lång på islandshäst?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: lång på islandshäst?

så jag ser inte för lång ut då???
han e något större än 137...

IMG_0296.jpg

Tänk på alla isländska killar som rider, de är inte korta precis...
Hade det varit en ponny hade jag tyckt du var för stor men jag tycker inte det har ngn betydelse på en islandshäst, bara du har balans när du inte kan hålla om hästen som du hade kunnat göra på en större häst.
I det här fallet är det du som får avgöra om du tycker du är för stor eller inte.
Som en isländs kille sa till mej när han skulle pracka på mej en alldeles för liten(är gammal hbl ryttare så det är förståeligt) isis. "storleken har ingen betydelse" ;)

Senast ändrad av en moderator:

Det stör mer att du sitt i stolsits :p

Släpp ut stiglädret ett eller två hål till så rätar nog sitsen upp sig!

Jag har också vääääldigt långa ben, dom dinglar alltid nånstans under magen på hästen :D

Så länge man känner sig i harmoni med hästen och har god balans på den, så är den inte för liten!

sitter jag i stolsits???
har jag aldrig hört nån säga förut o de tycker inte jag att jag gör... inte om man jämför med vissa som rider VM. ska lägga ut bilder på två som stter i stolsits så kan du jämföra...

Båda har vunnit VM..

vann femgång VM 2003:
SigurdurMatthiasson-FlkiVM.jpg

vann tölt VM 2003:
JhannSklason-Snerpur.jpg

Och så bilden på mig:

JagochStjarni.jpg

Han e inte så mkt utbildad eftersom han inte blivit riden så länge så kommentera inte hur han går för jag vet att de inte e de bästa...

Senast ändrad:

Du sitter i stolsits.

Det gör även de gubbarna du visade bilder på.

Man ska kunna dra en rak linje genom axel, höft och häl om man sitter i lodrät sits och det kan man inte göra på dig.

Jaa lång är du ju på hästen. Men har du bra balans tycker inte jag det gör något. kanske blir ett problem om ni ska hoppa då du kanske petar ner bommarna med fötterna.

Men du sitter i stolsits. Jag tycker du ska räta upp dig i ryggen och dra bak skänklarna.

Jag tycker att hela ekipaget ser lite spända ut.Hästens " otålighetsmule " på sista bilden + att han vill gärna öppna munnen lite, men kan inte pga spänd nosgrimma.Jag kan känna paniken av att inte kunna öppna munnen.Eller har jag helt fel??

sadeln sitter bra och den e inte för rak...
jag kan inte sitta rak i ryggen för då blir jag stel och får ont i den men jag försöker sitta rakare hela tiden.. men jag får ont...

han är en spänd häst men jag e ingen spänd ryttare...
jag e mjuk i handen och följsam och förs0ker lugna honom så mkt jag kan...
han e inte speciellt mkt riden och har svårt för att ta bettet så de e inte så konstigt om han vill öppna munnen... därför har vi nosgrimma men den e definitivt inte för spänd..
han har definitivt ingen panik för isåntfall hade de inte gått o rida på honom.... han vill mer än vad han kan och blir då lätt stressad och blir då spänd...
jag däremot försöker sitta så avslappnat som möjligt på honom för att göra honom lugn....
han e 7 år men är som en 5 åring i ridbarheten... han har bara blivit riden i några månader sammanlagt...

dom flesta som töltar har mer stolsits än vissa andra... de jag mena med bilderna va att även fast man kanske sitter i stolsits kan man få hästen att gå snyggt... kolla bara på bilderna... båda har vunnit VM i olika klasser och båda sitter i stolsits....

För det första är sadeln onekligen säkert 10 cm för lång för din häst!
Sedan sp tycker jag du är för stor för hästen. Du kommer inte åt honom med skänklarna. Dina fötter är ju vids hans knän...........

Och ja, du sitter i stolsits, fast VM ryttare gör det betyder inte att det är okej...

Senast ändrad:

Vad beror stelheten på hos dig?
Kanske borde se massör/kiropraktor om du inte redan gör det?
För du sitter ihopkrupet och det stör ridningen.

Nu är det ju ganska få som verkligen kommer åt med fötterna för att skänkla en islandshäst, om man inte drar upp benen förstås :smirk:
Islandsryttare brukar skänkla med underbenen å inte hälarna som man gör på stora hästar, så det tycker jag är irrelevant här.

Nej jag tycker fortfarande inte du är för lång för din häst. Om du vill kan jag pma en bild om hur lång jag är på min häst. Säkerligen lika lång som du, om inte längre :p

Visst får man sitta i stolsits om man vill det men för hästens bästa bör man sitta centrerat och allt blir så mycket lättare om man har en korrekt sits, dessutom är det fruktansvärt fult med stolsits.

Som du sitter på bilden så har du för mycket tyngd för långt bak på hästen och det hjälper inte med att få honom mindre spänd. Speciellt inte i en sadel med förlängda bossor.

Sedan är allt som proffsen gör inte alltid bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
284
Träning Hej! Har en fundering på den svenska islandshäst landslaget. Hur tar folk sig dit? Har en kusin vars dotter verkligen vill tävla...
Svar
1
· Visningar
265
Senast: Roheryn
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar