Längdskidornas värld

Philosophia

Trådstartare
Ack och ve! Det här med längdskidor verkar inte lätt. Jag hade förstått att det här med spannet var viktigt och att man ska ha skidor som är anpassade efter vikt och längd. Jag hade också förstått att det finns vallningsfria skidor och skidor som behöver vallas lite olika beroende på väder och snöstruktur. Bara det tyckte jag lät krångligt - med ok, ska jag åka skidor så är det väl det som gäller.

Jag skickade iväg en beställning, blev uppringd och fick det förklarat för mig att min kroppsstorlek är lite av en utmaning (det var samma när jag skulle köpa cykel), men att de nog skulle slå sina kloka huvuden ihop och plocka fram ett par skidor till mig som jag skulle bli nöjd med.

Igår fick jag besked att de hade hittat ett par skidor till mig. Men det verkar inte gå att hitta bra allroundskidor utan det blir antingen skidor för varmföre eller kallföre.

Här blev jag förvirrad. För jag trodde att man bara vallade utifrån temperatur. De föreslår en plusskida, alltså för varmföre, vilket säkert är förnuftigt söder om Dalarna. Men vi har ju inte bara töväder, utan rätt ofta en del minusgrader. Den senaste tiden har det pendlat mellan -7 och +1 med dalar ner till -18. Går det bra att åka med plusskidor på kallföre - eller är den egentliga tanken med den typen av skidor att man har flera par för olika väderlekar?
 
Jag kan tillägga att det här med stavar inte heller var lätt att hitta. Det verkar förutsättas att vuxna är minst 160 cm långa och att ungdomar inte är längre än 140 cm. Letade runt och hittade typ 5 par stavar (exemplar - inte märken) i hela Sverige som var 125 cm långa.
 
När jag köpte skidor för sisådär 15 år sedan så tog det ungefär 20 minuter att få utprovat rätt skidor. De utgick från vikt, längd + information om hur bra jag ansåg mig vara. Bindningen var inte monterad från början ( kommer E butiken montera de? Om så, har du då kvar returätten? Det hade inte jag då, men det kan ju ha ändrats) Om spannet var rätt kollades genom att jag fick stå på ett ben på en skida och de kikade om ett papper fastnade mellan skidan och underlaget. Pappret skulle gå lätt att ta loss om jag stod samtidigt på båda skidorna Exakt var fästvalla skulle vara provade de ut genom att jag fick stå jämnt på båda skidorna på plant underlag. Sedan drog de med ett papper under skidorna, och Höll på. Så mitt förslag blir att du helt enkelt besöker en fysisk butik och kikar där. Stavar? Är det. Någon större skillnad utöver längd på ungdom och vuxen stavar? Idag skulle jag valt vallningsfria skidor Fungerar utmärkt för lite åkande i spåren runt Och Nej du behöver inte olika skidor för olika temperaturer, så din teori är säkert vettig :-)
Lycka till med inköp av skidor och ha så kul i spåret. Testa åka utan stavar på plant underlag så får du snart in tekniken. Tänk att du med hjälp av ditt bakre ben ska komma fram mot ett högt utfallssteg. När du sedan använder stavar så kommer det vara lätt som en plätt, Ha så skojigt :-)
 
Tack! Jag hoppas också att jag kul i spåren - bara inte snön hinner smälta bort.

Problemet med de fysiska butikerna är att de inte har skidor till mig. Jag blev därför hänvisad till en av de större lagerbutikerna som skulle plocka ut skidor till mig och det är plockarna där som nu föreslår en plusskida. Alternativet är samma skida fast en för kallföre. Det tredje alternativet är att vänta till nästa säsong och att de då plockar ut en sprillans ny skida från fabrik åt mig - men det känns lite överdrivet och jag vill ju åka nu! :D

Man kan säga att min fråga är hur en plusskida funkar när det är kallt. Går den att valla för kallare och torrare före eller är det bara att acceptera att fäste eller glid blir sämre?

De monterar fast bindningarna och grundpreparerar så jag tror inte att jag får bytesrätt. Stavar har jag hittat och beställt. Så nu hoppas jag att jag får ett par skidor till åtminstone nästa helg och att snön ligger kvar i någon månad (trots att det ska bli 4 grader varmt i helgen).
 
Tack! Jag hoppas också att jag kul i spåren - bara inte snön hinner smälta bort.

Problemet med de fysiska butikerna är att de inte har skidor till mig. Jag blev därför hänvisad till en av de större lagerbutikerna som skulle plocka ut skidor till mig och det är plockarna där som nu föreslår en plusskida. Alternativet är samma skida fast en för kallföre. Det tredje alternativet är att vänta till nästa säsong och att de då plockar ut en sprillans ny skida från fabrik åt mig - men det känns lite överdrivet och jag vill ju åka nu! :D

Man kan säga att min fråga är hur en plusskida funkar när det är kallt. Går den att valla för kallare och torrare före eller är det bara att acceptera att fäste eller glid blir sämre?

De monterar fast bindningarna och grundpreparerar så jag tror inte att jag får bytesrätt. Stavar har jag hittat och beställt. Så nu hoppas jag att jag får ett par skidor till åtminstone nästa helg och att snön ligger kvar i någon månad (trots att det ska bli 4 grader varmt i helgen).
Som hobbyåkare märker du antagligen ingen som helst skillnad, det är när du börjar jaga hundradelar som det kan vara skillnad. Köper du ett par för varmföre så kan det bli lite jobbigare att åka när det är riktigt kallt, men som sagt, jag tror inte att du kommer att märka det. Så köp, åk och njut av naturen! :D
 
Som hobbyåkare märker du antagligen ingen som helst skillnad, det är när du börjar jaga hundradelar som det kan vara skillnad. Köper du ett par för varmföre så kan det bli lite jobbigare att åka när det är riktigt kallt, men som sagt, jag tror inte att du kommer att märka det. Så köp, åk och njut av naturen! :D

Tack! Det ska bli roligt - hoppas jag.
Min föreställning är att jag kommer vara jättebra på skidor, så jag antar att jag kommer få tillfälle att tänka på det här med ödmjukhet medan jag sitter i slasket och borstar snön ur kläderna. :D Det är trots allt 30+ år sedan jag senast åkte.
 
Tack! Det ska bli roligt - hoppas jag.
Min föreställning är att jag kommer vara jättebra på skidor, så jag antar att jag kommer få tillfälle att tänka på det här med ödmjukhet medan jag sitter i slasket och borstar snön ur kläderna. :D Det är trots allt 30+ år sedan jag senast åkte.
:rofl: jag hade också en idé om att jag var bra på längdskidor när jag skulle börja åka igen för ett par år sedan. Det var väldigt mycket vingligare än vad jag mindes. :cautious: Nu är jag sugen på ett par turskidor för att kunna åka mer i skog och mark och inte vara tvungen att hålla mig till gjorda spår. Nedförsbackar är väldigt mycket läskigare än vad jag minns. :D
 
Tycker spontant att det låter märkligt. När man börjar prata skidor för kall- eller varmföre är man uppe på ganska avancerad nivå. Av vad du skriver låter du mer som vanlig motionär? Du lär isf inte märka större skillnad mer än att det glider sämre vid riktigt kallt.

Blir lite nyfiken på hur lång/tung det är där det skulle vara så omöjligt. Det låter ju som att du är kort och ungdomar åker ju skidor hela vägen från barn till vuxen...

Vad gäller stavar så går det alldeles utmärkt att köpa ett par 135 cm och kapa dem 10 cm :)
 
Tycker spontant att det låter märkligt. När man börjar prata skidor för kall- eller varmföre är man uppe på ganska avancerad nivå. Av vad du skriver låter du mer som vanlig motionär? Du lär isf inte märka större skillnad mer än att det glider sämre vid riktigt kallt.

Blir lite nyfiken på hur lång/tung det är där det skulle vara så omöjligt. Det låter ju som att du är kort och ungdomar åker ju skidor hela vägen från barn till vuxen...

Vad gäller stavar så går det alldeles utmärkt att köpa ett par 135 cm och kapa dem 10 cm :)

De menade att en ungdom, typ 13-åring, inte har lika mycket kraft i benen som en vuxen vilket gör att en vuxen (151 cm) som väger under 46-48 kg trampar igenom en juniorskida jämfört med ungdomen vid samma vikt. De tittade även på juniorskidor åt mig för att se om de kunde hitta någon som var tillräckligt styv men bedömde att det var en dålig idé.

Den skidan som de hittade åt mig var alltså en skida för varmföre - inte för att skidan var avancerad utanför att det var den skidan som hade ett spann de tyckte passade mig.

Men ska jag tolka kontentan av ditt svar som att det inte är några problem att åka i kallföre med en plusskida jämfört med om jag väntar till höst och försöker hitta en skida som är mer allround?
 
Handla inte på Pölder i Nässjö. Snälla. Bara gör inte det.

Nu är det Skistart som jag har kontakt med, de verkar väldigt seriösa och måna om att jag får skidor som passar mig och mina högst modesta ambitioner. Lite långsamt går det, men jag tar för givet att de jobbar på så snabbt de kan så här i högsäsong. Vad är det med Pölder som du inte gillar? Många jag känner är väldigt nöjda med dem.
 
De menade att en ungdom, typ 13-åring, inte har lika mycket kraft i benen som en vuxen vilket gör att en vuxen (151 cm) som väger under 46-48 kg trampar igenom en juniorskida jämfört med ungdomen vid samma vikt. De tittade även på juniorskidor åt mig för att se om de kunde hitta någon som var tillräckligt styv men bedömde att det var en dålig idé.

Den skidan som de hittade åt mig var alltså en skida för varmföre - inte för att skidan var avancerad utanför att det var den skidan som hade ett spann de tyckte passade mig.

Men ska jag tolka kontentan av ditt svar som att det inte är några problem att åka i kallföre med en plusskida jämfört med om jag väntar till höst och försöker hitta en skida som är mer allround?

Ah, jo absolut. Men det lär ju samtidigt finnas 13-åringar som pga bra teknik är bra mycket bättre på att trycka ner skidorna än vuxna motionärer. Men Skistart är bra och seriösa så de har säkerligen koll på sitt utbud!

Skulle säga att det beror lite på vad dina ambitioner är. Tänker du åka lite då och då för att få lite motion och att det är roligt, köp varmföreskidorna och du kommer vara hur nöjd som helst. Är det för kallt kommer du ha sämre glid, inte mer än så.

Ser du framför dig att du kommer träna inför Vasaloppet nästa år kanske det är bättre att vänta. Möjligtvis också om du tvingas köpa någon premiummodell för att det är det enda som finns att det då är bättre att se till att få något som funkar lika bra för allt.
 

Liknande trådar

Fritid Jag har fått för mig att jag ska försöka åka lite längdskidor efter hunden, men jag behöver införskaffa ett par skidor. Jag tänkte köpa...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 403
Senast: Niyama
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp