Sv: landning efter hinder!
Vill inte skrämma dig, men min häst började förra våren att landa nästan uteslutande i vänster galopp ... Hon har alltid dragit lite till vä i språnget, men landat i höger galopp i höger varv & vänster i vänster varv.
Efter ett tag blev hon halt vä fram. Och sjukdomshistorien finns nog någon stans i "hästvård"-forumet. Hon har en mjukdelsskada i hoven vä fram som än idag efter 9 månader inte är 100% bra.
Hon var inte halt & hoppade allt gladeligen, men ville inte landa på vänster-hoven. Hon bytte galopp språnget efter, så det var svårt att känna igen
Enligt min veterinär är just att hästen landar i ena galoppen ofta ett tecken på att den känner av nånting i det ben den inte vill landa på, och det var i af vanligt på hästar med den här typen av skada... Det är ju ganska naturligt tycker jag...
Om hästen alltid landat i ena galoppen, så den kan ju ha svårare för ena galoppen, ryttaren/sadeln kan sitta snett...
För enligt mig... En frisk häst landar lika mkt i båda galopperna om ryttaren sitter rakt i balans. Prova på volt, trampa ner överdrivet tex till höger i höger varv. Landar den i höger galopp på volten i höger varv är det nog ingen fara för hästen....
Tips isåfall: Be din tränare, eller nån kompis titta på dig bakifrån när du hoppar & se om du sitter snett, eller kastar dig åt nåt håll...
Det kan ju vara något sådant sm påverkar...