Lane court

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ronjabus
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 905
R

ronjabus

Jag har precis köpt ett sto efter Lane Court. Vill veta allt om hingsten :-) Någon som har fakta?

Sv: Lane court

Jag är väl lite partisk efter som jag själv har en avkomma efter Lane Court. Så jag tycker ju självklart att han är jättebra.:crazy:
Jag känner tjejen som hade honom på station under hans första år i aveln. (Efter honom har hon haft ca 15 stycken hingstar på station.)
Det hon tyckte var mest fantastiskt med LC var han underbara temprament. Vilken han ska ha nedärvt i stor utsträckning, det blev snälla hästar efter honom. (Dessvärre kanske, inte så många vinnare.)
Hans främsta avkomma i galoppvärlden var Homosassa. Som vann Tripple Crown och senare även var godkänd i halvblodsaveln.
Tyfone var också en utmärkt hinderhäst, som nog sprang in en halv miljon.
Kingsley gick fälttävlan upp till MSV A. (Kanske tom Svår, men är inte helt säker.)
Pandora Emm går internationell fälttävlan.
Dardel var godkänd i halvblodsaveln, men sänktes för ett par år sen till C.
Lane Courts far Tamerlane, var även far till Marlon. Marlon i sin tur är far till bla Mowgli och Modesto.

Det är lite "roligt" just med Lane Court.
Precis som du säger så lämnade han ett mkt fint temperamnet till de flesta av sina avkommor.
Hans pappa däremot var känd för att lämna hårda och vassa avkommor...

det är inte alltid så enketl det här med avel:angel:

Jar endast ridit en LCavkomma, men den var snäll och ridbar, men hade bedrövlig trav...

Lane Court föddes 1973 och dog 1996. Han var mörkbrun med stjärn, snopp och vit vänster bakfot. 164 cm. Född på Irland. Enligt hingstkatalogen gjorde han 51 starter, 12-11-9, 556 689 SEK. I Sverige gjorde han två starter 1980 men kom sist respektive näst sist i de loppen.

Han godkändes för avel 1981 och fick då det exteriöra utlåtandet; Rejäl med lång, något grovt ansatt hals, djup bog och bål, bra sadelläge och långt kors. Välbenad med breda leder och skenor, uttåad höger fram. Platta hovar. Goda rörelser i både skritt och trav.

Inom fullblodsaveln fick han 118 registrerade avkommor vilka tillsammans sprungit in 4 611 980 SEK. Homosassa står för drygt 1,5 miljoner av dessa.

Enligt livstidsstatistiken för halvblod hade Lane Court 5 avkommor i msv hoppning.

Lane Courts far Tamerlane nedärvde goda hoppanlag. Via sonen Marlon xx blev han farfar till Mowgli 637 och Modesto 622 som båda gick svår hoppning. Inom galoppen var han morfar till Organisedconfusion som vann över 250 000 SEK på hinder i början av 80-talet.

LC son Dardel hade ett underbart temprament, tävlades i FT av Jan Jönsson och senare i D av Ebba von Essen.
LC far Tamerlane var även far till Trainers Seat 808 även han sänktes dock till C.

Vad roligt att läsa! Ingen som har en bild på honom?

mitt sto är efter honom. jättetrevligt temprament och hoppar bra.
här är ett par bilder på soraya:

ingen linslus direkt :smirk:

Vilken fin häst du har! Hur är hon att rida? Tävlar du?

tack så mycket:) soraya är väldigt trevlig att rida, mycket motor! hon älskar att springa fort och inte speciellt tittig. bryr sig inte om det så är full storm ute. hoppar gör hon som en katt. vi tävlar 1,10 hoppning men har startat 1,20 två gånger. tyvärr blev det inte mer vi kom in i en svacka och jag blev rädd. men nu satsar vi på att komma igång ordentligt och har 1,20 som mål i vår.hon kan gå trevligt i dressyr åxå, men eftersom varken hon eller jag är intresserade av det så blir det inte så mycket. hon är ganska liten 1,60 med kort rygg och hals. ser ut som ett kompakt fullblod.

var kommer din häst i från? soraya är från trollhättan/vargön. uppfödaren jobbade i samma stall som lane court stod i

Jag puffar upp den här tråden igen.

Arne Hallqvist är uppfödare till Perla.
Nu är Perla betäckt och vi väntar föl i mitten på Juni :-)
Hon är såå tjock! Står bara och äter hela dagarna...
Hur går det med Soraya?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 144
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Har jag några PRE-folk här på buke som sysslar med avel? Jag har nämligen en hingst köpt från Spanien vars föräldrar har samma...
Svar
9
· Visningar
1 278
Senast: Willys
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
755
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka