra helst så att vår del har en viss avskildhet eller en trädgård i en annan riktning än resten av husets trädgård tex. Däremot om man främst ska söka läget och potentialen och sedan ta på sig jobbet, eller om jag ska börja söka andra finansieringsmöjligheter och köpa något som redan är färdigt, det vet jag inte.

Vad gällde priset så är det ju vad säljaren vill ha, därmed inte vad köparen med nödvändighet är villig att betala. :-) Det trista är att belgarna lägger 10% skatt på förstagångshusköpare också. :-(

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka