lånehund, kemisk kastrering?

Bamse

Trådstartare
Jag har blivit förfrågad att ta om hand om min kusins hund tre månader och eventuellt längre då han av personliga själ inte klarar detta själv. Hunden är en pitbull hane på 1,5 år och världens mysigaste!
Men då är det så att jag eventuellt också ska ta över en sheltietik på 4år, ingenting är dock bestämt ännu.
Hur bra funkar det egentligen med en hane och en tik? Visseligen kommer jag inte ha hanen så länge men kan det vara en bra ide att göra en kemisk kastrering på hanen så det inte blir några oönskade småttingar?

Senast ändrad:
Sv: lånehund, kemisk kastrering?

Kan du inte kolla upp när sheltien ska löpa nästa gång?
Hur okastrerade han hundar går ihop med tikar eller inte är olika. Vi har en här hemma som inte är intresserad alls, så länge inte tiken löper eller snart ska löpa. Vavvan däremot är ALLTID intresserad av tikens rumpa. Och slutar äta, är okontaktbar och har mest huvudet så långt in i tikens arsle som det går..:D
Enligt min erfarenhet av kemisk kastrering, så blev hunden klart lugnare osv.
Men! Efter 6 månader eller vad det är, när hormonerna började komma tillbaka, blev hunden ännu värre!
Vet inte hur vanligt detta är, men våran hund blev helt klart värre än innan..

Prata med ägaren, fråga hur hunden är ihop med tikar, juckar han konstant och är allmänt överkåt? I så fall kan en kemisk kastrering vara bra. 3 månader med en sådan hund kan inte vara kul..

Tack för svaret!
Han är tydligen inte så speciellt intresserad av tikar lät de som, så jag kommer avvakta. Nu är det ju inte säkert att jag kommer ta den här tiken men om de blir så och det visar sig att han är väldigt intresserad så kan man ju göra en kemiskkastrering då :)

Kan du inte kolla med ägaren om en knips av kulor är aktuellt?

Få hundar är så bra av de är värda att tas i avel, och då är kulorna mest i vägen. Fysiskt och psykiskt.

....och då är kulorna mest i vägen. Fysiskt och psykiskt.

Jasså?
http://www.naiaonline.org/pdfs/LongTermHealthEffectsOfSpayNeuterInDogs.pdf
http://showdogsupersite.com/kenlclub/breedvet/neutr.html

kl
Vad kemisk kastrering/chip kan ge för biverkningar har jag ingen aning om, det måste ju vara upp till ägaren att ta ställning till, om huruvida han är tänkt till avel eller inte. O andra sidan är det inte så sannolikt att det är en renrasig reggad APBT (finns inte så många i Sverige), är den inte det så har den inget i aveln att göra.

Jag har ingen koll om han är renrasig eller inte (troligtvis inte). Men han ska inte gå i avel. Men känns lite väl extremt att kastrera han för att jag ska ta hand om han ett tag, även fast jag har rekomenderat det till honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 922
Övr. Hund Känner att jag måste få lite input och råd i en svår situation vi är i just nu. Vi (jag och min man) har två hundar, en äldre som är 5...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
9 082
Senast: ako
·
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 354
Senast: Modig_Korn
·
Övr. Hund Att inte alla hundar kommer överens och accepterar varandra är jag helt med på, precis som med människor så handlar det ju oftast om...
Svar
16
· Visningar
8 644
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Räkna ut kaloriintag?
  • Valp 2025