Långt hår - hur vårda?

alazzi

Trådstartare
Jag har haft långt hår i några år men på sommaren är det svårskött. Det blir så torrt och stumt trots att jag har diverse vårdprodukter för torrt hår. Det är givetvis bassängbad i klorerat vatten och sol som förstör håret. Finns det några knep som verkligen fungerar för att hålla håret i god kondition även sommartid?

Har oftast hästsvans (är egentligen ointresserad av frisyrer) eftersom jag avskyr att gå och klippa håret så har det bara fått växa. Dottern får klippa av en del när det börjar bli för långt :o Helrakat O_o ?!
 
Sv: Långt hår - hur vårda?

Mandelolja i topparna, tvätta håret mer sällan och ofta ha hatt eller buff över det så att det inte torkar eller bleks kör jag med, brukar funka. Men då badar jag i bräckt vatten i håret istället för klorerat eller salt och när jag menar -tvätta mer sällan så menar jag just tvätta, jag sköljer ändå ofta ur saltet. Det brukar bli väldigt trevligt och fluffigt* av att bada ofta och tvättas sällan.

(*Lite fett fluffigt inte fett stripigt om du förstår vad jag menar.)
 
Senast ändrad:
Sv: Långt hår - hur vårda?

Jag brukar använda mycket balsam och inpackningar i samband med hårtvätt. Efter hårtvätten använder jag olja, spraybalsam och andra "leave in"- produkter. Dessa kan jag även använda på torrt hår. Det finns massor av produkter där ute, spana i närmsta butik/frisörsalong!
 
Sv: Långt hår - hur vårda?

Det finns en produkt från Aussie som jag tycker är superbra, i alla fall för mitt långa extremt tunna hår (alltså att vart hårstrå är tunnt inte att de är få)
Heter Aussie 3 minute miracle reconstructor.
 
Sv: Långt hår - hur vårda?

Det är givetvis bassängbad i klorerat vatten och sol som förstör håret. Finns det några knep som verkligen fungerar för att hålla håret i god kondition även sommartid?
Badmössa.

Vill man inte ha badmössa är det viktigt att skölja ur klorvattnet efter att man har badat innan man lägger sig för att sola. Låt inte kloret torka in i håret.

Och sen som alla andra skriver, inpackning, inpackning, inpackning. Och gärna någon olja som får sitta i.
 
Sv: Långt hår - hur vårda?

Gör en fläta istället för hästsvans så skyddas det bättre mot solen. När jag inte hade dreadlocks hade jag alltid mitt långa hår i en fläta på sommaren. Enda nackdelen är att man får en vit rand mellan skulderbladen.
 
Sv: Långt hår - hur vårda?

Ät B-vitamin. Tvätta och borsta håret så lite som möjligt. Ha det flätat. Jag tvättar typ var fjärde dag. Använder en "total repair"-inpackning efter varje tvätt.
 
Sv: Långt hår - hur vårda?

Ät B-vitamin. Tvätta och borsta håret så lite som möjligt. Ha det flätat. Jag tvättar typ var fjärde dag. Använder en "total repair"-inpackning efter varje tvätt.

Lägger till: Undvik värme! (Hårfön, platt-/locktång osv).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp