"långt" till stallet

lovehorses

Trådstartare
Hur skulle ni göra/hur gör ni om ni bodde/bor ca 1 mil från ert stall:
Far ni till stallet flera gånger i veckan/varje dag för att mocka till er häst eller/och andras hästar?
(kollektivt stall och ni hjälps åt med sysslorna)
Hur ofta far ni till stallet under dagen?
Har ni rullande schema för att ta hand om hästarna i ett kollektivt stall?
berätta hur det funkar.

Har lite problem i det stallet min häst står, skulle vilja ha svar på dessa frågor. (kommer kanske mer senare)
Nej jag vill inte flytta, trivs annars som fisken i vattnet.:smirk:

Sv: "långt" till stallet

jag har 8km till mitt stall. Jag åker dit varje dag, rider jag inte min egen så rider jag någon annans häst. Men om jag inte skulle kunna komma så medelar jag det dagen före så mockar stallägaren och tar hand om min häst.
Jag far till stallet en gång om dagen i vanliga fall. Ibland om stallägaren är borta så åker jag dit fler gånger eftersom jag då måste ta ut och in hästarna etc.

I mitt gamla stall var det så här:
Person A: morgonfodring och utsläpp + helgen
Person B: lunchfodring
Person C: middagsfodring
Person D: insläpp och nattfodring
Person E: ledig

Sen rullade vi detta schema veckovis, men ALLA mockar sin egen box VARJE DAG. Jag önskade att den som har helgen skulle mocka åt ALLA så att man hade helgen fri ibland.

I det andra stallet jag stod så var vi 10 hästar på 6 personer så vi gjorde så att varje häst hade ett pass/vecka (må-fre)
Exv häst 1 utsläpp (fodring, ställa ut vatten och hö) måndag , häst 2 insläpp (fodring) måndag, häst 3 utsläpp tisdag, osv och alla mockade själv. Sen hade vi rullande schema för helgen vilket innebar helgjour var 10:e helg (1 helg/häst) och den personen skulle morgonfodra, utsläpp, (ev lunch), mocka åt alla 10 hästarna, insläpp och kvällsfodring. Vi kunde även byta utan problem om vi hade förhinder någon dag eftersom att alla jobbade och ibland så jobbade någon kväll etc så alla hade behov att att byta nåon gång så det funkade jättebra.

Jag hade 1,6 mil till min häst innan.
Då åkte jag bil eller körde moped beroende på väder. Det gick inga bussar dit heller.
Jag var ute varje dag - minst 1ggr/dag.

De dagar då jag hade utsläpp blev det 2 gånger.

Då skötte jag min häst helt och hållet själv. Ingen tog in den, gav den mat (den som hade utsläpp morgonfodrade) eller mockade åt mej. Det fick jag göra själv.

Jobbigt? Inte att vara där flera gånger/dag eller sköta stallsyllorna. Att köra moppe i regn och blåst var väl inte världens höjdare direkt..:smirk:

Angående schema så hade vi en lista i stallet som vi följde. Gjorde nya listor varje månad och antalet dagar med utsläpp varierade.

Innan jag skaffade eget stall hade jag 1½ mil till stallet. (åkte bil)
Jag var i stallet 6 dagar/veckan varav 3 dagar då jag var där två gånger.

Stallägaren morgonfodrade, släppte ut och lunchfodrade på vardagarna.
Kvällar och helger delade vi på (4 hästar) och så hade vi en dag i veckan då någon annan mockade och skötte om våran häst så man skulle få en helt hästledig dag.

Det fungerade bra men helt klart är det underbart att ha hästen hemma och slippa åka. :love:

Jag har 1.5 mil till stallet. Har insett att det är för långt, mörka långa kringelikrokiga vägar, tråkigt och ffa dyrt att köra så långt varje dag, bensinkostnad på över 800 kr... Jag skulle dessutom vilja kunna åka till stallet flera ggr varje dag ibland men nu funkar inte det. Letar ny stallplats, står i kö till en 7 km hemifrån, även där med manege, paddock o bra hagar. Samma service, dvs allt på vardagarna ingår men man har rullande shema på helgerna. Det hade över halverat mina bensinkostnader o sparat en massa tid.

Senast ändrad:

Hade ca 1,2 mil till stallet förut.
Jag har bil så det var inga problem jag var i stallet minst en gg per dag, ibland flera...
Vi hade rullande schema på utsläpp, lunchfodring och insläpp. morgon och kvällsfodring skötte stallägaren. Den som hade utsläpp vid ca 9-10 tog oftast också lunchen eftersom den personen oftast passade på att rida, mocka och sköta sin häst då. I övrigt så skötte var och en sin häst själv och mockade om inget annat var uppgjort, för det är klart att vi frågade varandra om hjälp ibland när det krisade. Nu var det här ett stall med 4 hästar så det var ingen stor grej att ha till exempel utsläpp med täckesbytning och allt sådant.

Vi jobbade skift på olika sätt nästan alla så det gick väldigt bra att pussla med tider och så. Det som gäller är väl att alla måste vara medvetna om att det krävs en hel del uppoffringar, pengar och tid när man har häst.

// M

Hade hästarna hemma några år med, jätteskönt att slippa åka o mysigt att se dem utanför köksfönstret :) men jag saknade det sociala med alla i stallet, prata, fika, hitta på saker ihop, få pepping o ideer till träning osv

Jag har 1,5 mil till stallet, lite för långt att åka varje dag då det blir dyyyrt med bensin och tar rätt lång tid eftersom det är genom stan och sen krokvägar. Så vi hjälps åt, jag mockar och fixar foder åt stallägaren och hon åt mig ett par dar/vecka. Min häst är 3,5 år så han rids/aktiveras inte varje dag ändå. Jag är väl där 4-5 dgr/vecka i snitt.
Vi hjälps åt med fodringar, in- o utsläpp.

jag har tre mil enkel resa till stallet.. tar ca 20 min. åker dit ca 2 ggr dag.

Det mesta sköter ägarinnan men täcken och lindade ben får vi sköta själva.

På helgerna har vi kollektivstall då sköter vi oftast en dag ivar då vi mockar åt alla som vill samt ändrar täcken fodrar osv.

Brukar då åka till stallet ca 4 ggr/dag.
I stallet innan var vi med i olkia grupper som skötte vissa saker så men fick hjälp med täcken osv om man inte hann sit innan utsläpp.

Jag har en mil ungefär och är i stallet 1 gång/dag. Har hjälp av medryttare ibland, den dagen är jag inte i stallet. Vi har varsin fast dag med antingen insläpp eller kvällsfodring en gång per vecka. Morgon och utsläpp sköter stallpersonalen. Helger enligt rullande schema. Två personer ansvarar för helgen och oftast delar man upp det så ingen behöver åka till stallet två gånger samma dag.

Systemet fungerar bra. Speciellt det där med fasta dagar tycker jag är jättebra, då vet jag att jag alltid har insläpp på torsdagar och kan planera långt i förväg.

Varje hyresgäst mockar sin egen box och gör i ordning eventuella hinkar och påse med kvällshö. Hjälps åt gör man givetvis om någon vill vara hästledig.

mvh
Lejonelle

Jag har 3,5 mil till mitt stall. Som tur är så delar jag min häst med min mamma, och så har min moster sin häst i samma stall. Så vi delar på dagarna.
Som tur är ingår utsläpp och lunhfodring på vardagarna och på helgerna har vi delat upp allt sådant oss hästägare emellan. Jag fick då givetvis lördagmornar :) Så det är bara att gå upp TIDIGT å ta sig alla milen till tottarna :)

Jag hade drygt två mil till stallet, men det låg på vägen till jobbet med några km omväg. Vi delade på morgonfodring/utsläpp samt insläpp. Vi var 5 st, så det blev en vardag i veckan + rullande på helgen. Aldrig ut-/insläpp samma dag.

Jag åkte ut före jobbet på "min" dag. Ibland fixade jag allting (mockning + mat) på morgonen innan jag åkte vidare till jobbet och var "hästledig" på eftermiddagen. Ibland åkte jag tillbaka efter jobbet och red och så. Men det var enda gångerna jag var i stallet två ggr (förutom vid medicinering såklart), annars bara en gång om dagen. Jag hade en medryttare som kunde avlösa mig ibland, men ingen annan fixade min häst om inte hon kunde. Så då var det bara att lösa det ändå.

Har 17 km till stallet åker dit nästan varje dag, ( har medryttare ibland). Anpassar tiden när jag åker ut om jag har nåt åtagande i stallet som ska skötas en viss tid. Annars åker jag ut när jag slutat jobba.
Skulle inte åka fler gånger varje dag, skulle bli alldeles för dyrt och jobbigt.

ann80 skrev:
Hade hästarna hemma några år med, jätteskönt att slippa åka o mysigt att se dem utanför köksfönstret :) men jag saknade det sociala med alla i stallet, prata, fika, hitta på saker ihop, få pepping o ideer till träning osv

Du tog orden ur min hand;) !
Precis så känns det för mig.jag har kusarna hemma och sköter dem själv.Det är jätteskönt på många sätt men jag saknar gemenskapen:( " Eftersom min ridhäst är pensionär nu så har jag ändå ingen möjlighet att träna,dessutom finns ingen tid för det nu när jag jobbar,studerar på distans och har 2 småbarn...OM jag skaffar ny ridhäst senare vill jag nog stå i ett större stall...

Jo. Det är helt klart avigsidan med att stå i eget stall. Och om jag ska vara ärlig trodde jag inte att jag skulle sakna stallkompisar så mycke som jag gör. :( Där jag bor är det helt omöjligt att ha inakorderingar. Men det finns stall i närheten och vi rider ihop ganska mycke. :)

Jag har fjorton km till stallet och åker dit en gång/dag. In/utsläpp ingår i hyran, men man får själv mocka och göra iordning kraftfoder och höet de ska ha inne till sina hästar.

Eftersom det är ett litet stall så är vi bara tre hästägare, så vi har inget rullande schema. Vill man vara stalledig så får man be någon av de andra två om hjälp (eller nån utomstående som man själv känner förstås) och det brukar funka bra för oss. När stallägaren vill vara ledig sätter hon upp en lapp och ber om att vi ska ta pass och då gör vi det om vi kan såklart.

Visst är det dyrt att åka bil till stallet varenda dag, men min stallhyra är inte så hög och eftersom jag har två hästar så är det ju trots allt den större delen av kostnaden av att ha häst för mig. Dessutom så rider jag ju ändå nästan varje dag iom att jag har två stycken som ska motioneras, så det känns inte så där meningslöst som det kan göra när man bara åker ut och mockar och åker hem igen. Dessutom har jag turen att ha en buss som iaf går på vardagar och den försöker jag ta så ofta jag orkar.

/JES

lovehorses skrev:
Hur skulle ni göra/hur gör ni om ni bodde/bor ca 1 mil från ert stall:
Far ni till stallet flera gånger i veckan/varje dag för att mocka till er häst eller/och andras hästar?
(kollektivt stall och ni hjälps åt med sysslorna)
Hur ofta far ni till stallet under dagen?
Har ni rullande schema för att ta hand om hästarna i ett kollektivt stall?
berätta hur det funkar.

Har lite problem i det stallet min häst står, skulle vilja ha svar på dessa frågor. (kommer kanske mer senare)
Nej jag vill inte flytta, trivs annars som fisken i vattnet.:smirk:
Till förr förra stallet jag hade min häst inackorderad i var det 1,4mil enkel resa.
Jag åkte dit fem dagar i veckan.
Två dagar mockade jag åt de andra hästarna också, tre dagar bara åt min häst.
Åkte aldrig dit två gånger på en dag utan fixade allt då jag väl var där.
Det var lite halvkollektivt, de vardagar jag var där tog jag in alla hästarna. Helgerna delade vi på utsläpp och intag. (släppte man ut på lördagen så tog man in dom på söndagen och tvärt om.)

Numera har jag betydligt närmare och det är såååå skönt.

Öhm först måste jag bara säja att jag personligen inte tycker att en mil är så långt :angel:
Men jag åker minst en gång om dagen, oftast två. Eftersom jag måste både ge lunch och kvällsmat själv. Som tur är har jag en tjej som hjälper mig ibland så det är inte varje dag jag måste åka två gånger.

Minilott skrev:
Du tog orden ur min hand;) !
Precis så känns det för mig.jag har kusarna hemma och sköter dem själv.Det är jätteskönt på många sätt men jag saknar gemenskapen:( " Eftersom min ridhäst är pensionär nu så har jag ändå ingen möjlighet att träna,dessutom finns ingen tid för det nu när jag jobbar,studerar på distans och har 2 småbarn...OM jag skaffar ny ridhäst senare vill jag nog stå i ett större stall...
Jag tog hem min gamle valack när vi fick möjlighet att hyra gård, jag skulle egentligen tagit bort honom redan då, men nu fick vi bonustid tillsammans o jag kunde i lugn o ro vänja mej vid tanken att han var tvungen att lämna mej. Köpte en snäll ungponny som sällskap till han så vi tre hade en jättemysig avslutning på lång vänskap. Jag är så tacksam för den tiden vi fick hemma, o när det var dags att lämna tillbaka gården var det dags att säja hejdå till min prins.. Men jag kände verkligen att jag saknade det vi sagt innan, stallkompisarna, utbyta ideer osv. Så nu när jag letat stallplats till nya hästen har jag vetat precis vad jag velat ha, där jag står nu är andrahandsvalet, står som sagt i kö till mitt första val, ett mkt aktivt stall, med många träningar, små tävlingar o mkt ideer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 133
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 621
Senast: Shaggy
·
Utrustning Vänder mig i första hand till er som bor på egen gård, och inte bara tar hand om hästen i samband med ridning. Jag behöver nya...
Svar
16
· Visningar
647
Senast: Cattis_E
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka