C
Carmenzita
Intressant passage hos Paul Belasik: förespråkar lång och låg där det inte gör ngt om nosen hamnar bakom lodplan. Han skriver att det finns två typer, den där det viktiga är att hästen kommer framåt/neråt, och näsan kan vara framför lodplan, samt den metod där det viktiga är att hästen bildar en rund båge, från nos till svans, vilket kan innebära att nosen kommer bakom lodplan, beroende på halsansättning mm. Själv förespråkar han den senare. Dvs den som kritiseras här. Sen gav han en övning åt läsaren:
Sitt vid ditt skrivbord, runda ryggen och lägg först hakan mot skrivbordet och nästa gång pannan. Vilket gav mest urholkad rygglinje?
Jag tyckte det var väldigt intressant att läsa att han tycker att det är två olika "skolor" eller metoder. Har ni några funderingar kring detta? Finns det rentav någon som håller med mig om att man KAN rida lång och låg även om nosen hamnat bakom lodplan?
Sitt vid ditt skrivbord, runda ryggen och lägg först hakan mot skrivbordet och nästa gång pannan. Vilket gav mest urholkad rygglinje?
Jag tyckte det var väldigt intressant att läsa att han tycker att det är två olika "skolor" eller metoder. Har ni några funderingar kring detta? Finns det rentav någon som håller med mig om att man KAN rida lång och låg även om nosen hamnat bakom lodplan?