Längd på gjord

Switch

Trådstartare
Hej!
Jag är på g att sätta igång min femåring, har mest ridit honom i galoppsadel innan men nu när vi ska börja med dressyr "på riktigt" så tänkte jag att det kunde vara bra med dressyrsadel :) Sadel som ligger bra finns, men ingen gjord. Så nu undrar jag, hur långa ska dressyrgjordar vara? Han är ett fullblod, för tillfället väldigt smal då han tappat mycket under sommaren, men hullet är på väg tillbaka. Han drar 120 i hoppgjord i alla fall. Jag tror han har en 130 "vanlig gjord" på galoppsadeln, men galoppsadeln ligger ju högt upp om man säger.

Slut på pladder, har ni några gissningar eller förslag på hur man mäter?:laugh:

Sv: Längd på gjord

Lägg på sadeln och sen tar du ett måttband och ser hur långt det blir från hållen på ena sidan till den andra. Och sen vet du hur lång gjord du behöver :)

Hmm just ja, stropparna. De hade jag inte tänkt på! Jag skulle säga att de är lååånga, men så har jag ju bara ägt tre olika dressyrsadlar och dessutom jämför med galoppsadlar.

Tja fullblod som han är, med stora lungor så har han stort djup också men jag tänkte att man kunde jämföra med hoppgjorden:idea: menmen, de kanske inte funkar så :)

Jo, det skulle jag gärna göra om jag inte befann mig 30 mil ifrån häst och sadel.

Men jag läre väl göra det ändå o vänta med inköpet ett tag till :) Hur långt upp ska gjorden nå då? Upp på halva stropparna eller till kanten på sadeln eller nån-annanstans?

Vill bara säga att jag KAN rida, låter ju helt malplacerad, men jag har till o med tävlat dressyr! Bara att det var några år sen ;)

Sadelgjorden ska ligga så att spännena inte hamnar precis bakom frambenet och tar emot när han rör sig, så måste alltså vara lite högre upp. Och där kommer de inn hur långa kåpor och stroppar du har. Med långa kåpor/korta stropar kanske sadelgjorden går upp hela vägen till saderlns kant, men korta kåpor/långastropar så gör den inte det, som ett enkelt förklarat exempel. Man får testa sig fram :)

Och Elisha

Verkar vara en hel vetenskap det här! Jag har faktiskt gett upp nu med att försöka chansa och bokat in en gjord-provning med en dressyrkompis :)
Tack för svaren! :laugh:

tror det är väldigt olika beroende på vad det är för sadel (och djupet på hästen såklart).
jag kunde ha samma sadelgjord till samma sadel på båda mina hästar, den ena 152 och den andra 170.
minns inte om det är en 60 eller 80gjord

KL

Är det någon som använder de luftstoppade dressyrgjordarna från Bates /Wintec?
Om man har en 60 gjord i vanliga fall behöver man en längre med dem pga att gjorden är "tjock"?

jag vet inte hur de ser ut men det borde du inte behöva.. den blir ju inte kortare för att gjorden är tjock? men det kan ju skilja sig som sagt beroende på hur långa stropparna är på sadeln.

Liknande trådar

Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 888
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 695
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 655
Senast: cassiopeja
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
6 190
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?