Tycker det låter som de flesta här (eller alla, men har inte läst så noga) sköter fodringar på ett helt OK sätt. Visst att hästar ska ha mat ofta, och var 4-6:e timme vore väl drömläget. Samtidigt måste man ju vara realist och se lite till vad som är praktiskt genomförbart.
De allmänna rekommendationerna säger ju att hästar bör fodras minst 3 ggr per dygn, och fördelar man det jämnt blir det ju var 8:e timme. Som jag har uppfattat det fodrar gemene man sina hästar sådär 3-4 ggr per dygn (även om jag har en mycket ambitiös kompis som ställer klockan på 24.00, trots att hon lägger sig vid 21, för att gå o fodra en extra gång. Sedan får pållarna mat vid 06.30 igen).
Trots allt måste man även som hästmatte få sova om nätterna, och om man har 10 timmar mellan kvälls- o morgonfodringen är väl inte det någon katastrof, förutsatt att hästarna får en rejäl (dygnets största) högiva på kvällen och/eller står på halm. Mina (eget stall) får kvällsmat vid 21-22 o frukost vid 6.15. Sedan får de mer hö i hagen vid utsläpp vid 7.30 och eftermiddagsmat (ute eller inne beroende på väder o ljus) vid kl 16. De verkar må utmärkt och är inte panikhungriga varesig på morgonen eller på eftermiddagen.
Ett av grannstallen här har däremot minst sagt mysko rutiner gällande fodring, tycker jag. Där får hästarna mat 4 ggr per dag, och då menar jag verkligen per DAG. Frukost serveras 7 och kvällsmat kl 19 och däremellan får de mat ytterligare två ggr. Mao, de får mat var 4:e timme under dagen, men sen dröjer det hela 12 h mellan kv o morg fodringarna. Detta är dessutom en träningsanläggning hemma hos en mycket duktig, trevlig och respekterad tränare med många riktigt duktiga ryttare och fina hästar. Skumt bara med fodertiderna, tycker jag. I övrigt är det ett jättefint och bra ställe på alla sätt.
Tror de flesta försöker göra sitt bästa. Menar bara att man inte heller ska bli fanatisk o ha dåligt samvete för att man unnar sig att sova på nätterna

. Dessutom finns det forskningsresultat som visar att hästar i princip inte äter nästan något mellan kl 01 o 06 ens i vilt tillstånd.
Godnatt (6½ h kvar till morgonfodring

)