Långhårig häst

tott

Trådstartare
Vad kan det vara för fel då en häst från den ena vintern till den andra blir extremt lång- och täthårig ? Behåringen sitter långt in på sommaren.

Inte min häst...

Sv: Långhårig häst

Cushings syndrom kanske ?? Kolla upp hästen med vet så kanske ni kan utesluta detta åtminstone...

Brister i foderstaten, kanske? Vitaminbrist? Problem med njurar, lever, tarmar etc?

Jag tror att mycket handlar om vilken ras vi talar om, vissa raser behöver lång tid på sig för att fälla en lång päls. Foderstaten och hur den har sett ut påverkar mycket, däremot Cushings syndrom som ofta näms vid dessa tillfällen är inte alls så vanlig utan tvärtom väldigt ovanlig.

Det handlar om ett halvblod som förut har fällt som vanligt och haft normal vinter- och sommarpäls.

Visserligen, men den förekommer ju. Så varför utesluta en sak som faktiskt finns och förekommer om än i liten skala ?!

Nja jag har inte sagt att den skall uteslutas, däremot är var och varannan övertygad om att hästen har en åkomma som får anses som väldigt sällsynt när orsaken till detta oftast är av annan natur.

Man ser det hos gamla hästar ibland vilket får mig att tro att det är ett bristsymptom, kanske kan dom inte ta upp det som behövs för att få en bra fungerande päls.

Har under senare tid hört om flera hundar som fått struma vilket också får mig att fundera över om foder saknar något idag som gör att bristsjukdomar "verkar" bli vanligare. Eller så är det bara som jag tycker o tror.

Parasitangrepp är ju en vanlig orsak till varför hästen fäller långsamt eller inte alls, och det kan dessutom ändras från år till år.

testa att ge b-vit gärna av vetrinär som kan ge direkt i blodet.. det brukar hjälpa att få dom att fälla. och avmaska också

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
937
Senast: Sirap
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 429
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
602
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?