hoffad

Trådstartare
Hej.

Jag planerar en långritt i sommar och undrar om det är någon som har erfarenheter eller tips om detta.

Min största fråga är väl egentligen hur långt man kan räkna med rida på en dag? Sträckan vi ha tänkt oss är ca: 8 mil och hästarna är pigga och i god kondition. Det är kallblodstravare och de är vana vid trava långa sträckor.

Självklart blir det ju lugnt tempo och mycket skritt om man ska rida länge men det vore kul att veta om någon har en uppskattning om hur lång tid det kan ta. Andra tips om långritter är också välkomna ;)

Sedan har jag en annan fundering som jag tänkte slänga in (lite off topic). Det är så att en av kallblodstravarna har en stor vit fläck under magen. I övrigt är han mörkbrun med bläs och vita tecken på alla benen. Han har dock lite vita hår vid svansroten och mindre vita fläckar mellan bakbenen. Räknas han som skäck då eller hur kategoriseras detta?

Tack på förhand :)
 
Sv: Långritt

Förutsatt att hästarna är vana vid sådana turer, skulle jag nog tänka mig att rida runt 3mil/dag. Det beror ju på både hästarnas vana, ork etc, och vilket tempo ni vill hålla. Jag brukar räkna med att hästen skrittar i ca 6-7km/h. På en långritt skulle jag nog inte hålla ett spec. högt medeltempo, kanske hålla en lagom lunk på 10km/h i snitt. Det beror också på hur ni tänkt er med packning.

Viktigt att hästarna får dricka ordentligt och kissa, annars kan det bli problem längs vägen.

Glöm inte att kolla upp så att det är ok med markägarna att ni campar där ni tänkt. Att sätta upp ett tält brukar inte vara något problem, men det är inte alltid så populärt när hästarna ska vara med.
 
Sv: Långritt

Vad roligt, det har vi faktiskt med funderar på!!!!
Får man fråga om ni hade tänkt rida någon speciell ridled eller om ni har hittat något eget??:)
 
Sv: Långritt

Svar på din fråga
2-3 mil hade jag kunnat tänka mig om hästarna är i bra kondition vill säga. Sen kan ju säkert hästarna bli tröttare innan eller senare beror ju helt på väder osv. :)
Lycka till
 
Sv: Långritt

Jag och en kompis red på långritt för massor av år sedan (mitten av 80-talet - är jag så gammal?? :eek:) och då red vi ca 25 mil på en vecka. Bör ju bli drygt 3 mil per dag i snitt. Våra hästar var i god kondition, men vi skrittade i princip hela tiden pga att vi hade mycket packning och det blev väldigt obekvämt att trava och galoppera.
Vi körde rundan med bil först och valde ut lämpliga övernattningsställen där vi kunde låna hage att släppa hästarna i. Knallade helt enkelt in på lämplig hästgård och presenterade oss och talade om att "den och den dagen kommer vi förbi här på vår långritt, får vi låna er hage och sätta upp vårt tält här då?" På samtliga ställen var gästsängarna bäddade och kvällsmaten klar när vi anlände och INGEN ville ha betalt! Vi passade också på att ställa av en påse kraftfoder på varje ställe när vi körde runt så slapp vi släpa på detta.
Vår plan var att handla mat efter vägen men eftersom vi blev bjudna på kvällsmat och frukost av de flesta, plus att en del snälla människor även packade lunchpaket till oss så behövde vi knappt proviantera alls!
Lycka till med er långritt! Gud, så sugen jag blev på att göra om det...:)
 
Sv: Långritt

Om det egentliga ämnet och din fråga vet jag ointe mycket om, men jag kan tro att din häst är skäck om han/hon har en vit fläck under magen! ;D
 
Sv: Långritt

Jag har ridit 2-3 mil runt hemmavid utan problem.
Största bekymret upplever jag är människan. Vi behöver hoppa av och gå bredvid rätt ofta för att undvika ömma rumpor och skavsår :p Själv har jag lite ledproblem och mår bättre om jag går lite emellanåt, känns inte lika stelt då.

Jag hade nog kunnat tänka mig att rida åtta mil på en gång och låta det ta den tid det tar. Starta tidigt och gå så långt man orkar. Hästarna orkar ofta väldigt mycket mer än vad man tror.
 
Sv: Långritt

När vi rider lite längre så rider vi ungefär två mil i mellanhögt tempo, mycket skritt på ditvägen och en del snabba galopper och promenadtrav på väg hem. Då brukar vi vara borta i ungefär 4 timmar inkl 30 min fikapaus och när man kommer hem så är man visserligen trött på att rida men inte helt slut. Hästarna är glada att vara tillbaka i stallet men aldrig jättetrötta varken mentalt eller fysiskt. Våra hästar är i normalkondition, rids 1-1½ timme dagligen i varierande tempo. De blir rätt peppade av att vara ute tillsammans så då orkar de mer!

Vi brukar tänka såhär: Det är helt okej att hästen blir trött fysiskt och svettig när man kommer fram men mentalt ska det kännas som att den skulle kunna traska en bit till, den ska fortfarande vara vid gott mod så att säga, annars har man ridit för länge.
 
Sv: Långritt

Vi brukar tänka såhär: Det är helt okej att hästen blir trött fysiskt och svettig när man kommer fram men mentalt ska det kännas som att den skulle kunna traska en bit till, den ska fortfarande vara vid gott mod så att säga, annars har man ridit för länge.

Precis! :bow:
 

Liknande trådar

Ridning Haft våran snart 10 åriga kallblodstravare nu ett år. När han kom till oss reds han på pessoabett samt hade tussar i öronen. Nu rids...
Svar
0
· Visningar
769
Senast: Hannapanna
·
Distans Lägger tråden här, eftersom jag kan tänka mig att distansryttare har rätt så bra svar på mina frågor:D I sommar så har jag tänkt att...
Svar
15
· Visningar
2 621
Senast: Isituss
·
L
Hästhantering Hejsan alla hästmänniskor. Har suttit och bläddrat lite här inne på Bukefalos och letat efter nåt som stämmer in på mig o mitt...
2
Svar
23
· Visningar
4 283
Senast: Elma_vip
·
N
Träning Har en 2årig kallblodstravarhingst och är lite nyfiken på om det finns nån mer här på forumet som också har en (sto/valack/hingst av...
Svar
2
· Visningar
702
Senast: nalle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp