Landlord-Feliciano ??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare hotstuff
  • Startdatum Startdatum
Enligt tyska årsboken så har Landlord 32 avkommor i svår hoppning samt 2 i svår dressyr...men det är ju inget vi ser i den svenska statestiken över tävlande avkommor som skrivs med i hingstkatalogen.

Dessutom kom Landlord ganska sent till Sverige...det är först nu vi riktigt kan börja se avkommorna som Lanz etc.Flera fina unghästar som är på gång.

Landlord själv var nominerad till OS med Ludger Beerbaum som ryttare men blev ju skadad....det är det inte många som vet eftersom det ligger en tid tillbaka i tiden.

Dessutom gjorde Ludger Beerbaum ett uttalande om i Ridsport Special att Landlord hade en mkt bra ridbarhet och kapacitet....så inte tror jag att betäckningssiffrorna är rättvisande...avkommorna i Sverige är ju ännu så pass unga....tror bara folk blivit lite mer "virriga" av att det finns så mkt hingstar att välja på nu.

men tror du att man skulle få fram en bra avkomma? eller har du något bättre allternativ?
mvh jessica

Landlord har lämnat en mängd duktiga och framgångsrika tävlingshästar! Bland annat Lianos, som segrade i VM , och som inte för särskilt längesedan att han håller måttet, 17 år gammal!

Så det där med ner som en pannkaka tycker jag stämmer dåligt...

Personligen är jag mycket förtjust i Landlord, och det blod han representerar! :bump:

Jag har själv fött upp ett föl efter Landlord undan stoet på min användarbild som är e:Marwin-Troll. ;)

Denna fölunge såldes som 1 åring och köparen har tävlat svår hoppning och skall ha henne till hoppning i framtiden.

Visst Feliciano kan ge tunga hästar men du har ju även fullblod bakom ditt sto som lättar upp...Landlord har ju också fullblod på morfars sida.Jag tror det skulle kunna funka utmärkt. ;)

Se mitt stos Landlord-avkomma på bild här...2 år gammal! ;)

http://w1.499.telia.com/~u49905134/Minasommar03.jpg

Om du är lite insatt i fullblodet i Landlord så är ju inte Rusching Water något som Holsteinerförbundet skryter om.

Landlord själv var nominerad till OS med Ludger Beerbaum som ryttare men blev ju skadad....det är det inte många som vet eftersom det ligger en tid tillbaka i tiden.

Stämmer verkligen det, vad jag har förstått (kan dock ha fel..) det så är han inte tävlad alls pga av skada och då verkar en nominering till OS ganska osannorlik.
Dessutom tycker att det är märligt att på "Landlords" hemsida inte nämns någoting om hans ev tävlingsresultat.

Jag tycker absolut inte att Landlord är en dålig hingst på något vis, men inget jag själv skulle använda.
Han har lämnat flera bra avkomor, men exteriörsmässigt så faller de flesta inte mig smaken, dock hoppar flera av den fantastiskt.

Isåfall finns det fler hingstar som drabbats av "pannkaks-syndromet"; Master, Bernstein, Leuthen I (hans låga antal kan iofs bero på hans fertilitet)och Chapman t ex är hingstar som samtliga är A- eller Elit-hingstar och som ligger på ungefär samma antal ston som Landlord. Är de dåliga med, tycker du? Landlord är en hingst som har avkommor som både gått bra i unghästtävlingarna och senare på tävlingsbanan, så riktigt så usel som du verkar tycka att han är kan han inte vara.

det stämmer ej att ludger o Landlord var nominerade.
han e inte tävlad,pratade med Annika Bäckgren på telefon i går(ägaren till Landlord).det kanske var någon annan hingst!! :banana: :banana: :banana:

Det stod i Ridsport special för något år sedana att Landlord aldrig tävlat.
Där var ett repotage om Markebäck

Nä bara jag plus alla andra som läst Ridsport Special ;)...nu måste jag bara hitta rätt nummer för att bevisa det också.

Jag tror det var ett nummer med Retina Z på framsidan(ej säker)...artikeln handlade om Ludger Beerbaum och hans karriär. ;)

Jag ska leta på...vore tacksam om fler försöker finna artikeln...jag måste ha över tusen hästtidningar...blandat i kartonger givetvis! ;)

HA! :devil:

Hittade artikeln! :p

Ridsport Special nr 4 -93...en mörkbrun häst med stjärn på framsidan som hoppar...inte Retina Z. ;)

De som vill se artikeln ombeds att skicka P:M och lämna sin riktiga mailadress så skickar jag över den avscannad! ;) :D

Jag tror faktiskt att det stämmer att Ludger Beerbaum varit uttagen till OS, med en häst som hette just Landlord.
(Känner igen artikeln som du nämner)

Men jag har för mig att det inte är just hingsten Landlord, som verkar här i Sverige, utan en annan häst med samma namn, och jag har för mig, liknande stam!

(ska kolla detta närmare, för nu blev jag också nyfiken!)

Nu har jag kollat "min misstanke" om flera hästar vid namn Landlord, och det stämmer!
Du hade råkat blanda ihop dessa två, vilket inte är underligt, då de bägge faktiskt är Landgraf I söner!!! :)

Den Landlord, som tillsammans med Ludger Beerbaum, var uttagen till OS 1988, var född 1977, brun och 168 cm mkh
Stammen var: e. Landgraf I u. Hilla ue. Tin Road xx

Hingsten Landlord 849, som importerades till Sverige av Ole Madsen 1992, är född 1983, brun och 170cm mkh
Stammen är: e. Landgraf I u. Girande ue. Rushing Waters xx
Till skillnad från sin äldre namne, har denne INTE tävlat!

Som ni nu märker, är skillnaderna på dessa hästar inte stora alls...utan det är slående likheter, och det är därför inte konstigt att man lätt förväxlar dem! :D

Bägge är trots allt bruna, så gott som lika stora, och dessutom e. Landgraf I och fullblod som morfar! :eek:

Hoppas dock att detta klargjorde lite! :)

Är du då verkligen säker på att det är DEN Landlord?? Lite märkligt att inte Markebäcks har en aning om det och att bli utagen till OS utan att ha tävlat måste väl vara en omöjlighet..

Men maila gärna över artikeln till domaren_@hotmail.com den skulle vara intressant att läsa ändå, jag har nog inte kvar så gamla RS Special själv tyvärr..

Förmodligen finns det ett helt gäng hästar till i Tyskland som heter Landlord som är efter Landgraf.

Kolla bara här i Sverige, hur många Robina och Robinson finns och fanns det som är e Robin Z..

Tycker iofs Carzy borde tänkt till lite själv angående "vår" Landlord, han är född -83... utagen till OS -88... nja.. inte ens om han vunnit allt fram tills dess.. :crazy:

Det är inte samma Landlord... :)
(Vi svarade visst ungefär samtidigt... så jag hänvisar till det inlägg jag skrev då.. ;) )

Ett litet tillägg också:

Den Landlord som tävlades av Ludger, blev tysk mästare 1988
Var tydligen oerhört framgångsrik :d

Ja det hade varit en oerhörd prestation av en 6 årig häst, att bli uttagen till OS !!!
:D

Tror faktiskt inte ens att man får starta 6 åringar i de sammanhangen! :)

Inte ens 6 hur är det med matten.. 5 år.. ;).

jag är inte säker men jag har för mig att det har varit en 6-åring med i dessa sammanhang, men vem som red hur det gick eller vad hästakraken hette har jag förträngt helt.
Vet inte vad det finns för gränser när det gäller detta och vad dosm funnits tidigare när det gäller internationella tävlingar.

Oj då... jag ber om ursäkt.. mina mattekunskaper som i vanliga fall är skit, är ännu sämre dagen efter nyårsfirande! :o :bow:

Hur som helst, att en femåring skulle varit uttagen till olympiska sammanhang, är inte särskilt troligt! :D

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 112
Senast: Sirap
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Igår så var mamma och pappa och min valp här ❤️ Och det gick faktist ganska bra och valpen och M kom mycket mera överens denhär gången...
Svar
5
· Visningar
911
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023