Sv: långtidsbehandling med nsaid
Har en häst med hovledsinfl. som blivit behandlad 4 ggr nu i sommar. Sprutad 2ggr med cortison och 2ggr med adequanin. Har stått i sjukhage med promenader efter varje sprutning. Svarar bra på behandl. och blir hältfri men hältan kommer tillbaka så fort han springer lite. Är rtg.ad och har en pålagring i hovleden. Vill helst inte ta bort hästen om det inte är helt nödvändigt.
Min erfarenhet är att hovledsinflamationer till 90% är en secundär åkomma och det primära traumat sitter diagonalt i "baken".
Har den hovledsinflamation i B.F.??? Du skriver att den har en pålagring i hovleden, är det i båda hovlederna eller i så fall vilken hovled och kan du ge en lite mer specifik förklaring var i hovleden (och i så fall vilket framben) denna pålagring sitter??
Är det helt uteslutet att denna individ är helt hältfri och inte har några rörelse störningar i bakdelen???
För mig verkar det helt osannorligt att en häst ska bli behandlad för hovleds inflamation
4 ggr under loppet av max tre månader (läs denna sommar) och att det återkommer så snart denna individ börjar springa lite.
Visst,, har den ett primärt trauma bak som secundärt ger återkommande utslag fram så förstår jag det lika väl som om den inte är verkad skodd i fysiologisk balanc där hovleden (hovlederna = 4) tar upp belastningen i benets styvaste riktning vilket leder till fri överrullning över själva hovleden.
Kan du inte lägga in lite bilder på dels hela hästens exteriör (en bild från varje sida rakt uppställd på rent fast underlag, en bild tagen rakt framifrån och en bild tagen rakt tagen bakifrån under samma förutsättningar)
Delge gärna oxå lite historik, ras och bruk så kanske bilderna klarnar lite.
Att bara återkommande behandla samma leder eller sätta den på smärtstillande och främst långvarig vila kommer tyvärr inte lösa problemet den dagen den åter kommer utsättas för större arbete om man inte redan i samband med detta lyckats finna och åtgärda själva grundproblemet.