Sv: Lång låg och långsam
Långsam i ordets rätta bemärkelse har jag svårt att se som instruktion. Har det inte mera att göra med att hästen ska vara balanserad, dvs ska den gå lång och låg är det viktigt att den är i balans och har takt?
Lång och låg i sig är ett svårt koncept som ju dagligen dags missuppfattas gravt, just ang. avsaknaden av takt och balans eller snarare, att man inte uppfattat vikten av att takt och balans finns med för att det ska vara främjande.
det är vanligt att lång och låg, just pga. obalans och avsaknad av takt, blir forcerad, dvs hästen springer i övertempo för att försöka finna balans. Jag skulle tippa på att tränaren avser detta, dvs att för att formen och arbetet skall vara främjande behöver hästen jobba i ett mera ändåmålsenligt tempo, för att i sin tur hitta en bra form inom den formen - lång och låg.
i övrigt så tycker jag just LÅNG och låg ofta missuppfattas det med. Den formen ska inte vara myrslok. Det som avses är en sökning framåt-nedåt. Men formen i sig bör vara rätt så rund - för att balans och takt ska kunna hittas.