ländtäcke vid "hårdare" uteritt?

H

Helenaa

hur gör ni? när ni rider ut och kör ett lite hårdare pass, Inte bara skritt utan håller igång, har ni ländtäcke på då? såhär års? det har jag men jag tycker att det verkar lite varmt?
hur kallt ska det vara för att behöva ha ländtäcke? :)

vad tycker ni?
tack // Helena

Sv: ländtäcke vid "hårdare" uteritt?

Det beror på om hästen är klippt eller inte. Har alltid ländtäcke på klippta hästar när det är under 10 plusgrader. Tar visserligen av det när jag värmt upp men om den möjligheten inte finns (tex. om man rider ut) så hade jag nog hellre haft det hela passet än inte alls.

Jag har alltid ländtäcke/ridtäcke då jag rider ut. Om de inte är massa plusgrader förståss! Och om jag har förstått de hela rätt så är de ju bara bra med värme för musklerna. Det man kan göra är väl att man har ett tjockare då man bara ska skritta o ett lite tunnare om man ska hålla igång?

Oklippt häst - minus 10 eller kallare ska det vara innan jag plockar fram ländtäcket.

Immer

okej, min är inte klippt. men jag kör med ländtäcke, är det över 10+ så kan ja ju rida utan ;)

Vilken tur! På sommaren är det ju ibland under 10 plusgrader :smirk:

Immer

Vid hårdare ridning så att hästen blir svettig har jag ländtäcke vid 10minusgrader eftersom svetten annars fryser in på skinnet under skrittpauserna

kl
På oklippta hästar har jag aldrig ländtäcke om det inte bara är en skrittur. I så fall ska det vara bra kallt och då anstränger man ju inte hästen så mkt i alla fall då det ju inte är så bra att andas in stora mängder iskall luft..

Jag har alltid ridtäcke på när jag rider ute från när det börjar bli kallt till framåt våren.

Jag har bara reflexländtäcke om det är mörkt (och kallt). Men då endast pga av reflexgrejen.

När man rider håller de igång, det är nog värre efteråt i så fall inbillar jag mig.

hur gör ni? när ni rider ut och kör ett lite hårdare pass, Inte bara skritt utan håller igång, har ni ländtäcke på då? såhär års? det har jag men jag tycker att det verkar lite varmt?
hur kallt ska det vara för att behöva ha ländtäcke? :)

vad tycker ni?
tack // Helena

Jag rider sällan så hårt ute att hon blir svettig mer än vid sadelgjorden och i ljumskarna... Hon är inte klippt mer än lite på undersidan av halsen o så. Så länge hästen har gott om päls är det nog ingen fara så länge det inte är svinkallt eller svetten droppar om dem. Å andra sidan rider man väl inte så hårt när det är svinkallt ;)

Hej!

Min har ländtäcke när det regnar/snöar- eftersom hon går på lösdrift och helst inte ska bli blöt och jag inte har hela dagar på mej att vänta tills hon torkat igen (ja, jag vet, jag är en hemsk hästägare).

Sen har hon ländtäcke när det närmar sej -15 ute, jag rider helst barbacka då och sitter under täcket och håller värmen jag med.

Häst är spårklippt ooch skulle nog egentligen klarar sej uan täcke, men jag är lite tramsig med hennes rygg pga tildigare problem..

/ Lavinia

Om jag hade en häst som var klippt på bakdelen skulle jag nog ha ländtäcke vid minus 5 och kallare. Nu har jag aldrig haft klippta hästar och har således ICKE använt ländtäcke någonsin. Jag har aldrig haft problem med mina hästar under träning och vi tränar/tävlar regelbundet och har så gjort i 35 år.

Jag ska erkänna att jag kikat på ländtäcken men då enbart i reflexsyfte, har dock inte köpt något än...

Löser det genom att ta ett i ull om jag vet med mig att jag ska rida hästen svettig en runda där jag inte kan ta av täcket. Om möjligt rider jag så att jag kommer tillbaka till samma ställe där jag kan hänga av det om hästen inte är klippt över ryggen och det är kallt.

När hästen inte är klippt så har den ju redan ett vinterskydd. Varför då lägga på ett täcke vid arbete? Kan hästen inte hålla värmen får man öka aktiviteten eller fodret (det går att skritta en häst svettig).
Vid extrem kyla eller nederbörd kan jag förstå (likaså reflex vid mörker). Men det här med ländtäcke på hästar som inte behöver det är bara en modegrej. Vissa byter täcke efter färg på ridbyxor o schabrak. Gisses!
// Linda

Har en helt klippt häst, detta pga att han börjar svettas med vinterpäls bara man tänker trav...

Jag har ländtäcke när det börjar bli mer än 10 minus ute. Dock mest för min egenskull. Däremot så är jag väldigt noga med att lägga på honom ett fleece täcke när jag kommer tillbaka från ridturen och står stilla i stallgången(har kallstall) Känns som att kylan är "sämre" om dom står stilla än om dom rör på sig. Inte har väl skidåkarna täckjacka när dom åker skidor?

Förstår inte riktigt dom som har ländtäcke på hästen när det är 5-10 plusgrader ute, då går ju mina hästar nakna i hagen, har dom vintertäcken på sina då eller :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 127
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 251
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 381
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv