Längd på tömmar

Calvaro

Trådstartare
Köpte ett par tömmar på eurohorse i fjol som jag har användt när jag tömkört. Känner dock att de är lite för långa. Har ganska många slingor i handen även när jag kör på en relativ stor volt. Men så blir jag så osäker på hur mycket jag ska ta av dem. :confused:
Så nu frågar jag er hur långa era är. När jag väl har tagit av dem så går det ju inte att ångra sig.....
När är det en fördel att ha långa tömmar.

Sv: Längd på tömmar

Åhhh det tänkte jag att jag skulle skriva men det måste jag glömt!:o
16m är dom.

Jag arbetar med 18 meters på en liten ponny :p, i början var det lite jobbigt men man vänjer sig att hålla koll på tömmarna :idea:!

Mvh
Emma

Jag har 16 och 18meters. Dom jag har som är kortare, är för korta..

jag har 16 och vill ofta har mer :) Men i början vill man alltid ha fler händer o mindre töm. Viktigast är att tömmen är så smal att du lätt kan vika handen runt den, då är den lättare i vikt och sköna att arbeta med. Mina tömmar är nog ca 12-14 mm breda och väldigt tunna. Jag har 4 meter på lillfingret utan problem, där är de inte ivägen.

Har du minishettis?
Ta aldrig av tömmarna, gör nya eller köp nya istället som passar.

Ska kolla hur breda de är. Det känns liksom som att jag blir klumpig i mina tömtag.

Dom vi har nu till shettisen är lite för korta.Lånade ägarens innan men dom har hon till sina andra hästar.
Jag har dock vant mig vid dom kortare men det är bättre att ha längre.Bra att sitta på sista ändan vilket jag inte kan göra.
Det är bra om hästen smiter...ifall du inte visste det.

tips är då att fästa ett grimskaft i änden o sitta på det. Det är ju så farligt att tappa en töm mellan häst o vagn!

Jag gjorde så när jag körde med travtömmar.

tips är då att fästa ett grimskaft i änden o sitta på det. Det är ju så farligt att tappa en töm mellan häst o vagn!

Jag gjorde så när jag körde med travtömmar.

Det var ett bra förslag faktiskt.Inte så kul att tappa tömmarna ne...inte för att det har hänt hittils men...
Ska hitta mig ngt långt att sitta på.

Haha man lär ju vara väldigt skicklig om man ska hålla koll på 24 meter tömmar, en shettis, pisk och kikare. :D

Liknande trådar

Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
703
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 236
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
  • Artikel Artikel
Dagbok Att jag suger på att komma igång med matlagning är känt sedan länge, men det hindrar mig ändå inte från att vilja utforska nya recept...
2
Svar
22
· Visningar
2 305
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka