Längd på skaklar??

J

Jet

Har fått tag på en lätt storhäst-rockard som jag tänkte göra om, till min shetlandsponny (modell större).
Måste "bara" fixa till den en hel del först. Gammal & rostig! :D
Skaklarna måste ju kortas av, men hur långa ska dom vara egentligen?
Tänkte kapa av dom till rätt längd & sen svetsa fast dom igen.

Nå't annat som jag ska tänka på? Tips? :bow:

Sv: Längd på skaklar??

Först måste jag få kolla av lite om vad för vagn o sele du ska ha, lite olika där hur skaklarna ska se ut nämligen.

Till stor shettis hade jag gjort 150 långa skaklar. Ev mindre, för det går, men är man lite ny med körning vill man ofta ha lite längre som skyddsavstånd. Jag förutsätter att det inte är en tävlingsvagn du vill ha utan en "hobbyvagn"?

Med lätt storhästrockard, menar du då travvagn?

Då har du en del fix med att få den att passa en bra sele som jag hoppas eller antar att du har. Svängel till dina draglinor från bröstan behövs tillverkas på en bra draglinjehöjd. kolla in Driveout.se de har fina svänglar, antingen får du en idé eller så beställer du en. Jag tycker det är ett rimligt pris med tanke på hantverket.

Och bakseleöglor till bakselen 1-2 dm bakom skakelöglorna på skakeln.
Skakelöglorna ska vara minst 1 dm långa så att skaklarna kan röra sig, bäst är med piggar så att du kan använda giggselens skakelhållare.

Skicka gärna in en bild med ekipaget eller rockarden sen eller innan du börjar kapa.

När du kapar antar jag att du har duktigt folk, kanske du själv? Du behöver antagligen förstärka med ett lite mindre rör inuti det kapade röret, annars är risken för brott mycket stor. Det kan vara bra då travvagnar alltid är byggda med bakåtvikt, så i med ett långt järnrör så du får 3-7 kilos vikt när någon sitter i.

ja, lite tips!

Tusen tack för svaret! :)

Jo, det är väl en travhästrockard, med plats för två personer. Ska bara användas till "nöjeskörning" och motion till lilla shettisen.

Helst skulle jag vilja ha en loksele till honom. Har inte hittat någon som fallit mig i smaken än.
Hittills har jag tömkört med skaklar & släpa, med en vanlig longergjord på, plus att vi lånar kallblodets travbrösta. "Man tager vad man haver". :D
Känns som loksele hade vart bäst, när han ska dra tyngre sen.
Men hittar jag inget så kanske det blir travsele...?
Skaklarna ska se olika ut för lok- respektive trav-sele, eller?

Ja, det blir nog ganska långa skaklar, för det är meningen att sambon ska våga köra oxå. Så då fick dom absolut inte vara för korta! Ha ha!
Sambon ska kapa & svetsa. Han har ju utbildning på sånt. Så det blir ett mindre rör inuti, ja.

Menar du att det ska vara 3-7 kg's vikt i skaklarna när någon sitter i vagnen?

Ja, jag kanske ska ta några kort på rockarden. Före & efterbilder är alltid kul!
Nu har jag iofs plockat av allt på den, så bara "stommen" är kvar. Så nu ska det slipas! :)

Ja, det menade jag, för skaklarna ligger löst i skakelhållaren och då är det vikten som håller rockarden på plats, har man för lätt tippar den ju uppåt så att hästen får ta all vikt med magen (som travarna) och så slår skaklarna i trav.

Loksele ska du inte ha till enaxlat, bara till skogsjobb och tvåaxlat.

Har ni kollat in driveout.se?

Tack igen! :)

Jaha, då var det ju bra att jag inte har hittat nå'n loksele än då!

Då blir det kanske en travsele då. Är mest van vid dom, eftersom jag körde mycket travhäst "i min ungdom"! (sååå himla gammal är jag ju inte nu heller, men...) :D
Ska kolla in sidan du tipsade om. Har kollat på svänglar där iallafall, dom var ju billiga! Får kolla på selar där oxå då.

Har nästintill slipat klart vagnen nu iallafall. Naturligtvis glömde jag ta kort före, men, men...
Inte har jag fått tag på nå't rör heller så vi kan kapa & svetsa. Får kolla vidare imorgon.

Håll dig till equilex / driveouts selar istället för en travsele. Det blir inte billigare ändå, och varför ha något mindre funktionellt?

Till travselen ska du kompettera med kortbrösta, draglinor, baksele och du MÅSTE ha en bra däckel på din travsele, de är inte gjorda för att bära en rockard med vikt i skakeln då man surrar fast dem och de har bakvikt oftast. Trav och körning är ganska olika. Vill du kunna köra med en kompis, i skog o bakcke, rekommenderar jag att du köper en färdig sele som är gjord för att dra lite. Jag har kört med det mesta, och utifrån det vill jag avråda :)

Skicka in en bild!

Det bästa är att använda loksele.Jag använder det själv med finnlokor till shettisen.Med bröstselen får man inte dragpunkten rätt de blir på bogspetsen vilket är plågsamt för hästen...Man skall tänka på att en rockard med två personer motsvarar ponnyns halva vikt vilket är ett rejält lass för ponnyn.Det bästa är att köra med två axlad vagn det är bekvämare för både häst o människa.;)

Tjärnsjö har jätte bra ponny lokselar anänder själv en sån.Det är viktigt att använda svängel och draglinor eller rekade skaklar. Lycka till!:)

ja, det är din åsikt. Den får du ha,men tyvärr övertygar du inte mig. För att lokselen ska fungera till en rockard måste man justera så mycket, höja skaklarna, sänka svängeln kanske och köpa baksele och draglinor till. Inget för nybörjare alltså. Bara tillpassning är svår av loksele.
De som tävlar med shettis använder inte loksele, själv har jag kört mina shettisar med bröstsele och inte märkt av något. Man får inte vara rädd för att höja bröstan ovanför bogspetsen. Hästen får luft pga mellanrummet mellan bogarna, men all päls kan förvirra bort en så man tror att hästen stryps. Det märker man nog ganska snabbt :)

Men jag håller med om att tvåaxlat är mildare mot alla draghästar, bara man får igång ekipaget så, och broms finns på vagnen.

Skaklarna behöver inte justeras inte heller svängeln.Man justerar upphållsremmarna så man får en rak draglinje från lokan till svängeln och på en bra loksele finns rejäla däckelputtor som bär upp tyngden av skaklarna på en stor yta är lika med skonsamt för hästen och de här fungerar me alla sorters vagnar o redskap.Om man höjer prestation förmogan hos hästen.Men man bör satsa på en bra sele.Billiga selar är sällan bra.

Men vad tävlar du i? Själv kör jag i skogen och med rockard och med slädar.Lokselen fungerar perfekt i alla redskap.Har provat brösta med resultatet att hästen drog dåligt.Det går snabbare att spänna för med loksele.;)

Har inte fattat ännu, vad rekade skaklar är för något? Har du (eller någon annan) en bild?

Tror nog att det lutar åt att köpa en bra bröstsele iallafall. Lokselarna är ju en bit dyrare, och man får ju tänka lite ekonomiskt oxå... Vi får se! :)

Jag kan rekomdera boken hästmannaskap och körning av Hans Sidbäck där finns allt om körning o selar.:)

Rekommenderar hellre och oxå den uppdaterade versionen av anders eriksson. icas förlag.
Den heter Körning och är bättre illustrerad än sidbäcks. Sidbäck har tyvärr använt sig av bilder som ser ut som enkla bröstselar när han besrkiver bröstselen, vilket blir dubbeltydigt för en ny inom körning. Sen utgår han mer utifrån skogskörning, brukskörning, och merparten i sverige sysslar mera mot skolkörning/hobbykörning idag. Uppdaterad helt enkelt :) Men båda är bra att ha hemma.

Labrador, du missförstår mig kanske, har du inte svängel på din loksele? För att svängeln ska fungera bra måste man göra om lokselen. Testa att fästa skakeln högre upp så kommer du se större bogrörelser på svängeln direkt! :banana:
Har du ingen svängel eller baksele förstår jag om det går snabbt att spänna för, men vad gör 5 minuter mera med sin häst?
Min loksele går bra mycket långsammare att sela på, den är för det första skittung så jag knappt orkar lyfta upp den på hästen :) Sen ska ju draglinor, baksele, skaklar på ändå.

Har du ingen bild på ditt ekipage? Lägg in den i vår bildtråd!

För det första så sitter svängeln fast i vagnen och bakselen sitter fast i lokselen.Skaklarna fästes i draglinjen vars höjd justeras med upphållremmarna för att få en rak draglinje.Det är mycket viktigt!!!!!!!En häst som är välkörd i skogen klarar all form av körning.:bump:

Kul diskussion :)

Skaklarna har väl inte alls med draglinjen att göra då draglinjen går till svängeln?

Använder du inte draglinor kan du aldrig få till en bra draglinje till en bra rockard, för en bra rockard är oftast gjord för att ha till en bröstsele, där skaklarna sitter så högt att hästen kan svänga utan problem. Loksele är inte till för enaxlat, utan för fordon med svängeln lågt satt ex slädar, tvåaxlat och för att köra timmer med sax mm.
Till sina giggar hade man förr collerselar. Idag har vi bröstselar som funkar ypperligt!

var det mer ovanligt med bröstselar förr?
jag kan tänka mig det eftersom man då kanske körde mer bruks i skog och i jordbruk, men övrig finkörning?

*tänker typ Dr Quinn-diligenser SOM visserligen är inspelade i modern tid men vill ju efterlikna äldre dar*
???????????

(inte bara giggar då alltså utan stora fyrhjulsekipage)

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 197
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Körning Hur kortar man enklast av skaklar på en gammal rockard? Går det ens på ett bra sätt? Vi har en rockard som passar bra till större...
Svar
0
· Visningar
1 636
Senast: Kilauea
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka