A

Annita

Hallo,

jag är ny här på forumet och har en fråga ang. en katt som brukar komma in till oss. Det är inte våran katt och förut kom hon på besök hos oss ibland.
Vi var i kontakt med ägarna och visste vart dem bodde. Nu har ägarna flyttad ( vi vet inte vart och vi vet inte vad de heter) och tagit med sig katten.
Det gick ett tag och katten kom tillbaka. Nu kommer hon till oss väldigt ofta och vi tror att hon inte hittar tillbaka till sitt nya hem.
Har ni några tips hur jag kan hitta ägarna? De måste ju sakna sin katt.

Hälsningar
Annita

Sv: Lånekatt

Nånstans borde det ju finnas registrerat vilka som bott där. Ägde de stället så kan ni fråga de som bor där nu, hyrde det så finns det en hyresvärd.

Undrar också om katten är märkt (veterinären kan kolla efter chip), då kan man förhoppningsvis få fatt i dem.

Har ni nån aning om vad katten gör när hon inte är hos er? Går hon ute? kan ni ta hand om henne medan detta reder ut sig?

Tack för era svar!

Vet inte om katten är id märkt. Måste dem vara det? Eller finns det risk att hon inte är märkt?

Vi har kontaktat hyresvärden, men det svarade någon surt att de inte får lämna ut informationen. :(
Funderar på kolla med polisen om det saknas nån katt nånstans.

Jag tror att katten strösar runt ute när vi inte är hemma. Är vi hemma och har fönstret öppet så kommer hon in, äter lite och sover hela dagen. När vi har fönstret stängt så kommer hon och tittar genom fönstret och jamar. Jag vet att vi inte borde ge henne mat, men vi har börjat med det när ägarna fortfarande bodde i närheten. Och så är det bara torrmat.
Igår natt kom jag hem efter en fest kl halv tre och katten var ute fortfarande. Hon följde med mig in, så att jag var tvungen att släppa ut henne igen. Vi släpper ut henne på kvällen, eftersom vi annars måste lämna fönstret öppen och då kommer det in andra katter också...Funderar på att skaffa en kattlåda...

känns lite som katten har adopterad oss...

Kan ni inte behålla den då?
Egentligen borde alla katter vara id märkta men endel tycker ju det kostar så mycket, "det är ju bara en katt" osv.
Som sagt en veterinär kan kostnadsfritt kolla efter chip i nacken, annars är det tatuering i vänstra örat som gäller den brukar ju synas rätt bra.

Är hon kastrerad? Om inte så borde hon verkligen bli kastrerad inom det närmsta, annars kan det bli ännu mer besvärligt.

Rent förjävligt att man ska behöva ta vara på andras "misstag". :mad:

Ja, egentligen vill vi behålla henne, men är det inte stöld, om hon nu gå hem ändå då och då? Vi vet ju inte om ägarna flyttade inom området eller längre bort. Egentligen ville jag hitta dem för att erbjuda att köpa henne. :angel:

Jag tror att hon är kastrerat. Ägaren och katten har bott här i många år och hon har gått ute jämt ( fast fick komma in hos dem på nätterna). Det bor många även okastrerade katter här i området och jag tror inte att hon fick ungar nån gång.

Ska kolla på örat och med vet om registeringen.

Ja, det kan ju helt enkelt vara så att katten gick till sitt gamla hem ( katter gör så ibland). Tror att ägarna var ganska rädda om henne. De sa att de blir oroliga när katten inte är hemma före tolv.

De borde ju kunna räkna ut vart hon gått tycker man...
Kolla ID-märkning, anmäl till polisen, sätt upp lappar osv precis som man gör när man hittat en katt, finns ju inte så mycket annat att göra när du inte vet vart de bor.

ja, det borde dem kunna göra, om de har lite katt-förnunft.

Vi ska sätta ett halsband med lapp på henne först och se om de svarar. Det gjorde vi när hon började besöka oss för ca. 1 år sedan.

Får vi inget svar, så kontaktar jag polisen och vet.

Ska i alla fall uppdatera här om vi lyckas att få fram nån information.

Det är svårt att veta om den är id-märkt, men är den kastrerad så brukar de vara märkta också, många tar det ju på samma gång.

Det där med att mata, den här katten ser ju er som ett "extrahem" från förut, så då är det lite annorlunda. Är det däremot en främmande katt som man inte vet om nån försöker få hem eller nåt djurhem försöker fånga in, så ska man inte mata (om man inte tänker dra igång ett sök efter ägare såklart).

Som JustME83 säger, hör med polisen, sätt upp lappar...du kan köpa ett billigt halsband och sätta fast en lapp, så kan du kolla att katten säkert inte går hem emellan. Du kan ju också säga till polisen att prata med hyresvärden, till dem lämnar han väl ut uppgifterna (om de nu orkar ta tag i det).

Liknande trådar

Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 896
Senast: Frida.G
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 150
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
866
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår katt, en kastrerad bondkatt på tre år, kom in för några veckor sedan med ett rejält blodöra. Helt opåverkad för övrigt vilket gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 048
Senast: kolja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama