Längst kylande effekt på liniment

H

Havregryn

är det kylleran som uppfyller mitt krav på liniment med längst kylande effekt?

Sv: Längst kylande effekt på liniment

Det var i alla fall vad vi fick höra i hästaffären i sommar. Har inte testat själv, så jag vet inte.

hmm de är de jag har för mig att de är kylleran. får se om någon annan kan ge svar. tack

jag har också hört att det ska vara kyllera. MEN och det är verkligen ett stort MEN: det blir inte alls kallt under leran! den drar ju inte bort mer värme än vad som krävs för att den ska torka! jag tyckte fasen hästen blev mer gallig i benen av den där leran. ett jäkla kletande är det också. :crazy:

kyl med vatten i 20 minuter och sen på med isbalsam, så får du en lång kylande effekt. leran är mer svalkande än kylande... ev använd någon form av skydd med fickor för icepacks.

Har du sett Coldflex? Inget vad jag tror att rekommendera att ha på på natten, men den drar ut värmen och kyler ganska länge, sen kan man sätta igång kylningen igen genom att spruta på med vatten.

Det överlägset bästa är ju is.
Det finns fryspåsar med små bubblor i som blir som iskuber som är perfekt att bandagera på. Se bara till att inte sätta det direkt mot huden och högst i 20 min.
Isbalsam har jag inte sett någon som helst effekt av och kyl-leran är en bra idé, men gräver hellre fram egen blålera ur marken än den vita swedish clay (eller vad den heter).

När jag har varit med om en olycka med häst, så hästen kanske har fått en smäll på benet, lägger jag först is 20 min, sen saltomslag med tryckförband i 20 min, sen is osv.
Det hjälper jätte bra vid akuta situationer.

Men jag har också tänkt på vad som kyler längst. Kanske aircondition i boxen på blöta ben? :D Hm, en affärside..

Kylslangar som man kan koppla in i duschen är ju effektiva. Men de mest kylande grejerna kan man ju ha på så länge. Men leran kyler ju bara till dess att den torkat.

Oj vilket inlägg det blev, utanför ämnet o allt. Jaja ;)

Senast ändrad av en moderator:

ah den hadejag glömt bort, tackar den ska jag kika på den har jag ju i någon gömma i stallet.

Det jag upplever som bästa liniment är KwikTightner.

håller med dig!

annars är det ju typ bara is som fungerar.
brukar iofs använda mycket lera, men jag föredrar nog is.

ang leran så brukade vi ha på tidningspapper, då torkade det inte lika fort. vi använde en tysk lera som dessutom kändes bättre än den svenska.

kan ju berätta varför jag vill ha lång kylande effekt.

impuls köpte ett fullblod som fått en överansträgning på en kota, en söt liten herre jag tar en chansning med. när jag hittade honom var han svullen helt över hela benet men aldrig varit halt, bara ömmat till. vid vet. koll som ägaren gjorde var han endast ½ grad halt vid böjning. de valde att avsluta allt pga. han inte var så pass bra galopphäst för att vara värd att vänta på.

Jag såg hans söta lilla ansikte och han fick följa med mig hem :)

Har varvat honom hittils mellan bot, magnet och eskadrons paddar på dagen, men sen så från överansträgningen har han fått ett sk. överben som fortfarande är lite aktivt.

Men så fick jag upp i mitt huve att varför värma och inte kyla?

Provade att kyla en dag och fick bort den pulsen över överbenet, och nu har jag skippat att linda helt, och kyler med raditals kylgel.

Nu sa visseligen vet. åt mig att ha honom lindad med magnet till svullnaden gått ner vilket den nu gjort och tänka att jag har inte så mkt att förlora på att kyla.

Därav vill jag få tag på den längsta kyleffekten, visseligen verkar de funka kanon med kylgelen som jag lägger på morgon och kväll.

den har jag provat på mig själv (vågade inte ha den på hästen eftersom den endast innehåller kemikalier :crazy: ) och jag märkte ingen som helst kylande effekt.

Det är väldigt nytt på svenska marknaden. Prova Googla, tror de har en svensk hemsida.

For att kyla ut ben utan slangar (har inte provat sjalv da jag har slangar...) ar att lagga ett kallt,blott bandage underlagg. Darefeter ett torrt underlagg och sedan linda fast. Nar det yttre underlagget ar blott skall benet enligt uppgift vara kallt.

Som liniment brukar jag anvanda kyllera (alltid med tidningspapper och blota bandage) For langre effekt se till att halla bandagen blota under dagen. Vid problem (senor, overben etc) lagger jag DMSO under leran.

Om du kollar inläggens ursprung så pratar jag inte om Kwik Tightener utan om Coldflex.

kl

någon som har en aning om vart man kan få tag på såna skydd som man fäster vattenslangen i? har inte sett såna på år och dag! ni som har, vad är det för märke? vet liksom inte vad jag ska googla efter? :p

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått dille på att kyla efter träning. Lätt inbillningssjuk som jag är så känns det handlingskraftigt att göra något för att...
Svar
4
· Visningar
451
Senast: Tilly_85
·
Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
274
Senast: Grazing
·
Hästvård Trots många år i hästbranschen har jag aldrig riktigt anammat konceptet liniment. Tycker mest arnika blir tufsigt i pälsen, det röda...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Emma-pemma
·
Hästvård Hej! Vad tycker ni om liniment? Funkar det? Har ni värmande eller kylande? Vilket är bäst för hästen av kylande och värmande? Använder...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Häst som stannar