Långritt!

W

woffihaa

Undrar om någon här på Buke ridit Norra Värends Ridled i Småland och i så fall hur ni tyckte den var? Tänkte jag å pållen skulle ta en tvådagars tur i november om vädret blir fint :)
 
Sv: Långritt!

Jag och min mamma red jungfru-turen innan de hade invigningen.
Mycket fina vägar, vi hade väldigt bra tempo när vi red så det blev en hel del "dötid" på dagarna. Men en bra bok i packväskan löser det mesta.
Det är olika standard på boendet men mycket god mat! Utmed dagsetapperna som är bra utmärkta så finns det rastplatser med utedass och en liten hage att släppa hästarna i.
En av dagarna gick över gammal järnvägbana, Den kan jag rekomendera, jättevacker och för vår del blev det mycket härlig tölt och långa galoppper. Ett minus med det passet är att det var nog bara 12-15 km och det tar inte lång tid att rida...
Lycka till!!!
 
Sv: Långritt!

Tack för ditt svar! Hela leden ska ju tydligen vara ca 8mil lång å så kan man ta lite kortare väg på några ställen. Därför tänkte jag att man kan ta två dagar å rida 3-4mil om dagen. Annars blir det för korta sträckor. Men för min del blir det nog ganska lugnt tempo. Hoppas verkligen det blir fint väder även längre fram så det blir av :D !
 
Sv: Långritt!

Ring och prata med tjejen som tar emot bokningar, hon är jättetrevlig och kan hjälpa dig att få en bra semester. Men jag har oxå sådana här turer som jag säljer. Där har jag sett att mellan 2-3 mil om dagen är lagom om man inte har bra tempo för hela dagen går, och det är inte alltid man kommer iväg i tid på morgonen...
Jag har väntat många timmar på gäster som har överskattat sig. Oftast är det inte hästarna som inte orkar utan ryttarna även om det inte låter så....
 
Sv: Långritt!

Jo jag har ringt henne för meningen var att jag å en kompis skulle ridit förra helgen men så bangade hon ur så nu blir det bättre om jag gör det själv. Har ridit ca 3mil två ggr för några år sen. Stannade då bara för kissepaus å vatten till pållen å det tog 6 timmar. Mycket skritt å några trav å gallop sträckor.

Om det blir av så måste man nog börja rida vid 7.30-8.00 så man hinner fram till övernattningen innan det blir mörkt.
 
Sv: Långritt!

Vad spännande att göra en längre tur i november, anars brukar man ju göra sådant när det är lite varmare ute, eller jag kanske har fel?

Var i Småland ligger ridlederna? Själv bor jag nere i Skåne, men det hade varit roligt om man någon gång kunde ta sig upp och rida där.

Lycka till! /Fanny.
 
Sv: Långritt!

Jag hade gärna ridit i oktober men dom har stängt leden hela månaden pga älgjakten mm. Tycker det är skönare att rida långritt tidig vår eller början på hösten för då slipper man alla insekter:)
Ridleden ligger några mil norr om Växjö. För mig är det bara drygt åtta mil dit.Om du ska rida här uppe nån gång å vill ha sällskap så får du gärna höra av dig :D
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Tävling Jag vet inte om denna borde ligga här eller på Allmänt, men tänker att hästmänniskor borde hitta hit. På våra klubbtävlingar och 1*...
2
Svar
22
· Visningar
2 129
Senast: Murray
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 373
Senast: mars
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 790

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp