Lång päls -undermånligt/för lite foder

nordsvensken

Trådstartare
Jag har flera gånger hört/läst att hästar som får för lite/undermånligt foder tenderar att få väldigt lång vinterpäls. Hur och varför...?!

(Man ser stor skillnad på hästarna har jag märkt. Hästar med samma förutsättningar, samma ras, samma ålder, sätter väldigt olika med päls. En del kort och tät, andra lång och lite flygig nästan. Men jag vill veta varför!)

Sv: Lång päls -undermånligt/för lite foder

Jag vet inte om det är vetenskapligt bevisat, men visst ser man att lite tunna hästar har betydligt mer päls än hästar i gott hull?

Sen finns det ju undantag, runda hästar kan också få en rejäl vinterpäls men i det fallet är den mycket blankare o finare.

Det sägs ju att människor med anorexia får mer "hår" på kroppen. Det är väl helt enkelt ett sätt för kroppen att försöka hålla kvar värmen då den får för lite energi.

jo anorektiker får hår, det vet jag av egen erfarenhet... :crazy:

ngn annan....?

Hästen får päls efter två saker. Dels arv t ex shettisar har ju mer päls än fullblod i samma hull och dels efter om den har behov av det d v s fryser. En tjock häst har mer underhudsfett än en mager och fryser därför inte lika lätt. Så den får följdaktligen inte heller lika tjock päls som den tunna lätt frusna hästen.

Senast ändrad:

Jo visst, fast det är inte det jag frågar! :smirk:

Två jämngamla hästar av samma ras och i samma levnadssituation, liknande hull och liknande ålder sätter väldigt olika päls. Det enda som skiljer är fodret. Då jag hört nämnad här tidigare att väl utfodrade hästar inte får så lång päls utan snarare kort, tät och blank sådan, så ville jag ha motivationen till det påståendet!

vi har fri tillgång till foder men den ena pållen har tjock lång päls....
min var visserligen lite klippt när jag fick han o hans päls börjar bli tockare men inte alls lika lång...

dock är hon som sätter lång o tjock päls van att gå på lösdrift o min har varit klippt...
vet ej om det kan vara nåt?

Jag tror i alla fall att det ligger något i det du säger. Jag brukar få förfrågan om mina hästar är klippta (det är de inte) och de får mycket kraftfoder.. Givetvis får de mycket hö me.

Bägge dessa är unghästar på lösdrift... Som aldrig har blivit klippta givetivis!

Jo visst, fast det är inte det jag frågar! :smirk:

Två jämngamla hästar av samma ras och i samma levnadssituation, liknande hull och liknande ålder sätter väldigt olika päls. Det enda som skiljer är fodret. Då jag hört nämnad här tidigare att väl utfodrade hästar inte får så lång päls utan snarare kort, tät och blank sådan, så ville jag ha motivationen till det påståendet!

Jo det är just det du frågar!
För det är underhudsfettet som avgör om hästen blir kall eller inte. Plus vilket genetiskt arv för päls som hästen har. En fel utfodrad häst har inte samma mängd underhudsfett som den som fått för hästen bättre anpassad mat. Ingen behöver vara mager för det.
Vissa kraftfoder ger mer "fett" än grovfoder.

De hästar jag har haft sedan jag började intressera mig för foder och foderstater har haft betydligt blankare/kortare vinterpäls än innan, så jag är övertygad om att fodret gör mycket för vinterpälsen.
Och det behöver inte nödvändigtvis vara mycket kraftfoder eller något speciellt foderslag, utan bara se till att få en bra balans och titta på hästens behov.

Istället för att köpa dyr B-vitamin och ge vid fällningen har jag sett till att ge tillräckligt med mineraler och protein .

Kort, tät, blank vinterpäls utan långa tofsar under haka och mage, plus att de byter pälsen snabbare höst och vår. :d

Senast ändrad:

"Istället för att köpa dyr B-vitamin och ge vid fällningen har jag sett till att ge tillräckligt med mineraler och protein ."

Där tror jag att du slår huvudet på spiken!

Det genetiska arvet är så gott som detsamma, även hullet är hyfsat likvärdigt. Dock är den hästen med kort tät päls mer musklad trots liknande mängd rörelse: så det verkar nog som att proteinet kan vara en avgörande faktor!

Kan det vara troligt att en unghäst med (lätt?) proteinbrist växer dåligt? Energibehovet torde vara tillfredsställt iom ok hull...

Har aldrig hort nagot sant innan! Later intressant. Da skulle nog min hast fa "fel" foder, sa mycket pals som han har varje ar :P Ser ut som en liten mammut hehe

Det genetiska arvet är så gott som detsamma, även hullet är hyfsat likvärdigt. Dock är den hästen med kort tät päls mer musklad trots liknande mängd rörelse: så det verkar nog som att proteinet kan vara en avgörande faktor!
Kan nog vara så.
Min "guldklimp" hade så kort vinterpäls att jag aldrig behövde klippa honom. han fick mängder med mat och mkt proteiner. Överskott på proteiner skapar värme, har jag läst nånstans. SÅ varför kan inte det spela roll?

Kan det vara troligt att en unghäst med (lätt?) proteinbrist växer dåligt? Energibehovet torde vara tillfredsställt iom ok hull...
JA, det är min erfarenhet iaf.
Mitt ettårssto, förlåt hon är visst två år numera :rofl:, har legat på undre gränsen sen i somras, av olika orsaker. Inte mager på något sätt, men aningen i underkant. Nu är hon sen en tid satt på uppfodring. Och jag kan inte påstå att hon gått upp i hull, men några cm på höjden har det allt blivit - välkommet iofs... :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 570
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10