Långt att åka.

sasucatu

Trådstartare
Skulle ni köra hästtransport (med häst) 80 mil i sträck? Alltså utan övernattning, endast med en paus på 1-2 timmar?

Sv: Långt att åka.

Nej, det skulle jag inte göra.
Jag hade ringt en transportör i det läget..

Vi körde ännu längre, från mellersta Danmark till norra Sverige. Vi körde hela tiden (alltså inga längre pauser) men stannade på bensinmackar med jämna mellanrum för att kolla att allt var lugnt och bra och för att ge lite mer hö och en morot och erbjuda vatten.

Det gick superduper bra. Men det är ju inte säkert att alla hästar skulle tycka att det var okay. Helst ska man kanske inte låta hästen åka ensam (utan hästkompis) så långt.

Vad är det för skillnad att åka i vanlig transport och tex buss? Har ingen erfarenhet av buss, så jag vet inte.... :crazy:

Det var så vi hade tänkt göra. Hon har aldrig åkt så långt, men de gånger hon har åkt så har hon stått fint. Har pratat med några som jag känner, dom körde förra året ner till småland (hight chaparall) från pite i ett sträck...

sasucatu skrev:
Vad är det för skillnad att åka i vanlig transport och tex buss? Har ingen erfarenhet av buss, så jag vet inte.... :crazy:

Komforten. De åker stabilare och luftigare i buss (och sen har man fördelen med videoövervakning etc). Men bussarna och lastbilarna har en helt annan komfort för hästen. De går stadigare och jämnare (hästen behöver ägna mindre ansträngningar åt att balansera osv). Inte sällan är ventilationen betydligt bättre i buss/lastbil med.

Det är komforten som gör att jag inte skulle köra 80 mil i ett svep med vanlig transport, iofs om du kan lasta ur de där 3- 4 timmarna och hästen är lugn och cool och avslappnad fast det är ny plats så skulle jag kanske göra det, men jag skulle hellre dela upp resan, eller anlita transportör.

Jag har dock kört 60 mil utan mer än ett kort avbrott för att sträcka på benen lite, äta lite betforsoppa etc och sen lastas om på ny transport (vanlig båda två). Det var ett dräktigt sto och där 'vann' transporten på den mindre smittrisken, jmf med buss.

Men det är komforten för hästarna somg ör jag inte skulle vilja det.

Sen, det finns alltid undantag, bra vägar, en boogie, en häst som är resvan och åker bra, ingen mellanvägg samt en bensträckarpaus med LUGN häst etc och så vidare så ser jag inga jätteproblem med det, så det är ju inte så att jag absolut aldrig skulle det. Men kunde jag välja skulle jag hellre låta den åka på lastbil. OBSERVERA dock att buss/lastbil kan innebära en KRAFTIGT ökad åksträcka/tid på bilen eftersom de oftast har andra hästar att lämna både här och där så det som raka spåret blir 80 mil blir 120 mil på buss. Sådant måste man ju också ta med i valet.

Ok, då hänger jag med :) Har ingen lust att anlita en transportör eftersom det är en tävling vi ska åka på. Vill gärna ha full koll på henne, och hennes välbefinnande. Hon har inte åkt så mkt transport, men varje gång hon har åkt så har det blivit 30 mil och hon har stått lugnt. Lite prillig innan man åker, men vi pauserna då vi tittat till henne så har hon vart hel cool.
Det är boggie vi har...

Min häst var ganska resvan när vi hämtade honom, fastän han bara var 10 månader. Han hade åkt flera långresor, Danmark - Tyskland - Danmark och Danmark - Holland - Danmark, i vanlig transport tillsammans med sin mamma.

Vi hade mestadels fin motorväg att köra på så det gick riktigt smidigt och varje gång jag tittade till Said var han helt lugn och glad. Jag var faktiskt RIKTIGT nervös inför resan och det kändes nästan som ett omöjligt uppdrag men det hela gick som på räls.

Anledningen att jag inte valde ett transportföretag var att jag absolut inte ville riskera att han skulle tycka att det var obehagligt att resa. Jag ville veta precis hur det var med honom hela tiden och hur allt gick.

sasucatu skrev:
Ok, då hänger jag med :) Har ingen lust att anlita en transportör eftersom det är en tävling vi ska åka på. Vill gärna ha full koll på henne, och hennes välbefinnande. Hon har inte åkt så mkt transport, men varje gång hon har åkt så har det blivit 30 mil och hon har stått lugnt. Lite prillig innan man åker, men vi pauserna då vi tittat till henne så har hon vart hel cool.
Det är boggie vi har...

Jag skulle ha valt lastbil om det handlar om tävling... Vi skickar nästan alltid våra hästar med lastbil till tävlingar längre bort. De står som sagt bättre och är mer avslappnade än de kan bli i en transport. Om man åker med någon av "travtransportörerna" kan man ofta få åka med i lastbilen och på så sätt ha koll.

Har ett blad här om djurskyddsbestämmelser, där står det:

"hästarna ska utan dröjsmål transporteras till sin bestämmelseort.
Kontrollera minst varannan timme hur hästarna mår. Tillsynen av hästarna under transporten ska antecknas i en journal där tiden för varje kontroll framgår. Journalen ska signeras av den som utför kontrollen.Transporttiden anses starta när första hästen börjar lastas
och anses avslutad när sista hästen är urlastad. Huvudregeln är att hästar får transporteras högst 8 timmar inklusive lastning."

Dessa journaler finns hos Miljö & plan i din kommun eller Jordbruksverket, Djurskyddsenheten i Jönköping.
Lite krångligt..................... :eek:

Alltså, gäller samma saker när man kör själv också? det där verkade ju vara skrivet ur transportörernas synvinkel, eller hur man nu säger. Du fattar nog vad jag menar :D

sasucatu skrev:
vad brukar det kosta?

Hm bra fråga, vi får det på TDS fakturan så jag har ingen riktig koll... Det beror ju lite på hur långt, om det är flera som ska till samma ställe osv. Det enklaste är att ringa runt och kolla om de kan transportera den dagen du vill och vad det kostar så får du exakta pris uppgifter och tider.

Dessa bestämmelser gäller vid all transportering av häst oavsett om det är du själv som kör eller ej.

Jag har precis betalt 1700 + moms (2125 kr) för transport av en häst från Enköping till Helsingborg.
Ring runt till transportfirmorna och kolla!
Det finns säkert billigare om man hämtar/lämnar på samlingsplats, detta var dörr till dörr-körning.

Ska, om ett par veckor, själv köra upp halvblodet till Hälsingland. Det sker i största boggien (VV) utan mellanvägg med massor av halm. Stannar regelbundet och om det ser ut att dröja har vi kontakter under vägen dit vi kan åka och pausa några timmar. Hästen är resvan, bredåkare och vi ska alltså exakt 80 mil uppåt. Vi kan inte ha fler hästar i samma transport p.g.a. bredåkning och hästen blir ofta orolig när det kommer nya hästar (en riktig hysterika stundvis), därför undviker jag buss för hennes del...klarar heller inte vissa vänstersvängar och då känns det bättre att jag kör som vet hur kurvorna ska tas för minsta skaderisk.

Unghästen åker däremot med bussen eftersom hon då har sällskap av andra hästar. Hon har aldrig varit utanför flocken tidigare och med andra hästar runt sig blir det inte så traumatiskt. Har anlitat den här bussfirman förr för en nordisunge och hon var i strålande skick vid framkomsten. :cool:

Avråder bestämt att åka 80 mil i ett sträck med en häst som dessutom inte är resvan... tycker inte det är rimligt att köra mer än max 5 timmar i en vanlig trailer... oavsett vad lagen säjer!

Har ofta kört långt med hästar när man köpt och sålt och tycker att 5-6 timmar är max vad man bör köra utan att lasta av och låta hästen vila emellan. (80 mil lär ta ungafär 12-13 timmar med släp och små pauser)..orimligt enligt mig!
Tänk på att hästar oftast visar symptom av stressen dagarna efter transporten och även 5-6 timmar kan för en ovan häst innebära störningar...
max. 40 mil per dag alltså.. och defenitivt aldrig mer än 50 mil...

Jag kan inte annat än hålla med, spelar ingen roll om hästen är van eller inte, i mina ögon är det djurplågeri och inte långt ifrån de vidriga djurtransporter som går till slakterierna! :devil: Ingen som hört talas om fenomenet transportsjuka? Inte ens elitens tävlingshästar som är övervakade och påpassade enligt konstens alla regler är förskonade från transportsjuka. :crazy:

Som sagt var, jag har ordnat med paus ställen under resan upp och jag tror inte att jag åtminstone nämde något om att köra nonstop...det avråder även jag från. Kanske jag skulle nämt att jag även rekommenderar det. Bra planering är a och o :cool:

Liknande trådar

Hästmänniskan Just nu har jag ca 12 min att köra till stallet, 1 mil. Mest grusvägar att rida på och vi rider oftast själv då de bara finns en annan...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Svartkatt
·
Ekonomi & Juridik Någon som vet var jag kan hitta en lista över transportörer som kör inom Sverige? Jag ska flytta hästarna i sommar rätt många mil, 75 -...
Svar
15
· Visningar
1 411
Senast: Oknytt
·
Övr. Katt Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid...
Svar
3
· Visningar
630
Senast: ufot
·
Fritid Jag funderar på en solosemester på 1-2 övernattningar i sommar. Det finns ett gäng loppisar, byggnadsvårdsbutiker etc som jag vill åka...
2
Svar
25
· Visningar
968

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat