Långa ledningar?

P

psyk

Idag på en dressyrträning så fick jag höra att min häst har långa ledningar, blev aldrig att jag frågade då vad det betydde men nu efteråt när jag analyserar passet så undrar jag vad det betyder?

Förklara gärna och mycket!

Sv: Långa ledningar?

Fråga tränaren :)

Men långa ledningar för mig låter som att det tar en stund innan hästen förstår vad som menas, att det tar tid innan "polletten trillar ned"

men bäst är att fråga den som sa det

Intestammer med foregaende

Langa ledningar betyder for mig att man inte ar sa snabb att fatta

Jag säger som de andra. Det tar ett tag för hästen att fatta vad dina hjälper betyder.

Har själv fått höra det om min häst, men har nu tack vare en vän kommit fram till att jag ger så många omedvetna hjälper att min häst först måste sortera och sen välja vad han ska svara på. :crazy: Vilket därmed ger en "fördröjningseffekt".

Min tränare kallar ett lite "slött" nervsystem långa ledningar. Kanske inte så många muskelfibrer är påslagna t ex.

Jag tolkar också som att hästen tar tid på sig att lyssna eller att det tar tid för den att förstå, möjligen. När det gäller människor säger man ju det om nån har svårt att fatta:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Det börjar bli dags för mig att leta efter en ny häst och jag undrar om ni har något tips på en ny ras som skulle passa mig. Jag är...
Svar
19
· Visningar
958
Senast: ufot
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
365
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 246
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?