Långt över tiden?

linnsan

Trådstartare
Mitt Welsh Cob sto här hemma har nu gått 3 veckor över tiden. Det har börjat fyllas i juvret men "mjölken" är genomskinlig mot det lite gulaktiga hållet. Har varit så i fyra dagar. Hur långt tid skulle ni tro att det är kvar? Känns jobbigt att vänta mer nu:angel:

Hon brukar även annars vara lite kinkig när man "pillar" med juvret. Nu när hon börjat fylla mjölk så står hon stilla och låter mig hålla på. Hennes bäckenband känns vanliga. Hon var dock både igår och idag lite rödare i slidan, ungefär som vid brunst. Annars är hon vanligt pigg och glad med aptit..

Det är hennes första föl så svårt att veta hennes signaler för när det är dags.

Kanske ngn har erfarenheter från egna/andras ston som gått mycket över tiden? Det känns som att det kommer gå snabbt när tecknen väl börjar visa sig, men som sagt. Hennes första föl så svårt att veta!

Sv: Långt över tiden?

Jag har haft ston som alltid gick 3-4 veckor över tiden.
Vet att gammalt folk brukade säga att ston går mellan 10 och 12 månader ;)

Så länge du är säker på att hästen verkligen är dräktig så är det bara att vänta vidare.

Det enda man bör hålla koll på är om det blir råmjölk i juvret långt innan fölungen kommer. Då kan kvaliteten på mjölken bli sämre - speciellt om stoet läcker mjölk.

Det är för det första inte ovanligt att dom går över tiden, särskilt inte förstagångssto -som iof lika gärna kan föla för tidigt men dom är luriga o man har inget tidigare att gå på.

Som du själv säger, det kan ändra sig snabbt. Om jag inte såg att bäckenbanden hade släppt och att mjölken inte är vit skulle jag inte gissa att det händer inom ett dygn MEN jag har varit med om förstagångsston som alldeles överraskat mig! Så det är bara att vaka på ;)

Annars brukar tecknen vara vit klibbig mjölk, juver fyllt ända ut o spenarna, man ser att magen "droppat" ner och när det närmar sig - vandrande, frossande, svettningar, oroligt beteende osv.

Det är dock omöjligt att säga med ditt sto, det kan bli inatt eller om två veckor :cool: Vet dock många ston som gått över tiden i år.

Mitt sto gick tre veckor över tiden med sitt första föl och fick aldrig några vaxproppar. Det fick hon inte förrän med tredje fölet.

Vet ston som gått över året, tror att 375 dygn är det mesta jag hört om.

Min fördetta häst juni fölade på 338 dynget. Så det är ganska så normalt att ston går över tiden.

Men 338 dygn är tre dagar över tiden. Det är nog snarast att räkna som normalt.

Tre veckor över är rätt mycket och att gå 388 dagar är ytterst ovanligt.

338 dygn är inte direkt att gå över tiden om man inte vet att ett sto går kortare. Många räknar 340 dygn som standard.

*delvis kl*

Ja, jag har också hört att det aldrig är ngn fara med att de går över tiden. Men lite otålig börjar man ju bli! ;)

Hon är kollad på 90 dygn och även på 7: e månaden då blodprov gjordes. Testet visade då på föl som levde :)

Vad brukar det stoet föla på för dygn då?

Jag hade inte räknat 339 dygn som över tiden om jag inte hade haft ett sto jag visste brukade föla tidigt.

Min häst gick ca 14 dagar över tiden.
Det var hennes första, och hon överraskade oss totalt.
Bäckenbanden släppte ven vecka innan, och juvret hade fyllts, men det kom inte direkt någon mjölk, inga vaxproppar, hon var inte stressad eller orolig.

När hon blev insläppt på kvällen var hon precis som vanligt, kastade sig över maten och visade inga som helst tecken på något.
När jag sen tittade till henne vid 01.00 så sprutade mjölken ur juvret och hon var genomsvettig och hade kraftiga värkar.
Så de kan vara ganska luriga de där hästarna.
Det är bara att fortsätta vaka.
Även om hon inte visar något, så kan det komma. De är som sagt var lite luriga.
Lycka till.

Mitt halvbloddsto har gått minst 3 veckor över tiden samtliga 3 gånger hon har fölat. Dessutom har hon inte vit mjölk i juvret innan eller visar några andra tecken på fölning :crazy:
Kan säga att jag trots vakning på henne har lyckats missa varenda en av fölningarna men kommit just efter så hon antingen har legat eller fölet precis börjat försöka ställa sig upp men varit dyngsura.
Senast tog vi in henne, mjölkade ut några droppar (inte i närheten av lättmjölk ens i färgen), rådgjorde med 2 vänner som var på plats o som även haft mängder med föl (den ena dryga 50-talet), båda ansåg att här kommer inget på ett par dagar.
Jag åkte o grannen kollade in i stallet efter 2 timmar och då var det ett föl halvvägs ute...

Jag går och väntar på att min shettis ska föla. Beräknad till 10 april, så hon har gått 356 dgr än så länge. Mjölken hade runnit till i månags. Men hon visar inga tendenser till att föla. Det är hennes första föl.
Tror hon har bestämt sig för att behålla fölet själv.

Hoppas inte mitt halvblod ar tänkt gå över. Hemskt att gå och vänta ju!
Vill ha nu!

Hej T, kul att hitta dig här;) Hon har inte läckt någon mjölk el?

Mitt ena sto fölade förra året helt utan förvarning, 4v över tiden, inget juver, ingen mjölk, inget alls att gå på:crazy:

Hej själv T :D

Förra söndagen hade hon läckt lite grann, men sen inget mer!
Hon kniper för fullt!
Men det är bara att vänta :eek:

(lånar knappen)

Vad trött jag blir när jag läser inläggen, var ju säker på att det skulle ske i natt. :crazy:

333:e dygnet idag och mjölken kom imorse.. Stoet är helt opåverkat så jag får väl vaka några nätter till. Puh jag är helt slut! :cry:

Min är inne på sin 357:e dag!
Mjölk kom för en vecka sen.
Så det är bara att vänta! ;)

Funderade ett tag på att sätta henne i en bänkpress. hihihi
Vill ju ha ett föl nu ju! :bump::rofl::banana:

jag hade ett förstagångssto som gick nästan 6v över tiden för 3 år sedan, ut kom iaf en tunn liten tanig sak men med en enorm livsvilja

(lånar knappen)

Vad trött jag blir när jag läser inläggen, var ju säker på att det skulle ske i natt. :crazy:

333:e dygnet idag och mjölken kom imorse.. Stoet är helt opåverkat så jag får väl vaka några nätter till. Puh jag är helt slut! :cry:

Men nu måste det väl ändå hänt någe´:D:p

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 664
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023