lång knöl under magen??

Sv: lång knöl under magen??

Han har den fortfarande och det är i alla fall två veckor sen han gjorde sig illa, om inte tre...
Men det din häst har ser väldigt mycket ut som vår nordis, hoppas det är en så och inget värre :idea:

hej! en av våra hästar hade käkat lite för mycket sand/smågrus i hagen så tarmen hade lite svårt att smälta det...som "biverkning" blev en bit av tarmen ngt svullen. Mjuk, undersidan av magen, lite vågrät linje. Kort sagt ser det ut som när en orm just ätit och svalt råttan. Tips vi fick var att ge loppfrön, loppfrön ges under en kort tid och hjälper tarmen att rensa ut smågruset, fungerade och "svullnaden" försvann. Under behandlingen var hon dock ngt kännligare just på den berörda sidan, tex vid beröring av borste el skänkel. Kanske helt förståligt dock.

nu har jag varit o klämt på honom, och det blir en liten ingropning där man tryckt. Vad gör man åt detta?

ska ringa o boka tid för vaccination nu, o tänkte att vetten kanske kan kolla på gamlingen samtidigt...hoppas det inte är någon fara!:(

Att det blir en grop beror på att huden och vävnaden därunder innehåller för mycket vätska, då blir det ett ödem.
Ödemet kan bero på olika saker, för att veta vad det beror på bör veterinären undersöka hästen, det är ju jättebra om vetten ändå ska komma ut.

Hm, precis sådär har min häst! :eek: Jag har haft han i 5 år och han har alltid sett ut så och det har inte ändrats något. Den är nog dock hård, går inte att trycka in något finger vad jag vet... måste kolla imorgon.

Hur som helst tycker jag mig minnas att jag låtit någon veterinär kolla på det, och de var inget i så fall.

Men tycker absolut du ska be en veterinär kolla på det... och jag ska nog undersöka min pojkes långa knöl nogrannare.

oj en själsfrände!:idea:

ja ut o kläm med dig du också:)
Jag trodde också att hans var helt stenhård, men om man bara trycker med ett finger och ganska hårt blev det faktiskt en ingropning som stannade kvar ganska länge...

håller på o försöka på tag på veterinären men det var lättare sagt än gjort. H*n har vissa alkoholproblem o var på lyset när jag ringde, och la på rakt i örat på mig! Gud va arg jag blev!!
Ska göra ett nytt försök idag igen...hmm

Jag gömde klämma imorse, ska över till stallet om en lite stund och klämma och inspektera då. :angel:

Trodde först du menade att hästen hade alkoholproblem :eek: :rofl: . Hoppas du får tag på vet snart, det här kan bli "spännande".

ja kläm kläm:)

har inte fått tag på honom än. Snart blir det våldshembesök för att hämta honom!:d

Nu har jag klämt och kännt, det är inte stenhårt men blir ingen direkt grop när jag trycker heller... ;) Mamma ska till veterinären med vår hund snart, ska be henne fråga. Är väl svårt när man inte ser men ska se om hon ändå kanske har någon idé.

veterinären kommer ut på måndag så då får jag se....
jag tycker faktiskt dock att den har krympt lite, men det kankse bara är inbillning:crazy:
skriver här när jag har fått svar från honom:)

Hur går det med knölen?

veterinären var ute idag, o tog sig en titt på knölen. Han sa bara att gamla hästar kunde få så. Vanligtvis brukade de bli svullna i skapet, men detta hade tydligen spridit sig under hela magen. Orsakades av för mycket kraftfoder....eller som i det här fallet för mycket kraftigt nytt gräs.
Knölen verkar nu vara på tillbakagång:banana:

Vad bra då! :) Vissa svullnader under buken kan bero på allvarligare sjukdomar, så det är bra att kolla upp dem.
Hoppas den försvinner helt. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka