långtidsbehandling med nsaid

M

marlin

Har en häst med hovledsinfl. som blivit behandlad 4 ggr nu i sommar. Sprutad 2ggr med cortison och 2ggr med adequanin. Har stått i sjukhage med promenader efter varje sprutning. Svarar bra på behandl. och blir hältfri men hältan kommer tillbaka så fort han springer lite. Är rtg.ad och har en pålagring i hovleden. Vill helst inte ta bort hästen om det inte är helt nödvändigt. Utan han får gå i hagen hemma om han klarar det. Nu min undran Är det någon som haft sin häst på en låg dos nsaid en längre tid. Min tanke var att låta honom gå i hage på en lågdos nsaid för att se om skadan läker sig själv.

Sv: långtidsbehandling med nsaid

utomlands är det rätt vanligt att man ger äldre hästar en låg dos butta för att dämpa symptom från en sliten kropp. så visst går det!

men du har två ganska stora problem; får hästen en annan skada så kommer den inte märkas förrän den blivit så allvarlig att medicinen inte länger kan dämpa smärtan, och den ursprungliga skadan kan försämras om hästen använder kroppen som om den vore frisk.
och så den stora risken för magsår. sår i munnen kan dom också få men det är ju lätt att ha koll på.

man får väga det positiva mot det negativa.

Nu vet jag iofs inte vad du tänker på med "långtidsbehandling" om det är typ en månad eller resten av livet, men min häst är just ordinerad butta under längre tid.
Konstaterat hovbensinflammation, behandlad med 2 påsar butta/dag i tio dagar, uppehåll tre dagar, ny hälta, ny behanding med 2 påsar i tio dagar (veterinärordination givetvis!). Under denna tid har han vilat. Återbesök efter sista buttakuren och konstaterat att inflammationen är bättre, dock ej helt bra, då fick jag ordination att låta honom gå på lägre dos butta (en påse/dag) i ca tre veckor till att börja med, första veckan i kombination med antibiotika och bamyl. Under denna tid ska han också motionsridas lätt, dels för cirkulationen, dels för psyket. Vi har nu kommit ca tio dagar in i sista kuren så vi är ju mitt uppe i det och kan inte säga hur utgången blir.
Att rida en häst på smärtstillande så får man ju vara väldigt försiktig med vad man gör eftersom man dämpar smärta och kan dölja symptom, men det blir ju till att väga för- och nackdelar och hoppas på förbättring. Den största skillnaden just nu är att min häst mår mycket bättre psykiskt och är piggare och gladare sen han får börja röra på sig igen och jag vill ju tro att en häst som "vill" påskyndar läkningen mer än en som lägger ner verksamheten..
Är han inte bra efter denna längre kuren så får vi givetvis åka tillbaka till veterinären för nya röntgenbilder o ny utredning och då blir kanske rådet ett annat.

Med långtidsbehandl menar jag i månader, med försök att sätta ut det emellanåt. Jag förstår att risken att man döljer andra skador är stor och att man måste vara observant. Samtidigt som om han går och sparar ett ben en längre tid så kommer ju överbelastningsskadorna som ett brev på posten.
Han har stått på ett antal kurer butta i samband med injektionerna under sommaren. Har som sagt svarat bra på behandl. men så fort han sprungit lite har hältan kommit åter. För att förebygga magsår kanske man kan ge lite mag-tarm balans emellanåt. Ger butta blandat m fil i spruta. Mängden fil är ju liten men den kan kanske neutralisera något.
Funderar också på att ev släppa honom i stor naturbeteshage en tid. Har nu efter att ha stått i sjukhage i 3 mån gått på en platt vall och stått uppstallad på natten. Vad tror ni är mest fördelaktig ?
Vill påpeka att det varit otaliga resor till veterinär med hästen Är op. i ett bakknä för en broskskada för ca 1 år sedan som gick bra . Har tyvärr fått överbelastn skador fram.
Håller verkligen tummarna för att din häst blir frisk fr hovbensinflammationen.!

Jag tycker att det är en bra idé. Försök successiwt dra ner dosen så mkt som möjligt utan att symptomen slår igenom. Naturbeteshage + butta + lång wila tror jag är det bästa om man werkligen will ge en älskad wän chansen.

Sen är det wäl lite si och så om man får medicinera en häst på ett sådant sätt hur länge som helst eller om det är i strid med gällande djurskydsbestämmelser. Skriwer wetten bara ut butta så nehöwer du ju iofs inte fundera på det.

