Länga och lugna steget - hjälp!

M

Molly80

Jag vet en 4-åring som är väldigt sent tagen. Den kan skritt, trav, galopp, svänga och stanna ungefär. Det är inte direkt en hetsig häst, men den är väldigt pigg och framåt.

Det ser ut som om den är väldigt "begränsad" i sina bogrörelser, i alla gångarter. Speciellt i traven syns det jättetydligt, små symaskinssteg ungefär. Hästen blir då kort i halsen också.

Jag har fått tipset att försöka få ut halsen, och rida hästen lägre i formen. Men jag tycker det är svårt när han bara knäpper av i nacken. Då skulle jag vilja driva mera framåt, men då går det ju ännu snabbare. Så jag förstår tanken, men inte hur jag ska göra för att det ska bli så.

Jag har också fått tipset att börja lite i undertempo, och jag förstår att det är bra med tempoväxlingar, men det känns inte som att traven utvecklas som önskat fastän jag rider lite i undertempo och gör tempoväxlingar framåt ur det.

Det är fortfarande symaskinssteg, oavsett om dom är långsamma eller snabba.

Är det någon som förstår och kanske kan hjälpa?

Sv: Länga och lugna steget - hjälp!

Ja, det gör han. Alltså när jag tränar visning för hand eller longerar.

Men det går ju att förbättra gångarterna, speciellt traven går att påverka genom rätt arbete om jag har förstått rätt.

Ja, det gör han. Alltså när jag tränar visning för hand eller longerar.

... eller går i hagen antar jag då

Men det går ju att förbättra gångarterna, speciellt traven går att påverka genom rätt arbete om jag har förstått rätt.

Det är möjligt att hästen har ont nånstans och rör sig med korta steg därför, så en konsultation av veterinär tycker jag du ska börja med.

Får du inget svar där: ta reda på vilka fysiska begränsningar hästen har för att röra sig med längre steg. Jag hade konsulterat en ET eller någon annan som är kunnig på hästens fysiologi (finns ju flera yrkesgrupper). Förhoppningsvis kan även denna person komma med goda råd.

Om det skulle visa sig att hästen har "korta muskler" i bogarna (vilket jag betvivlar på en frisk 4 åring) så hade jag kanske tömkört, gjort sidvärtsrörelser, ridit i skogen, gjort mycket övningar som syftar till att stärka och sträcka ut musklerna.

Jag har fått tipset att försöka få ut halsen, och rida hästen lägre i formen. Men jag tycker det är svårt när han bara knäpper av i nacken. Då skulle jag vilja driva mera framåt, men då går det ju ännu snabbare. Så jag förstår tanken, men inte hur jag ska göra för att det ska bli så.

Hästar som knäpper av ska man ta kontakt med ändå, enligt vad jag har förstått av mina tränare. De tar inte stöd på tygeln för att man driver dem, utan måste lära sig att de inte kommer undan handens inverkan för att de knäpper av.

Hästen är besiktigad UA för ett halvår sedan. Då var den likadan, veterinären konstaterade att den var kort i steget, men ändå att det var normalt. "Dålig trav" helt enkelt. Det är inte min häst, och ägaren har så många att jag tvivlar på att ET kommer vara prioriterat. Eller om ET ska komma ut kanske han kan kolla på denna hästen med, men ägaren kommer nog inte ta ut ET till bara denna hästen.

Någon annan som har förslag på vad jag kan göra i ridningen? Hur utvecklar man traven på en häst som har kort och snabb trav?

Om hästen knäpper av gäller precis som Hiddeos säger att rida fram hästen till tygeln.

Ett övningsexempel: rid skänkelvikning i trav utmed långsidan, ur skänkelvikning en ökning av traven rakt fram. Ger bra påskjut bakifrån. Kanske är det bakbensaktiviteten du ska utveckla ist för frambensaktivitet? Vet inte, bara spånar. Hoppas det går bra för dig.

Försök sätta takten i hästen genom att reglera din lättridning. Om du rider lätt något långsammar i traven så bör hästen sänka temot och länga steget.
Även bomövningar är bra.

Jag har en arab korsning som hade lite samma problem, blev latt taktig trav med avknappt nacke...

Jag fick rad av instruktor att ha stadig kontakt, men med handerna en aning hogre an vanligt, (nu har ju jag tyvarr en tendens att tappa handerna sa kanske det ar bara mer en vanlig position, men det kandes som jag satt med handerna hogt:angel:) jobba mycket med overganger, tex skritt trav , skritt trav halt trav , over gangar, dels fick dom ovningarna henne att skjuta pa mer med bakkarran , samtidigt som hon inte behoved rusa ivag sa mycket, hon kunde bli lite tjafsig i handen med det har, hon ville ju hellre bara kroka ihop sig och rusa pa typ...men med lite talamod och mycket berom sa lugnade hon ner sig och borjade lyfta basen av nacken och komma loss och langa steget och fa lite mera av en schwung och losgjord bog...vi jobbade ocksa mycket med sidvartes ovningar, nagra steg skankel vikning och sen framat, det fick henne ocks att langa frambenen lite mera...nan harlig halvblods trav far hon val aldrig men battre blev det...

Hej !
Jag tycker du ska lyssna på älgen.
Har ett varmblod som hade samma problem både i trav och skritt,och hon gick också väldigt ofta över i grisepass.
Det ända jag gjorde var att bestamma en låpngsammare tackt ocg hålla mig till den tills hästen tog den tackten.
Tex i skritt sitta om och göra halvhalt i den tackten du önskar,alltså sitta imot varje steg frammåt i för snabb tackt, och i traven rida lätt och sitta om med knät i ståande och halvhalt i sittande.
Du kan öven ta så långsam tackt att hästen får "smyga" fram i skritt och följa med mjykt framåt i varje steg men behålla tackten så får du tillslut ett längre steg och en mer lyhörd avslappnad häst!
Du kan även länga och stärka muskelaturen på de sätt som de andra föreslog tillsammans med stretcing.
Jag använde mig även av de övningarna.
Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 919
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Kropp & Själ Jag har ungefär sedan nyår flera dagar i veckan känt att "något är på gång", som att jag håller på att bli sjuk men det inte bryter ut...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
8 599
Senast: manda
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 680
Senast: Josofinito
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17