Långhårig häst pga "svält"?

Rosie

Trådstartare
Är på väg att köpa en häst från södra Europa f-12. Han har under hösten tappat vikt pga brist på foder och har då satt extra päls (det är den information jag fått). Han är tunn, inte utmärglad. Veterinärbesiktingsprotokollet säger "normalt hull". Pälsen är jämnt ansatt över kroppen, inte väldigt lång eller krullig (typ Cushings). Är detta vanligt förekommande? Har provridit honom och han var pigg och fin att rida (uteritt ca en halvtimma), han var inte svettig eller anfådd. Har ni någon erfarenhet av detta?

Är på väg att köpa en häst från södra Europa f-12. Han har under hösten tappat vikt pga brist på foder och har då satt extra päls (det är den information jag fått). Han är tunn, inte utmärglad. Veterinärbesiktingsprotokollet säger "normalt hull". Pälsen är jämnt ansatt över kroppen, inte väldigt lång eller krullig (typ Cushings). Är detta vanligt förekommande? Har provridit honom och han var pigg och fin att rida (uteritt ca en halvtimma), han var inte svettig eller anfådd. Har ni någon erfarenhet av detta?

Min cushing häst har bara m tät tjock vinterpäls inte lång o krullig. Det finns många symptom på denna sjukdom. Inte bara pälsen.

Ja hästar kan få ökad behåring av svält. Det kan människor med. Frågan är hur hästens inre organ mår efter svälten. Har hästen hållt normalt hull om än tunn så bör den extra pälsen inte bero på det utan på något annat. Jag hade inte köpt utan utökad kontroll. Blodprov och koll för PPID är det minsta.

Jag har köpt ett par sådana hästar under årens lopp och det har blivit jättefina hästar av dem så fort de fått ordentligt med mat. Det är ju inte ovanligt alls att tex åringar är lite väl långhåriga och så säger man att det är "typiskt unghästutseende" när det i själva verket bara krävs ordentligt med foder.
Sen är frågan hur länge den fått lite dåligt med foder? är det nu i höst eller är det hela livet?

Är det kollat så hästen inte har mask?
En bekants treåring som det visade sig hade massivt maskangrepp blev både extremt tunn och fick lång päls (stackarn så ut som en anorektiskt två-åring)
Idag som 6 åring är hon helt normal om än något svårfödd.

Vet du hur länge hästen har svultit?
Tänker att det är en ung häst som kanske växer fortfarande och kan ha fått brister på grund av undernäringen.

Både undernäring från för lite/dåligt foder och parasiter kan ge svältpäls. Är det parasiter är det för att de gör så att näringen i fodret inte tas upp även om den är tillräcklig, bandmasken exempelvis tar upp en stor yta i blindtarmen om de är många. Blindtarmen är mycket viktig för hästens matsmältning.

Han kom hem utan något blodprov. Är avmaskad och har på de här två veckorna i Sverige ökat i vikt, verkar pigg och fin. Har satt de äldre hästarna på plats och lagt beslag på stoet som förstås började brunsta när han kom... Har skött sig utmärkt hittills, hoppas att det fortsätter så!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Sytråden del 4
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka