landning efter hinder!

A

anna210

Har en häst som ofta landar i vänster galopp efter hinder - även om jag kommit på det i höger galopp! :crazy:

Vet att det kan bero på hur ryttaren sitter om hästen landar i "fel" galopp, men vad kan det bero på om det INTE beror på ryttaren? :eek:

Sv: landning efter hinder!

att hästen har lättare för att gå i den ena galoppen. tex för att den är ojämnt riden

det mesta beror på ryttaren.. ;)

Men om du testar att hoppa hinder på volt (då i höger varv) så brukar det gå lättare.

Fast det bästa är ju att träna upp hästen så att den kan galoppera stadigt i högervarv innan du ställer för stora krav på den i hoppningen.

Hästen kan gallopera lika bra i höger som vänster.
Hästen har dock något svårare att böja och ställa sig åt höger än vänster.
Det känns som hon oftare landar i vänster galopp nu än förut så något skumt är det.
Tänkte att hon kanske har lite ont någonstans så att det känns bättre för henne att landa i vänster galopp? :confused:

jag skulle tro att det beror på ryttaren, måste helt enkelt vara tydligare med vilken galopp hästen ska landa i.

hästen är naturligt lite oliksidig, som människor e höger el vänsterhänta ungefär...

Min häst kan göra så även om jag rider på höger volt så landar hon i vänster och tvärt om, hon landar alltid i den galopp man inte började med, så hon är jätte bra att hoppa snett igenom med

Men om hästen har börjat göra det mycket mer nu än förut?
Tycker det verkar lite konstigt iallafall, ska testa lite nästa träning och prata med min tränare om detta också.

det går i perioder med sånt där.....har man tränat ett tag så ändrar sej hästen och man själv får större krav osv och då kan man hamna i perioder då vissa saker är svåra...tex att landa i den galopp man vill ha. men det är bara att träna vidare så kommer det att lösa sig.

Det skall till väldigt lite för att påverka hästen i språnget. Har skadat min ena axel (2 månader sedan) och är därför inte lika rörlig i den just nu. Denna lilla ändring det blir att jag automatiskt inte går med exakt lika mkt med den sidan utan viker mig något lite gör att mina hästar landar i samma galopp hela tiden. Måttligt roande men jag vet ju att det är övergående och varför det händer. Så det behövs inga stora förändringar i sitsen för att detta fenomen skall uppträda om man har en lyhörd häst.

Vill inte skrämma dig, men min häst började förra våren att landa nästan uteslutande i vänster galopp ... Hon har alltid dragit lite till vä i språnget, men landat i höger galopp i höger varv & vänster i vänster varv.
Efter ett tag blev hon halt vä fram. Och sjukdomshistorien finns nog någon stans i "hästvård"-forumet. Hon har en mjukdelsskada i hoven vä fram som än idag efter 9 månader inte är 100% bra.
Hon var inte halt & hoppade allt gladeligen, men ville inte landa på vänster-hoven. Hon bytte galopp språnget efter, så det var svårt att känna igen
Enligt min veterinär är just att hästen landar i ena galoppen ofta ett tecken på att den känner av nånting i det ben den inte vill landa på, och det var i af vanligt på hästar med den här typen av skada... Det är ju ganska naturligt tycker jag...

Om hästen alltid landat i ena galoppen, så den kan ju ha svårare för ena galoppen, ryttaren/sadeln kan sitta snett...
För enligt mig... En frisk häst landar lika mkt i båda galopperna om ryttaren sitter rakt i balans. Prova på volt, trampa ner överdrivet tex till höger i höger varv. Landar den i höger galopp på volten i höger varv är det nog ingen fara för hästen....
Tips isåfall: Be din tränare, eller nån kompis titta på dig bakifrån när du hoppar & se om du sitter snett, eller kastar dig åt nåt håll...
Det kan ju vara något sådant sm påverkar...

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 788
Senast: mamman
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
774
Senast: Lisen82
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 107
Senast: zarmino
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
431
Senast: Redfox
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Pusseltråden
  • Att curla eller inte curla sina barn

Hund, Katt, Andra Djur