Har en häst med hovledsinfl. som blivit behandlad 4 ggr nu i sommar. Sprutad 2ggr med cortison och 2ggr med adequanin. Har stått i sjukhage med promenader efter varje sprutning. Svarar bra på behandl. och blir hältfri men hältan kommer tillbaka så fort han springer lite. Är rtg.ad och har en pålagring i hovleden. Vill helst inte ta bort hästen om det inte är helt nödvändigt.

Min erfarenhet är att hovledsinflamationer till 90% är en secundär åkomma och det primära traumat sitter diagonalt i "baken".

Har den hovledsinflamation i B.F.??? Du skriver att den har en pålagring i hovleden, är det i båda hovlederna eller i så fall vilken hovled och kan du ge en lite mer specifik förklaring var i hovleden (och i så fall vilket framben) denna pålagring sitter??

Är det helt uteslutet att denna individ är helt hältfri och inte har några rörelse störningar i bakdelen???

För mig verkar det helt osannorligt att en häst ska bli behandlad för hovleds inflamation 4 ggr under loppet av max tre månader (läs denna sommar) och att det återkommer så snart denna individ börjar springa lite.

Visst,, har den ett primärt trauma bak som secundärt ger återkommande utslag fram så förstår jag det lika väl som om den inte är verkad skodd i fysiologisk balanc där hovleden (hovlederna = 4) tar upp belastningen i benets styvaste riktning vilket leder till fri överrullning över själva hovleden.

Kan du inte lägga in lite bilder på dels hela hästens exteriör (en bild från varje sida rakt uppställd på rent fast underlag, en bild tagen rakt framifrån och en bild tagen rakt tagen bakifrån under samma förutsättningar)

Delge gärna oxå lite historik, ras och bruk så kanske bilderna klarnar lite.

Att bara återkommande behandla samma leder eller sätta den på smärtstillande och främst långvarig vila kommer tyvärr inte lösa problemet den dagen den åter kommer utsättas för större arbete om man inte redan i samband med detta lyckats finna och åtgärda själva grundproblemet.

finns det några bestämmelser om det då?? vad jag förstått på "mina" veterinärer så är det mkt vanligt på hund att medicinera på detta sättet. menar att om djuret får smärtställande så att det inte har ont så utsätts det ju inte för onödigt lidande? :)

SKillnaden på häst och hund är väl att en hund på ett helt annat sätt kan ligga ner och vila/avlasta när den blir trött, och hålls på ett helt annat sätt där man även som matte kan 'styra' lite över om det verkligen ska busas idag etc?

En häst står ju betydligt mer, är flyktdjur, och är svårare att 'kontrollera rörelse' på?

Sen ser jag personligen inga problem i någotdera av fallen att ha ett djur på låg dos nsaid under förutsättning att man vet vad grundproblemet är (dvs varför det har ont), djuret inte får massa biverkningar och att det mår bra på sin nsaid-dos (dvs den är tillräcklig).

Men skulle tro att skillnaden mellan hur man ser på det rent generellt på häst vs hund mkt är att de dels lever olika och dels har helt olika förutsättningar att avlasta/vila. En häst kan vila onda benet men sålänge den står är det på bekostnad av annat ben. En hund kan ligga ner och avlasta allt, och det är bara i rörelse avlastning av ett ben sker på bekostnad av ett annat.

Hästen är ett halvblod och hältorna började när han var 4 år. Det började med en kotledsinfl i hf. I 3 års tid behandl han vid 2 olika tillfällen för kotledsinfl.hf vid ett tillfälle hovledsinfl hf. Det satte sig sedan i båda kotlederna fram och han blev bra av att vila i sjukthage ( sprutades inte).
Bytte klinik och där hittade man en hälta bak som härleddes till hb knä. Sprutades sattes igång långsamt. Halt igen efter en tid då i vf hovled.( rtg ua) + hb knä. Hästen har aldrig gått något hårt arbete pga de återkommande infl.

Ahrtroskopi gjordes och man hittade en liten broskskada som åtgärdades. Vf hovled sprutades i samband m op. Stod sedan i sjukhage i 6a mån med mest promenader . Vid åb efter op är hästen ohalt bak.
Får komma ut i större hage. Efter en tid blir han halt igen i vf ( hovled,kotled) efter att ha levt rövare i hagen och där är vi nu . En hovledsinfl som inte läker. Rtg visar pålagr i hovledens, glidledens främre ytterkant och även i den bakre ytterkanten ( där kronben ledar mot strålben Hoppas du förstår mig Har ingen journalkopia tillgänglig.
Är skodd m vanl skor , kort tå. Gången innan skoddes han me dClassic Roller för att underlätta överrulln. Detta gjordes på klinik. Tror inte att han har några stora avvikelser i sina hovvinklar. Är lite understucken i sina trakter.

Veterinären anser att det nu är pålagringarna i hovleden som är den primära orsaken till att inflammationen inte läker ut. Visade vid de senaste besöken i sommar inte någon hälta bak.

Missade!! Ahrtroskopin och broskskadan som åtgärdades satt i hb knä.

Hästen är ett halvblod och hältorna började när han var 4 år. Det började med en kotledsinfl i hf. I 3 års tid behandl han vid 2 olika tillfällen för kotledsinfl.hf vid ett tillfälle hovledsinfl hf. Det satte sig sedan i båda kotlederna fram och han blev bra av att vila i sjukthage ( sprutades inte).
Bytte klinik och där hittade man en hälta bak som härleddes till hb knä. Sprutades sattes igång långsamt. Halt igen efter en tid då i vf hovled.( rtg ua) + hb knä. Hästen har aldrig gått något hårt arbete pga de återkommande infl.

Ahrtroskopi gjordes och man hittade en liten broskskada som åtgärdades. Vf hovled sprutades i samband m op. Stod sedan i sjukhage i 6a mån med mest promenader . Vid åb efter op är hästen ohalt bak.
Får komma ut i större hage. Efter en tid blir han halt igen i vf ( hovled,kotled) efter att ha levt rövare i hagen och där är vi nu . En hovledsinfl som inte läker. Rtg visar pålagr i hovledens, glidledens främre ytterkant och även i den bakre ytterkanten ( där kronben ledar mot strålben Hoppas du förstår mig Har ingen journalkopia tillgänglig.
Är skodd m vanl skor , kort tå. Gången innan skoddes han me dClassic Roller för att underlätta överrulln. Detta gjordes på klinik. Tror inte att han har några stora avvikelser i sina hovvinklar. Är lite understucken i sina trakter.

Veterinären anser att det nu är pålagringarna i hovleden som är den primära orsaken till att inflammationen inte läker ut. Visade vid de senaste besöken i sommar inte någon hälta bak.

Så då va tydligen den primära skadan i hb. som senare secundärt gav ett "synligt" utslag i fram.

Sedan eftersom den första kliniken inte hittade grundfelet i h.b. utan såg sig blinda på fram så orsakade det en kronisk skada i hovleden v.f. trots att den andra kliniken hittade den primära orsaken.

Och där står du nu,,, Näää,,, fy fasen vad jobbigt jag har inga bra tips och blir bara uppgiven av din berättelse.

Kanske kanske,, skulle du prova att sko denna individ med E.L. och sedan be en stilla bön om ett mirakel..

Mirakel har jag dock uppleft med motsvarande trauma som du beskriver med skoning med just E.L.,,, Classic roller gav inte alls samma Hallelulia.

Det finns en tråd som jag och en kund startade om just E.L.

Här är länken: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1000055

Önskar dig lycka till och håller tummarna.

Jag wet inte riktigt wilka bestämmelser som finns för långtidsbehandling med smärtstillande hos häst. Precis som du skriwer så anwänds det ju i stor utsträckning inom smådjursjukwården för att lindra artrossmärtor mm hos gamla hundar. Man ska wäl ha i åtanke att smärtlindrande är just "lindrande" och tar inte helt bort en smärta. För en häst som i det fria wandrar miltals per dag och har ett stort behow aw att kunna spränga iwäg i galopp så är det förmodligen smärtan mer begränsande än för en hund. För en hund kan liwskwaliteten wara ok med mindre smärta, men är den det för en häst?

Eller så borde hundar också slippa halta fram, wara oförmögna att gå i trappor, ligga som björnfällar på parketten och paddla sig fram utan att kunna resa sig osw.

Man får inte hålla en häst som är mer än ett wisst gradantal kroniskt halt i traw iallafall. Hur man sedan definierar kroniskt är ju en annan fråga!

Att anwända under längre tid, upp till ett år, för att låta en häst återfå modet att nyttja sitt naturliga rörelseomfång och därmed läka ut en inflammation tycker jag är ok. Under wila, gärna på kuperad mark. Fungerar det inte får man omwärdera, haltar hästen ordentligt trots smärtlindring får man ju awbryta.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 772
Senast: Lavinia
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 987
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Undrar om någon varit in för behandling av hovled och kotled samt hasen? Hur lång tid har det tagit innan ni fått sätta igång? Hur...
2
Svar
24
· Visningar
3 990
Senast: Zevzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar