längst tuggtid?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Tess82
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 542
T

Tess82

Har någon studerat vilket grovfoder som tar längst tid för hästen att äta upp? Lite nyfiken bara :bump:

Sv: längst tuggtid?

Ja, men jag tror inte att resultaten är publicerade än.
(jag är iaf inte klar med mina:p)

Sara

det måste ju bero på invivid och vilket slags grovfoder....min arab äter jätte sakta oavsett fodersort medans min unghäst moffar i sig snabbt som sjutton

Jag tänkte om någon har jämfört mellan hö och silage?

Lika många tuggningar/min men fler minuter för att äta upp 1kg ts ensilage än 1kg ts hö.

Sara

Jag har fått lära mig att samma mängd mat tar lika lång tid att äta upp, oavsett ras eller häst (sen finns det ju de som pysslar med annat under tiden, men om man räknar faktisk tuggtid).

Har själv svårt att köa det helt, men någonstans ifrån måste man ha fått de uppgifterna.

Det ska finnas en studie kring det! *tänker* *tänker*

Ska se om jag kan hitta den.

Hehe, min smäller i sig ett kilo som om det vore en liter vatten ungefär ^^ Det tar nog i stort inte mer än 10 min för honom att mala i sig ett kilo hö.. Fast ska jag vara ärlig tror ajg det är lite hamster i honom, han har ganska mycket kinder och läppar, han lagrar säkert mat där :p

[
Tur att inte mina hästar vet om det. Shettisarna här tar över en timme på sig att äta upp 1kg hö, för araberna tar det knappt en timme, runt 40-45 minuter

Vet inte hur jag ska formukera men ta ej illa upp.Då är dom ovanliga.

Liknande trådar

Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
971
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom... 2
Svar
28
· Visningar
1 579
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Min häst ger mig gråa hår. Jag har nu testat Aveve Icelandic mix - om det är mineraler i det vill hon inte äta. St. Hippolyt Höcobs...
Svar
17
· Visningar
945
Foder & Strö Vad behöver man egentligen ge till sin häst utöver grovfoder såsom hösilage?
Svar
3
· Visningar
341
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka