Lång låg och långsam

Kookaburra

Trådstartare
Varför långsamt?

Detta är en av mina några läxor jag fick idag av "GP-tränare med klassisk bakgrund", men jag glömde fråga varför det skulle gå "slow"? Varför tror ni?
 
Sv: Lång låg och långsam

Nje, det tror jag inte. Det var fler ekipage än jag som fick samma instruktion.
 
Sv: Lång låg och långsam

Oki. Vet iaf att Anja Beran jobbar rätt mkt i långsamt tempo för å bygga styrka å utveckla balans. :)
 
Sv: Lång låg och långsam

Långsam i ordets rätta bemärkelse har jag svårt att se som instruktion. Har det inte mera att göra med att hästen ska vara balanserad, dvs ska den gå lång och låg är det viktigt att den är i balans och har takt?
Lång och låg i sig är ett svårt koncept som ju dagligen dags missuppfattas gravt, just ang. avsaknaden av takt och balans eller snarare, att man inte uppfattat vikten av att takt och balans finns med för att det ska vara främjande.

det är vanligt att lång och låg, just pga. obalans och avsaknad av takt, blir forcerad, dvs hästen springer i övertempo för att försöka finna balans. Jag skulle tippa på att tränaren avser detta, dvs att för att formen och arbetet skall vara främjande behöver hästen jobba i ett mera ändåmålsenligt tempo, för att i sin tur hitta en bra form inom den formen - lång och låg.

i övrigt så tycker jag just LÅNG och låg ofta missuppfattas det med. Den formen ska inte vara myrslok. Det som avses är en sökning framåt-nedåt. Men formen i sig bör vara rätt så rund - för att balans och takt ska kunna hittas.
 
Sv: Lång låg och långsam

Varför långsamt?

Detta är en av mina några läxor jag fick idag av "GP-tränare med klassisk bakgrund", men jag glömde fråga varför det skulle gå "slow"? Varför tror ni?

Ungefär som mackan var inne på, takt och balans. Du har väl en PRE? Dom blir ju lätt överilade i steget. Samtidigt skall det ju vara energiskt, slow but active. Men det är väl nog inga problem för en PRE. Värre med halvblod som rör sig stort och entaktigt.
 
Sv: Lång låg och långsam

Sakta för att hinna med att korrigera och för att få till balans och takt. Men sakta är inte samma som slappt. Så sakta i energi.

Rider man för sakta blir det svårt. Men för fort blir också skit. Dock rider en hel del lite för fort för både sin och hästens utbildningspunkt. Det blir tassigt och överilat och lite kortare och snabba steg.
Man vill få lite häng och vila i steget genom att rida så långsamt att det hinns med. Långa kliv i lite långsammare tempo.
Då hinner ryttaren korrigera och hästen håller lättare balansen i förhållande fram/bak. Sen när man klarar det kan man rida snabbare och bibehålla det lite längre steget med mer häng i.

Extra tydligt på tex PRE, Islandshästar etc att de gärna tassar till det och går med korta och tassiga steg. De blir då mer markbundna och rör sig sämre och spändare genom hela kroppen.
 
Sv: Lång låg och långsam

Varför långsamt?

Detta är en av mina några läxor jag fick idag av "GP-tränare med klassisk bakgrund", men jag glömde fråga varför det skulle gå "slow"? Varför tror ni?

Det är som när man tränar en travare med tryckvagn eller något på släp bakom vagnsen i uppförsbacke gärna i skritt, man tränar styrka, för alla vet väl att ju snabbare hästen rör sig ju ju mindre inverkan/motstånd har det som hänger på släp.

På samma sett är det med ridhästar, ju långsammere en rörelse utförs, ju mer styrka/styrketränande är rörelsen. Tex är en skänkelvikning i skritt mer styrke och balans byggande en motsvarande i trav.
 
Sv: Lång låg och långsam

KL

Okej, tack alla! :bow:

Han ville ha mer energi i traven generellt och jag tror vi har blivit lite "bekväma" både jag och min häst nu ett tag när vi bara "travar på" och den har nog blivit mer markbunden, så det är nog lite det där hänget/gunget han var ute efter. Jag tror att vi faktiskt övade på det på plats men jag kopplade aldrig att DET var "long low and slow" för han sa det inte just då utan berättade efteråt vad jag kunde öva mer på - men nu när jag kände efter idag i skogen så var det nog det han menade... Det märks på hästen att han tycker det är lite jobbigare att gå så lågt och långsamt för man får "balansera" mer för att bibehålla "svikten" och "checka" mer ofta så att han inte rinner fram eller saktar av. Mycket frustande blev det :D
Hmm, intressant.
 
Sv: Lång låg och långsam

Vilka mer än du fick ordern?

En PRE går ju gärna för fort, i för hög form o då kanske även spännt.

min gissning är att man sökte avspänning o därmed få ett bättre utgångsläge.

Om man går tillbaka till Balkenhols clinic så fick HH trava på lång tygel a la myrslok, MEN... ha aktiva bakben.

trycket i hästarna la man till senare- när hästen var uppvärms o avspänd.
 
Sv: Lång låg och långsam

Finns också en artikel på Hippson om just att många rider för fort, enligt en "vanlig" dressyrtränare. (lästips)
 
Sv: Lång låg och långsam

Gissar att hästen gärna blir överilad och tränaren vill ha en långsammare takt för att få ett grundtempo/bättre balans där hästen kommer till bättre arbete.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: Emro
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: soom
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
530

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp