längd på häst? (snabbt svar önskas)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare *Natta*
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 337
N

*Natta*

Har nån gång hört att en häst är ungefär lika lång från manke till svans, som den är hög ( i mankhöjd)

någon som vet ifall detta stämmer??

Sv: längd på häst? (snabbt svar önskas)

*Natta* skrev:
Har nån gång hört att en häst är ungefär lika lång från manke till svans, som den är hög ( i mankhöjd)

Inte på min iaf, han är runt 160, men har 130-135 i täckesstorlek.

Stämmer inte alls. Vet en familj som köpte täcket efter mankhöjden på sin häst, vilket ledde till att deras lilla vbl höll på att drunkna i sitt 155-täcke. :rofl:

min ena häst är 167 i mkh. hans rygg är bara 135 cm lång, den andra som jag har är 154 i mkh och hennes rygg är 130 cm lång

det var en i stallet här som oxå gjorde det.. =) och tittade på mig som om jag var dum i huvudet när jag sa att det är ryggmåttet och inte mankhöjden man går efter..=)

min häst är 152 och har 135 i täcke

Stämmer inte! Då skulle min varmblodstravare bara vara ynka 117 cm hög! :D

Nej inte alls. Men däremot är de ungefär lika långa mellan bogspets och bakdel (till "sittknölen" :o ), som de är höga.
Mitt varmblod är då 167 hög och ca 168 lång.

Senast ändrad av en moderator:

hahaha..min häst skulle drunkna i sina täcken om jag köpte dem enligt hans höjd...
han är 1,53cm och har 125 på täcken....arab iofs ska de ju vara korta i ryggen men jaja..det bör liksom inte stämma...
kom och tänka på min första häst..en islänning..hans förra ägare hade köpt ett vintertäcke i strl 135 då han var 1,35cm i manke..bara det att ryggen var inte mer än 115...det kan bli väldigt fel,hehehe.

Nej inte manke till svans, men däremot bog till bakdel nånstans, kommer inte riktigt ihåg.
Ridhästar villl man ha så kvadratiska som möjligt medan travare bör vara lite längre än de är höga.

det beror på vilken sorts häst man har, några är högrektangulära, vissa långrektangulära och vissa är kvadratiska... min ena häst är 175cm hög och 180cm lång alltså är han långrektangulär...

Nej det gör det inte..
Däremot är det flesta hästar ungefär lika långa från bogen till svansen som de är höga!

Det stämmer inte.

Men vad gäller min häst, en kallblodstravare, så stämmer det. Hon är 159 hög och har 155-täcken.
Fullblodet i boxen vid sidan om är lika hög och har 135 i täcken.

Immer

Det stämmer nog inte, och dessutom är det stora skillnader i längd kontr höjd på hästar. Kolla travhingstannonser där står både höjd och längd utsatt och det skiljer sig en hel del på vissa individer.

*Natta* skrev:

Jag har en häst som är 165 cm hög, och en som är 163 cm hög, ställer jag dem sidan om varrandra så är hästen som är 163 cm hög, längre än hästen på 165 cm...

Så jag kan garanterat säga att det stämmer inte med att en häst är lika lång som den är hög!

min är ca 150 hög och knappt 120 lång :P. han har 115-125 i täcken.

vår hingst på 175 har 155 i täcken och om bosse skulle ha hans täcken skulle han drunkna :D. han drunknar redan i 135 täckena.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
634
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307
Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
629
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka