"Läng formen genom att låta tygeln glida ur handen"

Exakt hur anser ni att detta moment ska genomföras i trav? :)
Inte soms var på frågan men det finns ett moment på tävling (i LA:3 just nu) som kallas längning av hästens form, men som inte tidigare funnits i TR och alltså inte varit definierat. Men i nästa års TR ska den komma med, så här definierar de den:

Mom 250
Längning av hästens form

Ryttaren förlänger gradvis tyglarna och hästen ska då söka sig framåt och nedåt mot bettet. En elastisk och stadig kontakt med ryttarens hand ska bibehållas. Längningen av formen ska vara så stor att hästens mun befinner sig ungefäri höjd med bogleden. Hästens panna och nos ska befinna sig framför eller i lodplanet. Hästen ska förbli i balans med lätthet i framdelen och engagerad bakdel
samt bibehålla gångart, takt och tempo. Övningen avslutas genom att ryttaren återtar tyglarna och hästen återgår till tidigare form utan något motstånd.

Har svårt att skriva exakt hur man ska göra. Detta moment finns med i det senaste debutant-programmet i fälttävlan. Där har jag gjort ganska exakt så som jag gör när jag lägger ned hästen vid avtravning. Alltså länga tygeln lite i taget och få hästen att bli lång och låg. Hästen ska inte rasa iväg utan bara ändra formen.

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 245
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 224
Senast: Jeps
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 236
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar