LÅNG man och svans

Ela

Trådstartare
Ni som har hästar som har lång man och svans med bra kvalite hur gör ni för att vårda manen och svansen?

Jag vill ha tips på hur man kan skydda manen och svansen samt få den tjock och fin, hur löser ni det som har täcken? Täcket skaver ju oftast lite på manen.

Sv: LÅNG man och svans

Fläta manen i flera stora flätor,
gör om varannan dag.
Svansen, fläta o stoppa i svanspåse, varannan dag fläta om,
när jag rider så brukar svansen för det mesta vara utflätad.

massor av pälsglans :D

flätar oftast bakre delen av manen där täcket ligger, resten e utsläppt för o skydda mot vintervädret då den e naturlig vattentät!

Svansen e så tjock så det inte lönt att fläta, låter den vara utsläppt.

borstar igenom ordentligt ca 1gång/v tar ca 30min :p

Jag tror att det är väldigt anlagsstyrt detdär.
Och får hästarna sedan bra mat och hålls ohyrefria behöver man sällan göra mycket mer. (Om dom har goda anlag alltså.)

ett tips. använd barnängens balsam efter tvätt av svansen.

den håller sig mjuk och slät av det ;)

Har visat dessa tidigare, men här är vår hingst. Korten är tagna i somras och manen är minst 10 cm längre nu.

24804638.jpg

24037117.jpg

Pälsglans, pälsglans och åter pälsglans är det som gäller. En bra sådan också.
Håll taglet rent från smuts och fläta den vid arbete om hästen redan har lång man. Rider man hingsten ovan utan flätor har man en gigantisk tova att ta tag i sedan.

Jag tror inte så mycket på att man kan få sin häst att få så mycket mer tagel än vad de har utan att det är genetiskt. Alla raser har ju inte alls lika mycket behåring. Däremot så kan man ju vara försiktig och inte slita på det i onödan. När jag var liten fick vi t ex inte borsta welsh moutain ponnyerna med borste, utan deras man skulle redas ut med fingrarna. Det är dock inget som jag tar mig an med den här hästen!

Senast ändrad:

Jag som har ett 20-tal PRE-hästar i stallet säger bara en sak. PÄLSGLANS
eller om man ska vara petig så ska det var Man & svans-glans/balsam. Det måste vara silikon i så att manen blir silkik och smutsavvisande. Borsta bara med mjuk borse, aldrig piggborste eller likn. Borsta bara manen när den är torr och glansig. Använder man&svans-glans i VARJE DAG!

Min lilla har inte så mkt man och svans ännu men vill hålla den i bra kvalite så den blir lååång :love:

Pälsglans, pälsglans, pälsglans och så lite till pälsglans ;)
Viktigt är att hålla manen och svansen ren.
Sen ska man ha en bra hårborste, gärna lite mjuk.
Jag tycker också man kan toppa manen lite försiktigt dels blir det lättare att reda ut och sen ser det bättre ut.
Dock får det ALDRIG se klippt ut.

*Knappar mig själv*

Ni som använder pälsglans.
Anser ni att det är bra för manen för att den lättare går att reda ut, eller finns det fler bakomliggande orsaker?
Nu är jag riktigt dåligt insatt på det, men just pälsglans i sig förbättrar väl inte kvaliten? Det måste väl komma inifrån?

Mn 2 åringa hingst (arab), har enormt tjock man och den är lång. Har haft som regel att aldrig borsta den, och det har fungerat tills nu.. Suck, pust!!

Sprejar alltid manen regelbundet med pälsglans, och pillat ut smuts och annat med fingrarna. Men nu två dagar i rad har han haft tvinade tovor i undermanen. Ju mer jag pillade desto värre blev det, så jag tog piggborsten (ont i mitt hjärta). Det är lösa hårstrån som inte trillat ut själv, och som tvinat sig runt det andra håret. Så nu har jag flätat hela manen på han.. Men nu till dilemmat, sliter det inte i längden att fläta? borsta går ju inte, då blir säkert manen som på hans mamma tunn och kort= eländig

Jag har islandshäst och allt beror ju på rasen, ex islandshästar avlas ju på man och svans, att det skall vara mkt. Halvblod, ponnyer och andra ridhäst raser är det ju oftast inte så viktigt med man och svans utan där glöms det gärna bort dessutom verkar de ju vilja ha så lite man som möjligt för att kunna knoppa osv.

Men jag tycker iaf att man helt ska skippa allt vad fjantiga flätor heter, borsta varenda dag och sånt skit;) var rädd om svansen, LÅT den vara.
Den slits inte om den bara får vara ifred.

När jag väl borstar svans man och lugg anvädner jag fox glansspary tror den heter så, det är en orange flaska iaf.
borstar med hööks svansborste med mjuka piggar får aldrig något tagel i den.

borstar svansen manen och luggen kanske 1gång i månaden. det räcker.

då blir man såhär fin:

20363635.jpg

På bilden min ridvalack(Islandshäst) lägg märke till att han står helt lös på en äng utan staket.
Svansen är hur tjock som helst likaså man och lugg.

Min shettis hingst har lugg som går nedanför mulen och väldigt tjock man och svans gör likadant med honom, inte slita i onödan. och en sak som sliter extremt mkt är några jädra flätor.
25031650.jpg

Senast ändrad:

Förut använde jag precis som Gullan86 foxfire's orangea pälsglansspray,
men det var innan jag hittade det ultimata - TIB :love:

Jag reder ut med fingrarna eller en ryktborste med hårdare borst, typ
mankborste. Nån enstaka gång med hööks träborste för man o svans,
precis som Gullan.

Sprayar pälsglans emellanåt och försöker hålla borta värsta tovorna men annars får manen och svansen vara (förutom att svansen kortas när den blir så lång att den hänger i backen) som det är.
I perioder så kan de ju ha kortare/mindre man/svans pga lek i hagen etc,
men det växer ju ut igen :)

Så här ser mina tre hårfagra islänningar ut :)
Alla tre har långa, tjocka manar.

19316294.jpg

16851025.jpg

24076006.jpg

Pälsglans kan vara guds gåva till mig och min häst. :angel:

Angående pälsglans: Jag använder pälsglans i svansen ett par gånger i veckan, efter behov. Största anledningen är att svansen ska bli lättare att reda ut, dvs den slits mindre. Men även för att sprayen är smutsavvisande :) vilket ju inte är helt fel :D

Min kille (arab) hade lång och fin man när jag fick honom men tyvärr har den blivit mycket tunnare och även kortare.

Mycket beror nog på att han gått med halstäcke men sen får han även en massa "trollknutar" i manen. Dessa är jättesvåra att reda ut och massor av hår lossnar :cry:

Jag använder foxfires orange pälsglans ofta men det hjälper inte trollknutarna uppstår ändå. Varför???

Att fläta manen är det bra? Det sliter inte på manen att ständigt vara flätat?

Måste hålla med dig om TIB!!! Den är helt suverän, Foxfire kan inte alls mäta sig med den!

Det är den enda pälsglans som finns i mitt stall sen några år tillbaka. Allt annat känns rätt värdelöst.

Sorry OT men hjälp vad din häst är lik min hingst! :eek: Samma man, pannlugg, benbehåring och färgpalett....rubbet! :D

Hjälp mig, vad är TIB? Tycker Foxfire är bra men finns det bättre testar jag gärna:idea:

Angående pälsglans: Jag använder pälsglans i svansen ett par gånger i veckan, efter behov. Största anledningen är att svansen ska bli lättare att reda ut, dvs den slits mindre. Men även för att sprayen är smutsavvisande :) vilket ju inte är helt fel :D

Jo, det är av den anledningen jag också använder pälsglans. (Dock på sin höjd en gång i månaden. :angel:)

Men inte påverkar det kvaliten på själva taglet.

Liknande trådar

Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
863
Senast: skogaliten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: Ponylove
·
Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
Svar
18
· Visningar
935
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?