Lång bilresa i värmen

misan

Trådstartare
Vi ska ut på långtur med vår 2-månaders lillkille, AC i bilen såklart, men det blir ju hemskt varmt i babyskyddet. Kan man lägga nåt under så det inte blir så svettigt på ryggen? Självklart kommer vi göra pauser när han verkar behöva, och ett par gånger däremellan också ;) men finns det några bra tips att underlätta resan? Kan tillägga att det aldrig brukar va problem att åka bil med honom men det här blir flera timmar i bil under två dagar i rad.

Sv: Lång bilresa i värmen

jag har haft ett fårskinn i botten i babyskyddet
fårskinn har förmågan att värma när det är kallt och ge svalka när det är varmt....
sen har de gett ett lite mjukare underlag också, som har känts bättre för mig som förälder. :p om barnen uppskattat det vet jag inte...

men har ni ac i bilen så blir det nog inte så varmt

När vi åkte långt (ca 30 mil) så frågade jag BVC-sköterskan vad vi skulle tänka på. Hon tyckte att vi skulle köra så länge H tyckte det var okej. Om det blev varmt kunde vi ha en vattenflaska tillhands med kokat vatten så att han kunde "fukta strupen".

Vi fick göra två stopp på resan, H ville inte sitta i babyskyddet längre än 1,5 timme åt gången. Då ammades han och fick ny blöja. Det var okej, men med den vetskapen så hade jag inte gett mig på någon resa som var längre än så med honom. De sista milen var riktigt pisstråkiga enligt honom. Han var rätt precis tre månader när vi åkte.

Om ni har möjlighet att åka på senare på kvällen/natten hade jag gjort det för att bebisen ska sova så stor del av resan som möjligt (+ att det är svalare).

Jag har nyligen sett att det finns någon sorts dyna/ilägg till bilstolar som ska ge lite luftgenomströmmning, tror det var på typ babyproffsen men är inte säker...

tunna bomullskläder som ventilerar men skyddar från drag. eftersom ni har AC i bilen blir det inte så hemskt varmt åt honom.

sätta stolen i mitten bak, så kommer han så långt bort som möjligt från solen.

kör när ni vet att han ska sova, amma direkt innan och kör så länge han inte protesterar.

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Jag har varit medis på en underbar häst sen i mars. Jag rider i princip alltid ut i blandat tempo/terräng, ibland 40 min, ibland 2...
Svar
7
· Visningar
1 534
Senast: minimal
·
Övr. Barn Vi ska åka och hälsa på dotterns farmor framöver. Dit är det ca. 40 mil, dvs en halv dags bilresa ungefär. Normalt kör vi på ca. 6...
Svar
8
· Visningar
1 329
Senast: Minta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka