längden på checkremmen?

Lena

Trådstartare
vad är det som avgör hur lång/kort checkrem man använder till olika hästar? är det bara att prova sig fram hela vägen eller finns det någon "halvstandard", typ heta hästar= kort check eller liknande?

Sv: längden på checkremmen?

Jag provar mig fram... Brukar korta käken lite på hästar som har lättare för passgång och hästar som lätt rullar över, men inte ens det stämmer på alla... Så min egen erfarenhet är att det är individuellt.

Sv: längden på checkremmen?

Som sagt, du får prova dig fram. Vissa hästar använder ju käken väldigt mycket när dom blir trötta och för att dom inte ska slå ihop så kanske man får ha den lite kortare. Andra hästar använder ju inte käken knappt alls och kan nästintill gå utan eller med väldigt lång käk och vissa kan gå helt utan. Men "buliga" hästar brukar man ju ha något kortare käk på så dom inte kan köra ner skallen och rulla över i galopp. Det är så himla olika från häst till häst...

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: Cattis_E
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
416
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 242
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross